کد خبر ۴۸۰۷۶ انتشار : ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۶
روحانی در مراسم بزرگداشت چهلمین سالرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی:

مرحوم حاج آقا مصطفی به عنوان امید همه انقلابیون بود

رئیس‌جمهور گفت: مرحوم حاج‌آقا مصطفی به عنوان امید همه انقلابیون بود و نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر خدای ناکرده یک روزی امام در میان ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی که صبح امروز برگزار شد، تصریح کرد: مرحوم حاج آقا مصطفی به عنوان امید همه انقلابیون بود و نگاه به ایشان بر  این مبنا بود که اگر خدای ناکرده یک روزی امام در میان ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ایشان به عنوان یک مشاور بزرگ،‌ معاون بزرگ، یار بزرگ در کنار امام بود، تنها ایشان فرزند امام نبود؛ خود جایگاه ویژه‌ای داشت.

رئیس جمهور درمورد شخصیت آیت‌الله مصطفی خمینی اضافه کرد:  در انقلاب و نهضت ما هم جایگاه ایشان جایگاه ممتازی بود، در ماجرای روز 15 خرداد در سال 42 که از سحرگاه در سراسر قم ولوله ایجاد شد که امام را دستگیر کردند جمعیت تقریبا موقع طلوع آفتاب از همه جای قم سرازیر شدند به سمت منزل امام.

روحانی در این باره بیان داشت: حاج آقا مصطفی از منزل خارج شد، جمعیت پشت سر ایشان و این جمع وارد صحن حضرت معصومه (س) شدند. عده‌ای از علما، فضلا و مدرسین از جمله مرحوم آیت‌الله مرعشی حضور پیدا کردند، جمعیت در آن سمت روبروی حرم مطهر یعنی قسمت شرقی صحن اجتماع کرده بودند.

وی ادامه داد: حاج آقا مصطفی رفتند بالای منبر نشستند و سخنران‌ها پای منبر ایستاده سخنرانی می‌کردند، چند نفر صحبت کردند و ماجرای شب گذشته را بیان کردند هر لحظه جمعیت زیادتر می‌شد و صحن مالامال جمعیت شد.

روحانی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌دانست باید چه کار کند،‌به کجا بروند،‌ چه اقدامی انجام دهند، وسط این جمعیت عظیم زن‌های پایین‌ شهر قم وارد صحن شدند،‌زن‌ها شمشیر بدست بودند و عکس امام دستشان بود. فریادشان یا مرگ یا خمینی بود. از درب شمالی صحن و از میدان آ‌ستانه وارد صحن شدند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ورود زن‌ها به صحن یک هیجانی را در میان مردم بوجود آورد و اصرار مردم از مرحوم حاج آقا مصطفی این بود که اجازه دهند مردم از صحن خارج شوند. ایشان بالای منبر نگاه می‌کرد در یک لحظه‌ای با دست خود اشاره کرد به سمت درب جنوبی درب قبله و با اشاره این دست جمعیت ریخت بیرون و آ‌مدند به سمت پل و از آنجا وارد خیابان شدند که آن وقت به نام خیابان تهران معروف بود که احتمالا الان به نام خیابان امام است.

وی درمورد شعار جمعیت خارج شده از صحن حرم حضرت معصومه با اشاره حاج آقا مصطفی گفت: شعار این جمعیت یا مرگ یا خمینی بود و جمعیت این شعار را می‌داد و یک مقدار که ما آمدیم نزدیک چهارراه راه‌آهن رسیدیم ماشین‌های ریویی نظامی وارد شدند با چراغ‌های روشن و بوق‌های ممتد و حادثه‌ای که در آنجا پیش آمد عده‌ای از مردم شهید شدند و عده‌ای از زن‌ها به شهادت رسیدند و آن حادثه عظیم و بزرگ را مردم قم آفریدند.

ادامه دارد...

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com