کد خبر ۴۷۷۸۱ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۹
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم:

وجود واحدهای آلاینده در کنار واحدهای غذایی

میلانی گفت:قانون واحدهای آلاینده می‌گوید هر واحدی باید با فاصله منطقی از واحدهای غذایی قرار داشته باشد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛سید محمد میلانی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم،ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این زمینه در استان قم اظهار داشت: در این راستا همایش جهانی غذا و صنعت با حضور مدیران واحدهای تولیدی غذا در استان قم و مسئولان صنعت برگزار خواهد شد تا مسائل مهم واحدهای تولیدی مواد غذایی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: در این هفته قرار است گروه‌هایی از همکاران غذا و دارو و مرکز بهداشت با حضور در مدارس نسبت به تغذیه سالم اطلاعاتی را به دانش‌آموزان ارائه کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به تجویز دارو توسط برخی اشخاص غیر متخصص گفت: این فعالیت‌ها تحت عنوان طب سنتی در قم رواج بسیار دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه این معاونت متولی پایش واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه مواد غذایی و دارویی است تصریح کرد: نظارت بر مواد دارویی، نظارت بر تجهیزات پزشکی، نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی و ... از جمله مأموریت‌های این معاونت است.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات اساسی در این زمینه گفت: ما در حوزه غذا و دارو از نظر منابع مالی و نیروی انسانی وضعیت خوبی نداریم. چارت سازمانی ما مربوط به ۵۰ سال پیش است و با توجه به گستردگی واحدهای تولیدی و عرضه غذا و دارو این چارت سازمانی به هیچ عنوان جوابگوی نیازها نیست.

میلانی با اشاره به اینکه سیاست کلی دولت انقباضی است افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه تأمین نیرو داریم بسیار دست ما بسته است و برخی نقص‌ها در این حوزه قابل جبران نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد:با اشاره به اشکالات موجود در ضوابط و مقررات بالادستی، سیستم‌های نظارتی استان اساس کار را همین ضوابط و مقررات می‌دانند و ناگزیر هستیم این چارچوب‌ها را حفظ کنیم.

وی گفت: برخی از این ضوابط محدوده کننده و قدیمی است و متناسب با نیازهای روز ما در استان قم نیست.

میلانی تصریح کرد: مدیریت استان قم با توجه به مشکل تولید و اشتغال توقع دارد که در صدور مجوزها تسهیل کننده باشیم اما این موضوع با ضوابط ما در تعارض است.

وی ادامه داد: قانونی واحدهای آلاینده می‌گوید هر واحدی باید با فاصله منطقی از واحدهای آلاینده قرار داشته باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به مشکلاتی که در زمینه مجوز دادن به واحدهای صنعتی وجود دارد اظهار کرد: واحدها از سازمان صنعت و معدن موافقت ابتدایی گرفته و ساخت و ساز می‌کند. در پایان که هدایت می‌شود به معاونت غذا و دارو به مشکل برخورد می‌کند چرا که در نزدیکی واحدهای مواد غذایی وجود دارد.

وی افزود: برخی از این پرونده‌ها ماه‌ها است که ما را درگیر کار کرده و چاره اندیشی کنیم که هم چرخه اقتصاد بچرخد و هم سلامت مردم دچار اشکال نشود.

میلانی اضافه کرد: برخوردهای تعزیراتی و قضایی ما بازدارندگی لازم را ندارد و نیاز داریم که بازنگری اساسی در این زمینه صورت بگیرد و به گونه‌ای با متخلف برخورد شود تا بازدارندگی از تخلف وجود داشته باشد.

وی افزود: با گلایه از مداخلات گروه‌ها و افراد مختلف در بحث سلامت مردم، نمونه آن فروش نمک بدون ید به مردم توسط دستفروشان و وانتی‌ها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فعالیت برخی تحت عنوان طب سنتی و طب اسلامی که با بهره‌گیری از باورهای مردم سخنان غلطی را منتقل می‌کنند اظهار کرد: طب سنتی و طب اسلامی در استان ما بسیار رواج دارد و مطالبی مطرح می‌شود که اصلاً ریشه و اساس ندارد و گاهی برای این موضوع از ادبیات دینی و لباس روحانیت هم بهره‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فردی اعلام کرده واکسیناسیون کودکان حرام است، گفت: انتظار داریم مسئولان و روحانیت ما دست به دست هم داده و از این نوع فعالیت‌های تهدید کننده سلامت مردم جلوگیری کنند چرا که خروجی این کار فاجعه خواهد بود.

میلانی افزود: با اشاره به حساسیت‌های ایجاد شده در زمینه کیفیت نان در استان قم ،این موضوع حلقه‌های مختلف دارد که بی‌کیفیتی گندم تولید داخل یکی از آنهاست و در کنار آن ذائقه مردم که اجازه استفاده زیاد از سبوس را نمی‌دهد، موضوعی دیگر است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com