کد خبر ۴۹۴۰۲ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹
آیت‌الله یزدی:

عملکرد سازمان اوقاف با مدیریت روحانیون درخشان بوده است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باعث خوشحالی است که سازمان اوقاف زیر نظر روحانیون، به سامان‌دهی حقوق موقوفات، بقاع متبرکه و امور قرآنی مشغول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمد یزدی با اشاره به اقدامات مثمر ثمر سازمان اوقاف طی سالیان اخیر اظهار کرد: باعث خوشحالی است که این سازمان زیر نظر روحانیون، به سامان‌دهی حقوق موقوفات، بقاع متبرکه و امور قرآنی مشغول است.

وی افزود: وقف به معنای متوقف کردن یک مال، برای انجام اموری مشخص همراه با نیتی مشخص است و یکی از مهمترین مسائل شرعی محسوب می‌شود اما در حکومت‌های جائر، یکی از منابع به سرقت رفته به شمار می‌رفت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در زمان حکومت شاه، شاهد فعالیت سازمان اوقاف بودیم گفت: با این حال مجموعه عملکرد آن سازمان چنان بود که بی اعتمادی به وقف و موقوفات گسترش یافته بود زیرا دولت بیشتر به دنبال منافع خود و تصرف غیر شرعی در موقوفات بود.

وی ادامه داد: زمانی که در دستگاه قضایی حضور داشتم، در مورد موقوفات اهتمامی جدی داشتم و سعی کردیم بسیاری از موقوفات تصرف شده را به ملکیت وقف درآوریم.

آیت‌الله یزدی اضافه کرد: درآمد هر موقوفه باید بر اساس نیت واقفان مصرف شود مگر اینکه اصل مصرف در حال حاضر وجود نداشته باشد که در این زمینه می‌توان به آب انبارهای قدیمی موقوفه اشاره کرد که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تغییر نیت وقف با توجه به نیازهای زمان، از اختیارات ولی فقیه است گفت: تبدیل یا جابجایی یکی از ممنوع‌ترین موضوعات است ولی بعضی نیت‌ها هستند که در شرایط کنونی، نیاز به آنها مرتفع شده و دیگر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موقوفات و موضوع وقف مورد توجه جدی قرار گرفتند و از نظر شرعی، رسیدگی به آنها در اولویت قرار گرفت.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه از شنیدن گزارش عملکرد سازمان اوقاف خوشحال هستیم گفت: کشور ما هم حافظ قرآن لازم دارد و هم فهیم قرآن، در کنار حفظ باید نسبت به فهم کلام وحی هم کار بیشتری صورت بگیرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: باید حداقل به گونه‌ای این طرح‌ها را اجرایی کرد که حافظان قرآن معنای تحت‌اللفظی آیات را بدانند و با معارف کتاب خدا آشنا باشند.

وی با بیان اینکه امامزادگان مدفون در ایران بیش از هر کشوری است گفت: بسیاری از فرزندان اهل بیت(ع) در زمان‌های مختلف از جمله دوران ولیعهدی امام رضا(ع) به ایران مهاجرت کردند؛ لازم است بقاع متبرکه این امامزادگان را بیش از پیش مورد توجه قرار داد چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده‌اند هر بقعه باید به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: در تاریخ سازمان اوقاف بعد از انقلاب، هیچ کس به اندازه رئیس فعلی این سازمان نتوانسته است نظم و نظام خاصی به موقوفات و فعالیت‌های اوقاف ببخشد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com