کد خبر ۴۷۹۵۵ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴
تسنیم گزارش می‌دهد

میدان مطهری قم و جلوه‌های نامناسب شهری

میدان مطهری قم به‌عنوان مهم‌ترین واصلی‌ترین میدان شهر قم گرفتار فعالیت کاربری‌های مختلف بوده و هم‌اکنون به چهره‌ای زشت در شهر تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، میادین  نقش مهم و کارکردی حساس در فضاهای شهری در شناسایی و معرفی هویت، سرزندگی و شادابی زندگی اجتماعی بر عهده‌دارند. میادین شهری مکان‌هایی هستند که بیشترین اختلاط و رفت‌وآمد مردم در آن شکل می‌گیرد که نقش طراحی و معماری آن در ایجاد حس نظم و تعادل یا شلوغی ، ازدحام و بر هم خوردن حس نشاط و شادابی شهروندان در آن متبلور است، بنابراین میادین شهری آینه تمام نمایی از وضعیت کلی یک شهر در ابعاد مختلف زندگی شهری است.

ازجمله مهم‌ترین اهداف ایجاد میدان‌های شهری به وجود آوردن مکانی برای رفع خستگی، آرامش، پیاده‌روی، تماشای مناظر موجود  در آن و نشستن و استراحت کردن در آن است، اما با نگاهی اجمالی به میدان‌های شهر قم به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد که تمام میدان‌های شهر از اتومبیل پرشده و جز صدای  بوق ممتد خودروها و بی‌حوصلگی و بی‌صبری رانندگان و عابران در میدان، چیزی از آرامش و تفریح در میادین اصلی شهر دیده نمی‌شود و تمام مناظر میدان‌ها را اتومبیل‌ها از آن خودکرده‌اند.

یکی از عوامل اصلی و مهم وضعیت نامناسب میادین شهری ناشی از آن است که در  این  مکان‌ها اصول منطقی  و معیارهای شهرسازی به کار نرفته است، چراکه در ایجاد این میادین آینده‌نگری و پیش‌بینی برای وضعیت سال‌های بعد از ایجاد در نظر گرفته نشده و با رشد سریع جمعیت شهری و حمله همه‌جانبه خودروهای سواری ، میدان‌های شهری کارکرد و فلسفه وجودی خود را در شهر ازدست‌داده و دیگر پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه نیست و مطمئناً در آینده نیز به  وضعیت بدتری دچار خواهند شد.

میدان مطهری، میدان مهم و تأثیرگذار در شهر قم است که درست در هسته مرکزی شهر واقع‌شده و ارتباط بین مناطق 3 و 6 را با منطقه مرکزی به وجود می‌آورد. اما تجمیع عناصر مزاحم و ضد هم مانند معماری ناکارآمد، سیما و منظر غیر مولد، شکل‌گیری مباحث اقتصادی مانند بانک‌ها و بازارهای مختلف در حول آن ،  تنگی و کوچکی مساحت میدان، استقرار خط یک مترو، ایستگاه مرکزی منوریل، عبور زیرگذر جاده اراک،ایستگاه‌های اتوبوس، گاراژهای پیرامون میدان، وجود میدان میوه و حجم فراوان خودروهای ورودی در آن  سبب ایجاد گره‌ای کور ترافیکی و منظره ناخوشایندی از شلوغی و کلافگی به همراه دارد که به نظر می‌رسد مسئولان استان باید بین روان‌تر شدن بار  ترافیک و ایجاد یک میدان مهم و تأثیرگذار با هویت ایرانی و اسلامی برای معرفی هویت شهری ،با ادامه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی از قبیل بانک‌ها، پاساژها و بازارچه‌ها یکی را انتخاب کنند، چراکه گنجایش و ظرفیت این میدان به تسخیر درآمده در بین این عناصر پشتیبانی همزمان هر دو مسئله نیست.

سرپرست امور شهرسازی و معماری شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات فراوان میدان مطهری اظهار داشت: 18 عنصر مخالف هم در این میدان در کنار هم به وجود آمده که سبب شده وضعیت میدان مطهری به‌عنوان میدان اصلی و مهم شهر قم دچار وضعیت ناخوشایند  کنونی خود شود.

غلامرضا جانقربان افزود: مساحت این میدان با کاربری‌های اطراف آن بالغ‌بر 10هکتار است که لازم است برای رفع مشکلات کنونی آن طرحی جامع تدوین و اجرایی شود.

وی گفت: میادین اصلی شهر مهم‌ترین فضاهای تجمع و تجربه زندگی اجتماعی هستند که بسیاری از جشن‌ها و گردهمایی‌های ملی و مذهبی نیز در دامن آن‌ها جامه عمل به خود می‌پوشد، بنابراین توجه به زیباسازی مانند پیاده‌رو، سنگ‌فرش و سهولت در دسترسی به آن‌ها باید در کالبد میادین شهری مراعات شود .

جانقربان بابیان برنامه‌های امور شهرسازی و معماری شهرداری قم درزمینهٔ کاهش مشکلات موجود میدان مطهری تصریح کرد: طرحی کلی در امور شهرسازی شهرداری قم تدوین‌شده و به توافق با پیمانکار مربوطه نیز رسیده است و امیدوار هستیم تا اواخر سال 97 بخش مهمی از مشکلات موجود را برطرف کرده باشیم.

تغییر کاربری مهم‌ترین مکان‌های  باز و فضایی شهری از کاربری‌های مختلف و مثبت برای زندگی جمعی، صرفاً برای مهار بار ترافیکی طبیعتاً نکته تلخی است  که معلول عوامل مورد اغفال در شهرسازی شهری قم  در طراحی این میدان‌ها و عدم  پیش‌بینی و آینده‌نگری رشد بی‌رویه جمعیت و اتومبیل‌های سواری است که امید می‌رود در ایجاد میادین جدید شهری صرفاً نیازهای  امروز موردتوجه نباشد و نیازهای آینده شهر نیز در نظر گرفته شود.

گزارش از اصغر شهبازی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com