کد خبر ۴۷۷۸۹ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۲
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم:

آگاهی اجتماعی به منزله حذف یکی از اضلاع مثلث وقوع جرم است

قم - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم ناآگاهی مردم و بستر اجتماعی را دو ضلع مهم مثلث وقوع جرم برشمرد که با حذف آن می‌توان در پیشگیری از جرائم گام برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، سرهنگ احمد صادقی در نشست خبری مشترک معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، نیروی انتظامی و اصناف استان قم که ظهر دوشنبه در سالن جلسات اتاق اصناف قم برگزار شد، تعامل بین دستگاه‌ها را در پیشگیری از آسیب و جرم بسیار کمک کننده ارزیابی و اظهار کرد: مجرم، قربانی و فضای اجتماعی و بستری که برای جرم آماده می‌شود سه رأس اصلی وقوع جرم است.

معاون فرماندهی انتظامی استان قم افزود: اگر یکی از سه رأس این مثلث برای نمونه بستر اجتماعی را حذف کنیم این مثلث تکمیل نشده و مجرم نمی‌تواند در وقوع جرم خود موفق شود.

وی با بیان اینکه عدم آگاهی مردم و اجتماع گاهی بستر را برای مجرم آماده می‌کند، تصریح کرد: ممکن است خود قربانی هم با بی‌احتیاطی امکان وقوع جرم را بیشتر کند و با قرار گرفتن مجرم در شرایط مساعد برای ارتکاب جرم فرد خاطر جرأت ارتکاب جرم را پیدا کند.

برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

صادقی از برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر داد و افزود: این آموزش‌ها شاید گوشه‌ای از این غفلت‌ها را کم کند، اگر بخواهیم پیشگیری اجتماعی خوبی را در جامعه داشته باشیم باید همفکری و مشارکت کرده و هم‌افزایی کنیم.

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم با تأکید بر لزوم پیش‌بینی و تحلیل درست در پیشگیری از افزایش جرائم، اظهار کرد: یکی از ادارات در معاون اجتماعی نیروی انتظامی کار تحلیل را در دست دارد به این صورت که یک منطقه را در نظر گرفته چالش‌های موجود را احصا می‌کند و بعد از دریافت گلوگاه‌ها برای آن چاره‌اندیشی می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت همکاری انصاف و بازاریان در جلوگیری از جرائم، تصریح کرد: بدنه اجتماع دست اصناف است، بازارها، مغازه‌ها، میدان‌ها همه می‌توانند بستر آسیب‌های اجتماعی باشند که با همکاری با نهاده‌های نظارتی می‌توانند به عنوان یک بخشی از نهاد نظارتی در ایجاد امنیت در جامعه نقش آفرینی کنند.

سرهنگ صادقی ادامه داد: کار پیشگیری با یک پیش‌بینی و تحلیلی و برآورد درست می‌تواند انجام بگیرد، یکی از مسائلی که در این کار به ما کمک می‌کند آموزش همگانی است که از مدارس تا دانشگاه‌ها مربی و کارشناس حضور پیدا می‌کنند و این آموزش‌ها را به افراد ارائه می‌کنند.

اطلاعات، معیار امنیت

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان قم نیز امنیت را یک فرآیند ارزیابی کرد و افزود: باید یک سلسله اقداماتی شکل بگیرد که ما بتوانیم به امنیت پایدار برسیم، در سال‌های مختلف معیارهای امنیت متفاوت بوده است، زمانی زمین و نیروهای نظامی معیار امنیت بوده است و امروز عصر اطلاعات است و همین مسئله معیار امنیت بیشتر است.

سرهنگ جواد قنبری تأکید کرد: حدود ۸ الی ۹ سال است که نیروی انتظامی به بحث آینده‌پژوهی ورود کرده است که با این کار چندین گام از پیش‌بینی جلوتر است.

وی معتقد است اگر بتوانیم عدم قطعیت‌ها را بشناسیم می‌توانیم با هم‌افزایی به سمتی برویم که قطعیت مورد نظر ما اتفاق بیفتد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان قم افزود: اگر نیروی انتظامی مستقلاً بخواهد به این سمت حرکت کند بسیاری از دستگاه‌ها تحت نفوذ این نهاد قرار نداشته و نمی‌تواند تحت مدیریت نیروی انتظامی حرکت کنند اما به واسطه همکاری با سایر دستگاه‌ها می‌تواند به این مهم دست یافت.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com