کد خبر ۴۹۳۱۵ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۶
رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب قم:

دفاتر مشاور املاک باید طبق قانون تجارت فعالیت کنند

قم - رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب قم سیاری از پرونده‌های دستگاه‌های قضایی را ناشی از عدم توجه به اسناد رسمی دانست و گفت: دفاتر مشاور املاک باید طبق قانون تجارت فعالیت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دادگستری استان قم، محمد حسین منتهایی در دیدار اعضای هیئت مدیره کانون داوری استان قم بر نقش این کانون در توسعه و ترویج فرهنگ داوری و دورنمای امید بخش این کانون تأکید کرد و افزود: برای موفقیت در زمینه داوری باید تمهیدات لازم پی ریزی شود و زیرساخت‌های این نهاد تقویت شود.

وی اظهار داشت: رسیدگی به پرونده‌های سنگین باید به صورت تخصصی در این کانون صورت گرفته و منجر به صدور رأی شود.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب قم، فرهنگ سازی و شناساندن نهاد داوری به مردم را از اولویت‌های لازم برای توسعه این نهاد دانست و افزود: به نظر من اگر بخواهیم کانون داوری استان به نحو گسترده، رسیدگی به دعاوی و اختلافات را تحت سیطره بگیرد، باید داوری معاضدتی را در دستور کار خود قرار دهد تا بدین وسیله مردم با مزایای فوق العاده رسیدگی و فصل خصومت در داوری آشنا شوند.

وی آیین‌نامه مصوب این کانون را گام مؤثری در جهت همگون سازی رسیدگی به پرونده‌های داوری دانست و تأکید کرد: شیوه اقدام و نحوه رسیدگی باید به گونه‌ای باشد که آرای داوری از استحکام لازم برخورد بوده و با اسقاط حق اعتراض طرفین، قابلیت ابطال این آراء وجود نداشته باشد.

منتهایی با توصیف و تشریح مراکز ثقل اختلافات در قراردادها به ویژه قراردادهای املاک، بر بررسی و روشن شدن جایگاه قانونی بنگاه‌های املاک تأکید کرد و گفت: بنگاه‌ها و دفاتر مشاور املاک باید طبق قانون تجارت کار کنند و نظارت دقیق‌تری نسبت به شیوه عملکرد آنان صورت گیرد چرا که بسیاری از پرونده‌ها و دعاوی مطروحه در دستگاه‌های قضایی ناشی از ضعف در تنظیم قراردادها و عدم توجه به اسناد رسمی است.

وی با تأکید بر همکاری مجّدانه و نقش حمایتی دادگستری از کانون داوری استان، اظهار امیدواری کرد تا کلیه خلأهای قانونی و مشکلات پیش روی کانون با همکاری دادگستری برطرف شود.

لازم به ذکر است در این نشست که با حضور دبیر کمیته ملی داوری و نیز حبیب‌نژاد (مشاور علمی مرکز تخقیقات مجلس شورای اسلامی)، لاجوردی، حاجیلو، نصیرپور، داوود آبادی، موحدی، یار جانلی و خانم کرمی برگزار شد، چالش‌های احتمالی پیش روی داوری و راهکارهای تعامل دو جانبه با دادگستری به صورت مشروح مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به زودی جلسه مشترک اعضای هیأت مدیره این کانون با مقامات قضایی و قضات  این استان برگزار شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com