کد خبر ۴۷۸۷۴ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۲
در نشست بررسی وضعیت اقلیت مسلمان میانمار از منظر حقوق بین‌الملل مطرح شد

نسل‌‌کشی مسلمانان در میانمار ثابت‌شده و قابل پیگیری حقوقی است / بازگشت آوارگان میانمار به سکونتگاه‌هایشان باید به صورت جدی پیگیری شود

استاد دانشکده حقوق بین‌الملل دانشگاه قم گفت: توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینیگا و بازگشت آوارگان به سکونتگاه‌های خود همواره باید مورد پیگیری و اصرار مجامع مسلمان و رسانه‌ها باشد و اصلا مسئله ماندن مسلمانان میانمار در بنگلادش نباید صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نشست بررسی وضعیت اقلیت مسلمان میانمار از منظر حقوق بین‌الملل به همت گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم با همکاری انجمن علمی حقوق بین‌الملل دانشگاه قم امروز در تالار اندیشه این دانشگاه با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه و همچنین مهمانانی از کشورهای دیگر برگزار شد.

*کمک به مسلمانان میانمار نیازمند سنجیدن حساسیت‌ها‌ و رعایت جوانب است

دکتر مصطفی فضایلی، مدیر گروه آموزشی حقوق دانشگاه قم در ابتدای این برنامه عنوان داشت: درست است که دستگیری از مظلومان چه مسلمان باشند و چه نباشد از اصول اولیه اسلامیت و انسانیت است ولی کمک کردن هم قطعا باید با ملاحظه همه جوانب و سنجیدن حساست‌هایی که نسبت به ایران وجود دارد باشد چرا که عده‌ای از قدرت‌های بین‌المللی به دنبال این هستند که برای ایران سوژه‌هایی جدید برای وارد کردن فشار بیشتر بسازند.

وی با اشاره به نقض سیستماتیک گسترده حقوق مسلمانان روهینگیا ابراز داشت: مسلمانان روهینگیا به عنوان اقلیت قومی مذهبی در میانمار شناخته می‌شوند، بر اساس تعاریف موجود در حقوق بین‌الملل اقلیت مسلمان میانمار دارای حقوق‌های پذیرفته شده و ثبت شده هستند.

مدیر گروه آموزشی حقوق دانشگاه قم ادامه داد: بر اساس تاریخ جمعیت مسلمان میانمار از بومیان آنجا هستند و ادعای مهاجر بودن آن‌ها مردود است.

فضایلی بیان داشت: بر اساس حقوق بین‌الملل کشورهای در بردارنده اقلیت‌های قومی مذهبی موظف به رعایت و حفظ حقوق متعلق به این اقلیت‌ها هستند و نباید مورد انکار از طرف آن‌ها قرار گیرند.

وی با اشاره به نقص‌هایی که علیه حقوق مسلمانان روهینگیا صورت گرفته است عنوان داشت: سلب تابعیت مسلمانان روهینگیا با ادعای باطل مهاجر بودن آنان و سلب هویت قومی از مسلمانان روهینگیا از جمله نقص‌هایی است که در رابطه با حقوق مسلمانان میانمار صورت گرفته است تا جایی که حتی نام این اقلیت در سرشماری این کشور درج نشده.

مدیر گروه آموزشی حقوق دانشگاه قم ادامه داد: با اثبابت نقص‌هایی که علیه حقوق مسلمانان میانمار صورت گرفته است بر اساس اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری جنایت ضدبشری حقوق این اقلیت را راحتتر می‌توان پیگیری کرد.

فضایلی افزود: جنایات متعددی علیه مسلمانان روهینگیا واقع شده است که دولت این کشور نیز نقش مهمی در صورت گرفتن و تشدید این جنایات داشته است و در پیگیری حقوق تضییع شده مسلمانان میانمار، دولت این کشور نیز در ردیف مجرمان است.

*ضرورت اهتمام بیشتر ایران برای جذب مسلمانان منطقه به سوی اسلام ناب

روح‌الله رضوی مهمانی که از کشمیر در این برنامه حضور یافته بود نیز در ادامه این برنامه ضمن بررسی جایگاه اقلیت مسلمان در جمعیت این کشور و نقص‌های ارتکابی علیه آنان عنوان داشت: در منطقه جنوب آسیا چین تعیین کننده قدرت است و دارای بیشترین حضور مؤثر سیاسی در کشور میانمار است ولی چون برای چین حضور در خلیج بنگال از منظر اقتصادی مهم است به همین سبب به دنبال زاویه پیدا کردن با دولت میانمار و هم پیمانان دولت میانمار نیست به همین سبب در برابر تضییع حقوق مردمی مسلمانان میانمار مواضع خاصی اتخاذ نکرده است.

