کد خبر ۴۹۴۱۵ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۵
به مناسبت ۲۸ ماه صفر؛

رحلت ناجی انسان‌ها از جهالت/ اسلام به وحدت نیاز دارد

قم - ماه صفر در حالی به پایان می‌رسد که داغ از دست دادن رسولی وحدت آفرین بر دل مسلمانان جهان سنگینی می‌کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با شروع مأموریت بزرگ الهی بسیاری از نزدیکان محمد(ص) بیم آن را داشتند تا مأموریت ایشان برای تبلیغ توحید و یکتاپرستی و مقابله با خرافات و جاهلیت آن زمان، موجب ایجاد دشمنی و دو دستگی در قریش و سران عرب شود.

هرچند که به ظاهر و برای چند سال ابتدایی آغاز بعثت، آنان که دل خوشی از اخلاق و کردار امانت‌دارانه محمد(ص) نداشتند، مأموریت آرامش را بدل به جنجالی عظیم بین مکه نشینان کردند تا نهایتاً موضوع هجرت مطرح شود، اما فتح مکه پس از سال‌ها زندگی در مدینه و ایجاد بسیج مسلمانان با بیشترین قدرت و مکنت کافی بود تا روسیاهان شرمنده و غمگین به کردار زشت خود فکر کنند.

زمانی که یک فرمانده لشکر و یک رهبر در اوج قدرت، دست به بخشش خطاکاران و دشمنان بزند و از برادری و اخوت سخن بگوید، یعنی قبل از فرمان عفو، فرمان وحدت صادر کرده است.

امروز پس از هزار و ۴۰۰ سال زمان زندگی پیامبر خوبی‌ها، مسلمانان در شرایطی زندگی می‌کنند که بین پیروان ادیان مختلف الهی بیشترین درگیری را با هم دارند. دو جنگ جهانی به مسیحیان و یهودیان ثابت کرد که دشمنی تنها به دنبال خود خون و نکبت و خرابی خواهد داشت؛ اما مسلمانانی که به همت پیامبرشان، الگوی محبت و مهربانی و بلند نظری را همیشه در کنارشان دارند، گاهی با بستن چشمانشان بر همه حقایق زندگی خاندان رسول الله(ص)، چنان اسیر فتنه‌های وحدت شکنانه دشمنانشان می‌شوند که فراموش می‌کنند به جای مقابله با آن دشمنان، بر روی برادران دینی خود شمشیر کشیده‌اند.

امروز شیعیان می‌توانند به عنوان دوستداران و پیروان اهل بیت(ص) یک‌بار دیگر درس وحدت، بزرگی و بخشش را به سایر مسلمانان بیاموزند تا پیامبری که همه عمرش در همین مسیر گام برداشت و از خار مغیلان نهراسید، عزاداری آن‌ها را در روز ارتحالش پذیرا باشد.

نباید به دشمن اجازه داد از دستاورد سال‌ها تلاش پیامبر برای وحدت‌شکنی استفاده کند

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از مباحثی که پیامبر اسلام(ص) در خصوص جامعه اسلامی همیشه دقت داشتند و ائمه اطهار(ع) نیز در ارتحال ایشان رعایت کردند، این بود که دستاوردهای سال‌ها تلاش پیامبر در امر ترویج اسلام دستاویز برخی قرار نگیرد تا بخواهند وحدت جامعه را از بین ببرند.

حجت الاسلام محمود نجاریان زاده افزود: امام علی(ع) تلاش بسیار کردند تا نتایج زحمات پیامبر(ص) از بین نرود، حتی تا جایی که از فرزندانشان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌خواستند به جلسات کسانی که از نظر خط مشی یا اقدام سیاسی با ایشان مخالف بودند بروند تا بگویند که جانشین برحق رسول اکرم(ص) برحفظ وحدت مسلمین تأکید دارد.

ائمه(ع) با مخالفانشان به تندی برخورد نکردند

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) با وجود اذیت و آزارها و مصیبت‌هایی که دیدند، هیچ زمانی دیده نشد که جایی سخنی بگویند که امکان سوء استفاده دشمنان فراهم شود، گفت: به زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز وقتی می‌رسیم مشاهده می‌کنیم که این دو عزیز به عنوان رئیس مکتب شیعه جعفری به تأسیس دانشگاهی برای ترویج علوم دینی از بین علاقمندان دست زدند، در کلاس‌ها وقتی برخی شاگردان که دارای تفاوت دیدگاه بودند حاضر می‌شدند، این عزیزان سعی می‌کردند مطالب را طوری بیان کنند مخالفان نیز بتوانند حرف بزنند، مثلاً اگر فتوایی مورد بحث قرار می‌گرفت نظرات مخالفان و موافقان با هم بیان می‌شد.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم تأکید کرد: این دو عزیزان کوچک‌ترین سخن تند، خلاف عقل و به دور از ادب برای مقابله با نظرات مخالف بیان نکردند.

در مواجه با مخالفین باید صبر داشت

وی ادامه داد: در زمان امام رضا(ع) نیز به‌رغم فشارهایی که به‌عنوان ولیعهد وجود داشت در جلساتی که مأمون برگزار می‌کرد، در عین پاسخگویی به سؤالات و شبهاتی که مطرح می‌شد، بیان تندی نداشتند.

دشمنان اسلام نه به شیعه علاقه‌ای دارند و نه به اهل تسنن و در صدد ایجاد اختلاف‌های عمیق در جهان اسلام هستند

حجت الاسلام نجاریان‌زاده با اشاره به اینکه برای پیروان کنونی ائمه(ع) بهترین الگوی رفتاری این عزیزان هستند، گفت: در مواجه با مخالفین باید صبر داشت، بزرگان ما طبق روایات هنگام بیان فتوی و نظرات دینی هیچ‌گونه توهینی به مخالفانشان نمی‌کردند، لذا اگر بخواهیم قدم در جای پای این بزرگان بگذاریم باید مانند آن‌ها رفتار کنیم.

وی اظهار داشت: علیرغم همه آنچه در روایات آمده و با وجود رفتار مناسب ائمه(ع) با مخالفانشان، هستند افرادی که با مکتب اهل بین(ع) مسئله دارند و در صدد آسیب زدن به جامعه هستند که نباید در مقابلشان سکوت کرد، اما چه لزومی دارد با فردی که مسالمت آمیز موضوعی را مطرح می‌کند با زبان تند و توهین برخورد کنیم؟

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه امروز جهان اسلام بیش از همیشه به وحدت نیاز دارد، گفت: دشمنان اسلام نه به شیعه علاقه‌ای دارند و نه به اهل تسنن، لذا با ضبط کردن و فیلم گرفتن از برخی عمل‌های اشتباه شیعیان، در صدد ایجاد اختلاف‌های عمیق در جهان اسلام هستند، آن‌ها حتی یک تیر به سمت اسرائیل شلیک نکردند و به سوی دیگر با اختلاف افکنی باعث شدند بین مسلمانان درگیری ایجاد شود، برهمین اساس است که علمای شیعه و سنی همیشه برحفظ وحدت تأکید می‌کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com