کد خبر ۴۷۷۸۳ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۶

برخورد با نانوایی‌های غیر مجاز در قم ضروری است

قم - مدیر نظارت بر فراورده‌های خوراکی و آرایشی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم بر لزوم برخورد با نانوایی‌های غیر مجاز در قم تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، جواد کرباسی ظهر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته غذا در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد با اشاره به اینکه در استان قم ۳۰۰ کارخانه غذایی پروانه گرفته‌اند که در حال حاضر ۱۶۰ واحد فعال هستند، اظهار کرد: در حوزه آرایشی تا کنون نزدیک به ۱۰۰ واحد پروانه داده شده که ۶۵ واحد فعال در استان حضور دارند.

وی ادامه داد: در زمینه ظروف و بسته بندی ۸۰ واحد صنعتی پروانه داده شده که نزدیک به ۵۵ واحد فعال هستند.

مدیر نظارت بر فراورده‌های خوراکی و آرایشی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در بعد کارگاهی هم کارگاه‌های سنتی روستا و کارگاه‌ها کوچک افزود: از سال ۷۶ در این زمینه نزدیک به ۴۵۰ کارگاه پروانه گرفته‌اند که در حال حاضر ۱۷۰ واحد فعال هستند.

وی با اشاره به مداخله معاونت غذا و دارو در حوزه‌های مختلف مواد غذایی ابراز کرد: محصولات استراتژیک مانند آرد و لبنی و گوشت حساسیت بالاتری دارد و نظارت بیشتری به عملکرد آنها انجام می‌شود.

مشکل بی‌کیفیتی گندم تولید داخل

کرباسی با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در فضای مجازی درباره کیفیت نان تصریح کرد: نان کیفیت سلسله وار دارد. از گندم شروع می‌شود تا کارخانه آرد و حمل و نقل و فرآوری در کارخانجات و پخت در نانوایی‌ها.

وی افزود: نان به صورت سنتی در نانوایی‌ها به صورت صنفی تولید می‌شود و همین نان در کارخانجات صنعتی به صورت حجیم و نیمه حجیم تولید می‌شود.

مدیر نظارت بر فراورده‌های خوراکی و آرایشی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در واحدهای صنعتی به هیچ وجه در مورد نان مشکلی نداریم و شکایتی در این زمینه وجود ندارد گفت: دو دسته نانوایی دولتی و آزادپز داریم که آزادپزها آرد دولتی دریافت نمی‌کنند و برای جذب مشتری باید به دنبال آرد مرغوب باشند.

وی افزود: نانوایی‌هایی که از آرد دولتی و حواله‌ای استفاده می‌کنند چون محدویت در انتخاب دارند دچار مشکل می‌شوند.

کرباسی با بیان اینکه مشکل اساسی ما این است که الان گندم خارجی وارد کشور نمی‌شود ادامه داد: مشکل اینجاست که گندم با ایندکس گلوتن بالای ۹۰ درصد در کشور نداریم و اکثر استان‌ها تولیدی گندمی با ایندکس گلوتن پایین دارند و استان‌هایی که گندم با کیفیت‌تری دارند، این گندم را صادر نمی‌کنند.

تلاش برای تأمین گندم با کیفیت

وی با بیان اینکه اداره غله باید تلاش خود را برای جذب گندم خوب انجام دهد خاطرنشان کرد: اگر گندم خوب باشد در سستی آرد و فراوری نان مشکل کمتری ایجاد می‌شود.

به گفته وی، ایندکس گلوتن در استاندارد ملی آورده نشده و شاخصی نیست که آزمایشگاه ما و استاندارد آن را چک کند. بحث کیفی است.

مدیر نظارت بر فراورده‌های خوراکی و آرایشی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه نگرانی اصلی در زمینه بهداشت و کیفیت نان در مورد نانوایی‌های آزادپز وجود دارد افزود: تعداد قابل توجهی از این نانوایی‌ها پروانه کسب ندارند و مسائل بهداشتی در آنها کنترل نشده است که مسئولان باید جلوی فعالیت این واحدها را بگیرند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com