کد خبر ۴۹۴۹۴ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۵

امام رضا(ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی در ایران است

یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: امام رضا(ع) با مجاهدت های علمی و فرهنگی و دینی به یقین بنیانگذار انقلاب فرهنگی در ایران است.

آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با ایسنا، با تسلیت سالروز شهادت ثامن الحجج، عنوان کرد: امام رضا(ع) در طول عمر با برکت خود به مسائل علمی، کلامی و فلسفی پرداخت و با مجاهدت های علمی و فرهنگی و دینی به یقین بنیانگذار انقلاب فرهنگی در ایران است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: با این که دوره امامت امام رضا (ع) در زمان خلافت مامون و در خفقان سپری شد اما ایشان با موضع مشخص خود نسبت به دستگاه جور دست از تلاش های علمی و روشنگری برنداشت.

وی اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم امام رضا(ع) انجام مناظرات با علمای دین و عالمان سایر ادیان است. ایشان در جهت معرفی اسلام ناب و تشیع، باب گفت‌وگو و مذاکره منطقی را گشود.

آیت الله غرویان بیان کرد: منش و ویژگی های اخلاقی امام رضا(ع) نیز موجب محبوبیت ایشان در میان ایرانیان و پیروانش بود تا جایی که محبوبیت ایشان در میان ارادتمندان و شیفتگان موجب حسد دستگاه جور و دشمنان شد.

وی خاطرنشان کرد: ایشان را به فضیلت‌هایی همچون سخاوت، کرامت، هم‌نشینی با مستمندان و زیردستان می‌شناسند از این‌رو مامون با چنین ویژگی‌هایی موضع خود را در تهدید و خطر می‌دید، زیرا دیگر مردم فریب ظاهرسازی‌های او را نمی‌خوردند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: یکی از رویکردهای مهم امام رضا (ع) در دوران حیات این بود که عملا نشان دادند دین از سیاست جدا نیست و نمی‌توان نسبت به حکومت بر مردم بی اعتنا بود.

وی تصریح کرد: ایشان علاوه بر اینکه پایگاه مستحکمی در قلوب مردم ساخت، با روشنگری‌های خود مردم را نسبت به جور دستگاه خلافت نیز آگاه می‌ساخت.

آیت الله غرویان اظهار کرد: ورود امام رضا (ع) را می‌توان یک مبداء و منشاء بزرگ در انقلاب فرهنگی دانست؛ ضمن اینکه ایشان با تاکید بر عنصر تعقل و تفکر و مباحث کلامی چهره‌ای زیبا و علمی از اسلام ناب محمدی (ص) نشان داد.

وی گفت: حضور امام رضا(ع) در ایران موجب شد بسیاری از قومیت‌ها تحت تاثیر فرهنگ اهل بیت(ع) قرار بگیرد و مردم با اهل بیت(ع) آشنا شوند و جامعه ایرانی تحت تاثیر چنین فرهنگی به اعتلاء برسد.

این استاد حوزه در پایان بیان کرد: مباحث عمیق و احادیث فراوان و آثار فرهنگی بسیاری از امام رضا(ع) بر جای مانده و شاگردان زیادی در دامان ایشان پرورش یافتند که هر یک میراث دار فرهنگ شیعه در ایران اسلامی بودند.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com