کد خبر ۴۹۳۹۸ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷

مردم 19 هزار بار کتاب از کتابخانه های قم امانت گرفتند

قم- ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه مردم قم 19 هزار بار کتاب از کتابخانه های این شهر به امانت گرفتند.

حجت الاسلام امیرعطاءالله جباری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگارایرنا اظهار داشت:در صورتی که کتابخانه های قم افزایش پیدا کند و دسترسی مردم به کتاب ها آسان شود شاهد افزایش کتابخوانی درسطح جامعه خواهیم بود.
وی افزود: درقم با کمبود کتابخانه مواجه هستیم به گونه ای که در بعضی از مناطق این شهر شاهد تعدد کتابخانه ها و در بعضی از مناطق دیگر شاهد کمبود کتابخانه هستیم که باید در این زمینه تدابیری درست صورت بگیرد.
قم دارای 23 کتابخانه عمومی و 10 کتابخانه مشارکتی با یک میلیون جلد کتاب است.
وی با بیان این که در ساخت کتابخانه باید از ظرفیت خیران استفاده شود گفت: منابع و بودجه ها محدود است در این حوزه برای ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی در جامعه نیازمند مشارکت دستگاه های اجرایی هستیم تا در مناطق کم برخوردار کتابخانه راه اندازی شود.
وی افزود: درحال حاضر دربرخی مناطق مانند منطقه شهر قائم کتابخانه ای برای استفاده عموم مردم نداریم ،در صورتی که زیرساختهای موجود فراهم شود شاهد رشد کتابخوانی در جامعه و به تبع آن کاهش آسیب های اجتماعی و رشد فرهنگ مردم خواهیم بود.
وی با تاکید بر این که کتابخانه های عمومی قم برای تمام اقشار جامعه کتاب سطح مورد نظر را ارائه می کند گفت: کتابخانه آیت الله خامنه ای واقع در خیابان ساحلی دارای بیش از 22 هزار جلد کتاب ویژه کودکان و نوجوانان است.
وی اضافه کرد: بیش از 500 کودک و نوجوان فعال در این بخش عضویت دارند و کتاب ها را به امانت می برند ضمن این که در برنامه های مختلف فرهنگی از جمله نشست قصه گوئی، جمع خوانی، شعر خوانی، داستان نویسی و نقاشی شرکت می کنند.
وی با توجه بر این که قم دومین مرکز تولید کننده کتاب های نابینایان کشور است گفت: بعد از تهران، قم با تهیه دستگاه های چاپ بریل شاهد تولید و توزیع کتاب از این مجموعه به 60 مرکز نابینایان سراسر کشور شده است.
وی بیان داشت: واحد تولید کتاب بریل اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم کار خویش را از سال 1384 آغاز کرده است و در حال حاضر بیش از 400 نابینا در آن کتاب های مختلف را به امانت می برند.
همزمان با هفته کتاب از 20 آبانماه در استان قم 140 عنوان برنامه های متنوع فرهنگی همچون نقد کتاب، نشست کتابخوان، کانون ادبی، شعرخوانی، بازدید دانش آموزان از کتابخانه ها، جمع خوانی، قصه خوانی، مسابقات، کارگاه نقاشی، خلاصه نویسی کتاب ها و سایر موارد درحال اجراست که تا اول آذرماه ادامه دارد.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com