کد خبر ۴۸۹۴۱ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶

معاون میراث فرهنگی: صنایع دستی قم نشان استاندارد ملی دریافت می کنند

قم- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: امسال با اجرای طرح گواهینامه تطبیق محصول با استانداردها، هنرهای دستی قم نشان استاندارد ملی دریافت می کنند.

حسن بحرینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که امسال از 310 کارگاه صنایع دستی در استان قم بازدید صورت گرفته است افزود: در راستای اجرای طرح گواهینامه تطبیق محصول با استانداردها، از این تعداد کارگاه بازدید انجام شده و شاخص ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بعد از تحلیل وضعیت کارگاه ها از سوی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، شماره ثبت برای آنان صادر می شود.
به گفته وی، در این طرح ضمن این که کارگاه ها به دنبال کیفی سازی تولیدها و تجهیز کارگاه ها با استانداردها هستند رقابت سازنده و مثبتی نیز صورت می گیرد.
وی، هدف از اجرای این طرح را رتبه بندی و طبقه بندی صنایع دستی شاخص استان قم عنوان کرد که استاندارد سازی بر عرضه و فروش تولیدها تاثیر شایانی می گذارد.
وی از صدور 360 مجوز تولید صنایع دستی از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه در قم خبر داد و گفت: از این تعداد، 11 مجوز به صورت گروهی و بقیه به صورت انفرادی در رشته های مختلف منبت، زیورآلات سنتی، سفال، چرم، کاشی، معرق و سایر رشته ها بوده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: در حال حاضر بیش از 2 هزار هنرمند صنایع دستی دارای پروانه در استان وجود دارند که حدود یک هزار هنرمند در رشته چوب و منبت، 300 تن دررشته زیورآلات سنتی، قیمتی و حکاکی، 50 تن در رشته کاشی و معرق و بقیه در رشته های مختلف فعالیت می کنند.
وی همچنین با اشاره به این که زنگ سفال در 2 مدرسه ابتدایی قم به صدا درآمد گفت: با هدف ترویج رشته‌ های بومی صنایع‌ دستی، 700 بسته آموزشی سفال در مدارس قم توزیع شد.
بحرینی خاطرنشان کرد: در این طرح دانش آموزان به صورت عملی با روش قالب ‌‌زنی، ایجاد بافت در سفال و ساخت اشکال حجمی آشنا شدند که تعدادی از بهترین کارهای سفال دانش‌آموزان بعد از پخته شدن در کوره سفال ‌پزی، در محل نگارخانه معاونت صنایع ‌دستی استان نگهداری می شود تا عموم از آن بازدید کنند.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com