کد خبر ۴۹۵۷۲ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
ظرفیت های که مورد غفت است ؛

تعطیلی شهر بازی 72 تن و وضعیت نامعلوم سرمایه گذاران

با توجه نیاز مبرم شهر قم به مجموعه های تفریحی و گردشگری، اما شهر بازی 72 تن قم بیش از یک سال است که تعطیل شده و علاوه بر خارج شدن یک مجموعه تفریحی از دسترس مردم و مسافران، سرمایه گذاران تجهیزات این شهر بازی نیز در وضعیت نامعلومی به سر می برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، قم دارای ظرفیت های مهمی در گردشگری است و با وجود حضور میلیونی زائران و مسافران، یکی از زیرساخت های مورد نیاز راه اندازی فضاهای تفریحی و گردشگری می باشد.
ظرفیت هایی که به نظر می رسد مورد غفلت واقع شده تا جایی که هنوز قم شهری با این وسعت جمعیت و پذیرایی از انبوهی از مسافران و گردشگران در طول سال فاقد فضاهای تفریحی برای جوانان است.
تغییرکاربری پارک بازی شاهد واقع در تقاطع 72 تن توسط شهرداری مدتی است که در سطح شهر مطرح و باعث نگرانی برخی شهروندان شده است.
این مجموعه در سال 1365 به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار و بعد از پایان قرارداد در سال گذشته، شایعاتی مبنی بر تبدیل این مکان به پایانه مسافربری مطرح شد.
در این راستا غلامرضا لطفی یکی از سرمایه گذاران وسایل بازی مجموعه تفریحی 72 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید تکلیف 30 میلیارد ریال سرمایه که اختصاص به وسایل شهربازی داشته است مشخص شود.
وی تصریح کرد: از مهرماه سال گذشته که این شهر بازی تعطیل شد، تنها 10 میلیارد ریال سرمایه بنده در این شهر بازی است و سایر سرمایه گذاران نیز به این وضعیت اعتراض دارند.
لطفی تصریح کرد: جابه جایی هر دستگاه وسیله بازی از این مجموعه، بر اساس نوع دستگاه حدود 600 میلیون ریال هزینه دربر دارد، این در حالی است که اداره کل استاندارد و تحقیقات قم مجوز 15 سال بهره برداری این وسایل را صادر کرده است.
وی خاطرنشان کرد: وسایل بازی در این مکان بسیار بزرگ است و امکان جمع آوری و نگهداری آن در مکان های دیگر وجود ندارد.
این سرمایه گذار بیان کرد: تعطیلی این شهر بازی بیش از 150 سرپرست خانوار را بیکار کرد و متاسفانه با وجود مراجعه های بسیار به شهرداری قم، کسی پاسخگوی وضعیت فعلی نیست.
محمد حسین نجفی از دیگر سرمایه گذاران وسایل بازی در مجموعه تفریحی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این تنها شهر بازی قم بود که مردم در آن به تفریح می پرداختند و درست نیست با این اقدام شهرداری شاهد تعطیلی این مجموعه و بلاتکلیفی سرمایه گذاران باشیم.
وی ابراز تاسف کرد: هیچ توجهی به سرمایه گذاران استانی نمی شود و مسئولان زمانی را برای حل مشکلات سرمایه گذاران اختصاص نمی دهند.
این سرمایه گذار عنوان کرد: همچنین یک سال است از این وسایل بازی استفاده نمی شود ضمن این که برای سرمایه گذاران هزینه بر بوده و استهلاک این وسایل را نیز باید در نظر گرفته شود.
وی گفت: ما چندین سال است که در این شهر بازی مشغول به فعالیت هستیم و هزینه هایی بسیاری در خصوص آب و برق و فضاسازی صورت گرفته است.
نجفی اظهار کرد: در همین راستا باید مسئولان شهرداری قم به این موضوع رسیدگی کرده و با همکاری سرمایه گذاران قبلی در این مجموعه موافقت کنند.
با توجه به ضرورت راه اندازی شهر بازی در قم وضعیت راه اندازی آن را با توجه به تعطیل شدن این فضای تفریحی جویا شدیم.
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: به زودی تمامی وسایل بازی قدیمی و غیر استاندارد از این شهر بازی خارج می شود.
سید امیر سامع تصریح کرد: با جمع آوری وسایل قدیمی، شهر بازی 72 تن به مجموعه ای تفریحی با وسایل جدید بازی تبدیل می شود.
وی خاطرنشان کرد: مهلت قرارداد زمین شهربازی 72 تن به اتمام رسیده است و با توجه به این که این مجموعه چند سال پیش به سازمان کوثر زیر نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران اجاره داده شده بود بعد از اتمام زمان مورد نظر، این سازمان موظف است تا تجهیزات بازی را از این مکان خارج کند.
وی با اشاره به حضور سرمایه گذاران در پیشبرد طرح اظهار داشت: در مدیریت شهری قم برای این شهر بازی استفاده از جدیدترین و به روز ترین وسایل بازی پیش بینی و طراحی شده است.
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم گفت: در خصوص تجهیز شهر بازی، سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کرده اند و در این راستا سرمایه گذاران برای به کارگیری تجهیزات بازی می توانند در مزایده های شهرداری شرکت کنند.
وی یادآور شد: شهرداری قم تعهدی در قبال تمدید قرارداد با سرمایه گذاران و یا استفاده از وسایل بازی آنان در شهر بازی 72 تن ندارد، ضمن این که این افراد می توانند در مزایده هایی که در آینده اعلام می شود شرکت کنند تا تجهیزات بازی را در بوستان های دیگر مورد استفاده قرار دهند.
محسن محرری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم و یکی از منتقدان تعطیلی شهر بازی 72 تن به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیل شدن شهر بازی در قم توجیهی ندارد و با توجه به جمعیت جوان در قم و حضور گردشگران باید ظرفیت های تفریحی و گردشگری بیشتر شود.
وی تاکید کرد: شهر بازی در قم به هر دلیلی که متوقف شده باید موانع و مشکلات آن هر چه سریع تر از سوی شهرداری قم رفع و در جهت ترغیب و جذب سرمایه گذاران تمهیدات لازم اندیشیده شود.
محرری تصریح کرد: راه اندازی شهر بازی 72 تن و ایجاد مجموعه های تفریحی دیگر در قم نیاز به مدیریت دقیق و ایجاد تسهیلات برای حضور سرمایه گذاران و استفاده از افراد خوش فکر برای رفع موانع دارد.
پیگیری خبرنگار ایرنا برای توضیحات مسئولان سازمان کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به جایی نرسید و زمان خارج کردن وسایل بازی مجموعه تفریحی 72 تن، برگزاری مزایده، آغاز به کار جایگزینی وسایل بازی جدید به جای وسایل قدیمی و در نهایت راه اندازی مجدد این شهر بازی از سوی مسئولان شهرداری قم اعلام نشده است و سرمایه گذاران همچنان در این زمینه بلا تکلیف هستند.
8138 / 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com