کد خبر ۴۸۴۵۹ انتشار : ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۶
در شورای فرهنگ عمومی قم مطرح شد؛

کارهای فرهنگی با کمک مردم اجرا شود/ ورود فرهنگ مضر غیر بومی به قم

قم - امام جمعه قم با بیان اینکه اجرای فعالیت فرهنگی با کمک مردم امکان پذیر است، گفت: حضور مردم در صحنه از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، آیت الله سید محمد سیعدی ظهر سه‌شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که با حضور ائمه جمعه استان و استاندار قم برگزار شد، با اشاره به اینکه باید در شورای فرهنگ عمومی تلاش شود تا به مسائل اصلی پرداخته شود، اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی باید به مسائل مربوط خود بپردازد چرا که مسائل متفرقه سبب توقع بیجا و دور شدن از مسائل اصلی خواهد شد.

وی با بیان این که ائمه جمعه باید به اوامری که مد نظر مقام معظم رهبری است توجه ویژه‌ای داشته و در خطبه‌های نماز جمعه به آن بپردازند، گفت: ائمه جمعه نباید صرفا به مسائلی که از تریبون کشور پخش می‌شود بپردازند، چرا که مردم به دنبال مسائل تکراری نیستند، از این رو باید به مسائل خاص منطقه و مرتبط پرداخت.

آیت الله سعیدی تأثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی در منطقه را میزان کارایی آن دانست و عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی باید به عنوان محل رجوع مردم و مطالبات فرهنگی شناخته شود؛ مردم با انجام دادن کار عملی از سوی شورای فرهنگ عمومی به کارایی بودن آن پی خواهند برد.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه، بخشداران و دیگر نهادهای مرتبط باید انجام کار در شورا را یک وظیفه بدانند، خاطرنشان کرد: هنگامی که نظام، وظیفه‌ای را بر عهده نهاد یا فرد می‌گذارد آنان نیز باید این امر را برای خود یک وظیفه تلقی کنند.

امام جمعه قم به اهتمام ورزیدن حضور دستگاهای در جلسه شورای فرهنگ عمومی اشاره و تصریح کرد: شایسته است دستگاه‌هایی که به جلسه شورا فرهنگ عمومی دعوت شده‌اند در جلسه حضور یابند چرا که ممکن است جلسه، تصمیمات یا مصوباتی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اجرای فعالیت فرهنگی با کمک مردم امکان پذیر خواهد بود، عنوان کرد: حضور مردم در صحنه از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو باید از ظرفیت حضور مردم نهایت استفاده صورت بگیرد، همچنین فعالیت‌های فرهنگی باید برای رضای خدا انجام شود.

تقویت تشکل‌های فرهنگی در اجرای فرهنگ عمومی مؤثر است

استاندار قم نیز در این جلسه با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی شواری فرهنگ عمومی، اظهار داشت: کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است و متناسب با موضوع، به بررسی مسائل مربوط خواهد پرداخت.

سید مهدی صادقی به همکاری دیگر نهادها اشاره و افزود: باید ارتباط و اتصال بین دیگر نهادهای مرتبط به موضوع فرهنگ عمومی وجود داشته باشد تا آسیب‌ها و نواقص مربوطه، حل و اصلاح شود.

وی عنوان کرد: باید برای همه اقشار به ویژه تشکل‌های فرهنگی برنامه‌های مختلفی داشته باشیم چرا که تقویت فرهنگ این اقشار می‌تواند در اجرای فرهنگ عمومی مؤثر باشد و همچنین هرچقدر فعالیت در این زمینه بیشتر صورت بگیرد، به نوعی اثرات آن نیز در جامعه مؤثرتر خواهد شد.

استاندار قم با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم دارای توان فعالیت بیشتری برای بستر سازی در زمینه فرهنگ عمومی است، خاطرنشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در زمینه فرهنگ عمومی به خوبی ورود کرده و فعالیت‌های بسیاری را در این زمینه انجام داده است.

مراقب ورود فرهنگ‌های مضر غیر بومی به قم باشیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم، با اشاره به اینکه ۱۴ آبان‌ماه به عنوان فرهنگ عمومی نامگذاری شده است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت فرهنگ و تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه شورای فرهنگ عمومی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور، به همان نسبت در استان ها به ریاست امام جمعه تشکیل شده است.

حسینی کاشانی افزود: آنچه که در تشکیل شورای فرهنگ عمومی به دنبال آن بوده ایم این است که شوراها بتوانند از نزدیک مشکلات شهرستان و منطقه را رصد کرده و به تناسب همین امر، استان، شهرستان و بخش تصمیم گیری کنند.

 علت نامگذاری شورا را به عنوان فرهنگ عمومی، کشاندن دیدگاه ها به سمت فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه با فرهنگ عمومی شکل گرفته است؛ از این رو باید متناسب با این ظرفیت ها به موضوع فرهنگ عمومی پرداخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه اگر در زمینه فرهنگ عمومی فعالیتی صورت نگیرد دشمنان در موضوع نفوذ فعالیت خواهند کرد، تصریح کرد: باید در شورای فرهنگ عمومی هشدار مقام معظم رهبری  در عرصه هایی چون طلاق، اعتیاد، فساد اخلاقی، نقاط بحران زا و حاشیه نشینی مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان قم یکی از استان های مهاجر پذیر است، از این رو باید مراقب ورود فرهنگ‌های غیر بومی مضر به استان باشیم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com