کد خبر ۴۷۸۷۰ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۷
مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد استان قم خبرداد؛

برگزاری بیش از ۹هزار برنامه فرهنگی در شش بخش در تابستان سال جاری

حجت الاسلام روحانی از برگزاری برگزاری بیش از ۹هزار برنامه فرهنگی در شش بخش به همت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم در تابستان امسال خبرداد و گفت: برای اجرای این برنامه ها هیچ گونه بودجه رسمی از دولت دریافت نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام سعید روحانی مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت تشریح فعالیت های فرهنگی هنری مساجد استان قم در تابستان سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: طبق روند سال های گذشته که کاهش بودجه و مسائل مالی از حوزه فرهنگ آغاز می شود امسال هم باعث شده که رکود و کمبود بودجه در حوزه فرهنگ بیش از جاهای دیگر باشد.

وی افزود: ما برای فعالیت های فرهنگی مساجد با وجود این که در آستانه ماه هشتم سال هستیم هنوز یک ریال دریافت نکرده ایم، اما با این حال فعالیت های فرهنگی در مساجد استان قم به برکت نیروهای مخلص تا به حال بدون هیچ گونه نقصی برگزار شده و برنامه ها از سال گذشته نیز پربار تر بوده است.

2200 برنامه در حوزه آموزش و پژوهش

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم با بیان این که در تابستان امسال در شش محور برنامه داشته ایم، ابراز داشت: نخستین محور آن آموزش و پژوهش بود که در هفت محور بیش از 2200 برنامه داشتیم، همچنین در مأموریت های محتوایی و فرهنگ ساز وارد شدیم چراکه مسائلی از جمله اصلاح الگوی مصرف و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی یک ضرورت شمرده می شود به همین جهت در این حوزه در 9 محور بیش از 1700 برنامه برگزار شد.

وی با بیان این که در بخش فرهنگی هنری و تفریحی در هفت محور بیش از 1400 برنامه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در بخش نماز یاوران نیز که به تازگی از حوزه فرهنگ مستقل شده است سعی می شود که جوانان و نوجوانان بیشتر با مسجد آشنا شوند و از این رو در این حوزه در سه محور بیش از 1700 برنامه برگزار کردیم و بخش روابط عمومی نیز در پنج محور بیش از 700 برنامه در مساجد برگزار شد.

حجت الاسلام روحانی افزود: در بخش مناسبت های ملی و مذهبی نیز در 11 محور بیش از 2000 برنامه داشته و داریم و یک سری فعالیت های ما برای برخی مساجد خاص مثل مساجدی کتابخانه دارند اختصاص دارد که به عنوان نمونه تا به امروز 62 میلیون برای کتابخانه های مساجد هزینه کرده ایم، برای خانه های نور که فعالیت های ویژه در حوزه قرآن انجام می دهند بیش از هفت میلیون تومان و برای کانون های روستایی به ویژه در بحث رفت و آمد نزدیک به هفت میلیون اعتبار پرداخت کرده ایم.

وی به تشریح فعالیت های کانون های مساجد در بخش نخست یعنی فعالیت های آموزشی و پژوهشی پرداخت و عنوان کرد: در این بخش غیر از کلاس های حلقه معرفت که بالغ بر 31 هزار ساعت برگزار شده است و در همه مساجد هست، مسأله هسته های پژوهش داریم که جوانان و نوجوانان با مقوله پژوهش آشنا شده و راهنمایی شوند و جشنواره هایی نیز در همین راستا برگزار کرده ایم.

برگزاری طرح ربیع القرآن در ماه رمضان

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم ادامه داد: همچنین به کلاس های فنی و مهارتی و درسی نیز توجه ویژه ای کرده ایم و برای ماه مبارک رمضان در طرح ربیع القرآن با مشارکت شبکه قرآن که در 150 مسجد برگزار شد، شرکت داشتیم.