وی ادامه داد: شعله گرفتن درد مردم میانمار به دلیل این است که قدرت‌های جهانی درد مردم ندارند بلکه درد ثروت دارند و برای حفظ منافعشان موضعی اتخاذ نمی‌کنند. بنگلادش نیز که در این معرکه همگام با آمریکا است و از ورود آوارگان جلوگیری می‌کرد با فشارهای بین‌المللی آوارگان را پذیرفت.

 

رضوی عنوان داشت: اندونزی و مالزی نیز با رویکردهای اسلامی علیه دولت میانمار موضع گرفتند و طرح‌هایی نیز برای همدردی با مسلمانان میانمار علیه دولت میانمار مطرح کردند.

وی ادامه داد: همانگونه که  دولت‌ها و قدرت‌ها  از منظر خود مسئله مسلمانان روهینگیا را بررسی می‌کنند ایران هم باید اینگونه باشد و بر اساس اصول انقلاب اسلامی ایران ورود جدی در راستای کمک به مسلمانان روهینگیا داشته باشد.

رضوی بیان کرد: کوتاهی انقلاب اسلامی برای جذب نظر مسلمانان جهان سبب گرایش مسلمانان به سمت تشکل‌های انحرافی مسلمانان از جمله آل‌سعود می‌شود؛ از این رو لازم است انقلاب اسلامی ایران برای جذب مسلمانان اهتمام جدی‌تری داشته باشد.

وی اضافه کرد: احقاق حقوق مسلمانان میانمار که از زمین‌های خود اخراج شده و اموال، خانواده و سلامتی آنان مورد تعرض قرار گرفته است مسئله جدی است و باید مورد پیگیری قرار گیرد.

*ایران را باید به طور صحیح به مردم میانمار معرفی کرد

شیخ جمال حسین مهمانی که از میانمار در این برنامه حضور یافته بود نیز در ادامه این برنامه عنوان داشت: 16 مهر ماه سال جاری از میانمار به ایران آمدم؛ واقعیت این است که معرکه میانمار بسیار پیچیده شده است.

وی افزود: مردم ایران مسلمانان خوبی هستند ولی آنطور که باید به واقعه میانمار ورود پیدا کنند ورود نکرده‌اند، سفارتخانه بسیاری از کشورها حتی اسرائیل و عربستان در میانمار وجود دارد ولی سفارتخانه ایران در میانمار وجود ندارد این در حالی است که مردم میانمار از ایران بیش از هر کشوری توقع کمک دارند.

شیخ جمال‌ حسین با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های اسلام و سیره امام علی(ع) باید مسلمانان را در هر نقطه‌ای از جهان که باشند یاری کرد اضافه داشت: جمعیت مسلمانان میانمار در حال کاهش است، برای توقف این روند به کمک مسلمانان سایر نقاط جهان نیاز است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت مسلمانان روهینگیا برای آشنایی بیشتر با اسلام ناب و انقلاب اسلامی بیان داشت: لازم است که ایران را به مردم میانمار به طور صحیح معرفی کرد.

*دولت میانمار اجازه کمک‌رسانی به مسلمانان میانمار را به سایر کشورها نمی‌دهد

دکتر غلامعلی قاسمی، استاد دانشکده حقوق بین‌الملل دانشگاه قم نیز در ادامه این برنامه ابراز داشت: دولت میانمار اجازه کمک به مسلمانان میانمار را به سایر کشورها نمی‌دهد و از ورود نیروهای کمکی سایر کشورها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: یکی از اعضای خاندان حکومتی اردن گفته است واقعه روهینگیا سازماندهی و  برنامه‌ریزی شده و با هدف پاکسازی آن منطقه از حضور مسلمانان صورت گرفته است.

استاد دانشکده حقوق بین‌الملل دانشگاه قم بیان داشت: جلسه شورای امنیت در خصوص واقعه روهینگیا منجر به صدور بیانیه‌ای شده است که صدور این بیانیه حاوی نکاتی قابل تأمل است.

*بازگشت آوارگان میانمار به سکونتگاه‌های خود مهم‌ترین مسئله است

قاسمی عنوان داشت: توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینیگا و بازگشت آوارگان به سکونتگاه‌های خود همواره باید مورد پیگیری و اصرار مجامع مسلمان و رسانه‌ها باشد و اصلا مسئله ماندن مسلمانان میانمار در بنگلادش نباید صورت گیرد.

وی افزود: مشارکت سازمان‌های غیردولتی در مسئله حل بحران مسلمانان روهینگیا در حال حاضر بهترین راه حل معضل تضییع حقوق مسلمانان میانمار است چرا که این سازمان‌ها از حمایت بین‌المللی برخوردار هستند.

*نسل‌‌کشی مسلمانان در میانمار ثابت‌شده و قابل پیگیری حقوقی است

دکتر احمدرضا توحیدی، استاد دانشکده حقوق بین‌الملل دانشگاه قم نیز در بخش پایانی این برنامه ابراز داشت: با توجه به مدارک و ادله‌ای که وجود دارد نسل‌کشی در میانمار علیه مسلمانان ثابت شده است و قابل پیگیری حقوقی است.

 

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com