کد خبر ۴۸۱۲۸ انتشار : ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱
رئیس حوزه هنری استان قم:

تعدد مراکز فرهنگی باعث پویایی قم شده است/ تربیت نسل جدید هنرمندان

قم - رئیس حوزه هنری استان قم گفت: تعدد مراکز فرهنگی در قم باعث پویایی شهر شده و ارتباطات بسیار متنوع و زیادی را برای ما فراهم کرده‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از حوزه هنری قم، مجدالدین معلمی در سمینار معاونین و مسئولین واحدهای تخصصی مراکز استان‌های قم، مرکزی و لرستان که در حوزه هنری قم برگزار ‌شد، به برخی نقاط ضعف و قوت حوزه فرهنگ و هنر در استان قم پرداخت و گفت: حوزه هنری قم تجربیات خاص خود را دارد، بخاطر نزدیکی شهر قم به پایتخت و امکان تبادل نیروی انسانی به‌ویژه در بحث آموزش، بسیار راحت‌تر از دیگر استان‌ها می‌توانیم از ظرفیت‌های ستادمان در تهران و پایتخت استفاده کنیم.

وی افزود: از سویی فعالیت‌های فرهنگی هنری در بخش خدمات و هنرمندان در قم از هر استان دیگری گران‌تر است. در قم هنجارها و بوم خاصی داریم که باید به آن توجه کنیم. اما تفاوت شاخص ما نسبت به دیگر استان‌ها نزدیکی به مراکز علمی و دینی است. این یک فرصت است و همیشه از حوزه هنری قم انتظار است که ظرفیت‌های فکری استان را به دیگر استان‌ها و به ستاد منتقل کند.

معلمی در ادامه با بیان اینکه تعدد مراکز فرهنگی در استان باعث پویایی شهر شده و ارتباطات بسیار متنوع و زیادی را برای ما فراهم کرده‌است، گفت: قم در برخی رشته‌ها بسیار پیش است و برعکس در برخی رشته‌های هنری جوان هستیم.

وی در ادامه به موانع پیش روی حوزه هنری قم اشاره کرد و گفت: مشکلی که حوزه هنری قم مانند دیگر دستگاه‌های مختلف درگیرش است، اعتبار پایین به نسبت هزینه‌های بالایش است. در این زمینه سیاست‌کاری ما جذب مشارکت بیشتر از ارگان‌هایی است که فعالیت‌های مرتبط و همسو با حوزه هنری دارند.

رئیس حوزه هنری استان قم در ادامه سرمایه‌گذاری برای تربیت هنرمندان متعهد در حوزه‌های مختلف را دیگر هدف حوزه هنری قم دانست و افزود: آموزش نمود بیرونی آنچنانی ندارد اما در دل امیدواریم، از سرمایه‌گذاری‌مان مطمئن هستیم.

وی همچنین به روش کاری حوزه هنری قم پرداخت و تشریح کرد: در واحدهای مختلف سیاست‌گذاری‌های متفاوتی داریم. مثلا وقتی در حوزه نمایش احساس کردیم که دچار خلاء نسلی هستیم شروع به آموزش در حوزه‌های مختلف کردیم و برعکس درحوزه ادبیات که در هر نسلی شاعران و نویسندگان شاخصی در استان داریم، کمتر وارد حوزه تربیت نسل جدید شده‌ایم.

معلمی شعار اصلی حوزه هنری قم را تربیت و پرورش نسل جدید هنرمندان دانست و گفت: باید صبر داشته باشیم. تربیت نسل کار سختی است و زود بازده نیست و مشکلات خود را دارد. گاهی اوقات به نتیجه نمی‌رسد اما ما امیدواریم که سرمایه‌گذاری‌هایمان به نتیجه برسد و هنرمندان نسل جدید بدرخشند. ما در زمینه پرورش هنرمند عجله نداریم که به زودی خروجی بزرگی داشته‌ باشیم.

وی افزود: کار خاص و ویژه‌ی حوزه هنری قم تکیه بر فعالیت‌های گروهی‌ است. دومین هدف ما در حوزه هنری قم توسعه روابط اجتماعی است. فعالیت‌هایی که بتوانیم به‌واسطه آنها، نام حوزه هنری قم را بیشتر مطرح کنیم. در کنار این فعالیت‌ها برگزاری محافل اهمیت جدی پیدا کرده‌است.

رئیس حوزه هنری قم سپس به سیاست این حوزه در رویارویی با جشنواره‌ها پرداخت و گفت: حوزه هنری قم یا جشنواره برگزار نمی‌کند یا جشنواره‌ای برگزار می‌کند که منجر به تولید شود. از جمله دو جشنواره‌ «سوهان روح» و «مواهب» که اخیرا برگزار شد و در اختتامیه هر دو جشنواره کتاب گزیده آثار منتشر و توزیع شد. در زمینه حضور در جشنواره‌ها هم نمی‌گذاریم جشنواره برایمان شاخص تعیین کنند، جشنواره را فرصتی جدید برای تجربه هنری می‌دانیم که مجموعه هنری را یک قدم به جلو می‌برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد که حوزه هنری قم در تولیداتش برای بالا بردن آمار تلاش نمی‌کند بلکه به دنبال کیفیت است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com