وی با بیان این که کانون فرهنگی هنری مساجد یکی از اصلی ترین برگزار کننده های طرح 1451 شمرده می شود، افزود: کرسی های تفسیر نیز یکی دیگر از فعالیت ها ما در این بخش است که در گذشته نیز وجود داشت ولی اولا تعدادهای آن را افزایش دادیم به علاوه این که برخی مساجد را به عنوان مساجد برگزار کننده کرسی تفسیر با اساتید معروف برجسته کردیم.

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: فعالیت دیگر موضوع خانه های بهشتی برای والدین است و اساتید به نام نیز دعوت شده اند که 300 مسجد در این راستا پوشش داده شده اند؛ همچنین موضوع گفتمان سازی انقلاب اسلامی در 181 مسجد، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در 301 مسجد و سیاست های افزایش جمعیت در 130 مسجد برگزار شد.

وی عنوان داشت: در بحث بصیرت افزایی سیاسی اجتماعی در 130 مسجد وارد شدیم و همچنین بحث مهم کارآفرینی فرهنگی در 95 مسجد برای نخستین بار اجرا شد و البته مسأله مهم و اساسی آموزش های مقابله با آسیب های اجتماعی نیز در 190 مسجد با قدرت بیشتری نسبت به گذشته دنبال می شود.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم از برگزاری دوره های آموزشی سرود، تئاتر و و المپیادهای ورزشی نیز از سوی کانون های مساجد خبرداد و عنوان کرد: امسال نوزدهمین دوره المپیاد ورزشی را برگزار کردیم که اداره کل ورزش و جوانان استان و همچنین معاونت فرهنگی شهرداری نیز چندسالی است که با ما همکاری می کنند.

راه اندازی بخش نمازیاوران در 304 مسجد استان

وی خاطرنشان کرد: در بخش نماز یاوران نیز در جهت جذب حداکثری در 304 مسجد وارد شدیم و در همین راستا 331 اردو را حمایت کردیم و همچنین به برگزاری برنامه های فرهنگی در مناسبت های ملی مذهبی از جمله دهه مهدویت و دهه ولایت و دهه کرامت را توجه ویژه ای کردیم.

حجت الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی هسته های 77 گانه پژوهش در مساجد استان قم خبر داد و عنوان کرد: در حلقه های مطالعاتی که امسال راه اندازی شد بیش از 41 هزار و هشتاد نفر به صورت رسمی شرکت داشته اند که از این تعداد7200 نفر بین چهارسال تا هشت سال بوده اند، بیش از 14 هزار نفر بین 9 تا 13 سال، بیش از 11 هزار نفر بین 14 تا 20 سال، بیش از پنج هزار نفر از 20 تا 30 سال و بیش از سه هزار نفر از 30 سال به بالا بوده اند.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم عنوان کرد: به طور کلی می توان گفت بیش از 9 هزار فعالیت فرهنگی از سوی کانون های مساجد در تابستان امسال برگزار شده است که این مسأله بدون هیچ بودجه رسمی از نهادهای فرهنگی کشور دنبال شده است.

اعطای دفترچه خدمات به مساجد

وی در پایان با بیان این که دفترچه خدمات نیز به همه مساجد علاقه مند استان داده می شود، ابراز داشت: در این دفترچه با مراکز مختلف از جمله حمل ونقل و اردوها، اسکان، مواد غذایی، اساتید، موضوعات فرهنگی و هنری قرار داد امضا شده که با تخفیف ویژه ای خدمات خود را به مساجد ارائه کنند تا مسؤولان مساجد بدون دغدغه بتوانند کارهای فرهنگی خود را ساماندهی کنند.

حجت الاسلام روحانی در پایان یادآور شد: در حقیقت این این کار در راستای توامندسازی کانون ها صورت گرفت تا خودشان بتوانند تصمیم بگیرند و با این کار نیروهای ما در مساجد توامند تر شده و خودشان نیز توانسته اند در جهت جذب بودجه نیز وارد شوند؛ مسؤولان فرهنگی مساجد برای دریافت این دفترچه و بهره مندی از خدمات آن باید تفاهم نامه ای را در دبیرخانه کانون های مساجد امضا کرده و به برخی مسائل تعهد بدهند.

منبع : رسا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com