کد خبر ۴۹۶۳۳ انتشار : ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
مدیر کل هواشناسی استان قم:

فعالان خبری ، سازمان هواشناسی را با اخبار فرایندمدار به جامعه معرفی کنند

زارع اظهار داشت: انتظار ما از جامعه خبری و خبرگزاریها این است که فقط به انعکاسِ پیش‌بینی‌های هواشناسی که جز اخبار«رویداد مدار» هستند بسنده نکرده و به اخبار «فرایند مدار» و پوشش رسانه ای دستاوردهای تحقیقی سازمان هواشناسی ، نظیر تهک کشاورزی، بپردازند.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی  استان قم، در این بازدید، یحیی زارع ضمن تقدیر از "حمیده زند" خبرنگار ایسنا برای استفاده از تیتر مناسب در پوشش اخبار هواشناسی، جایگاه خبرنگاران را در ارتقای سطح آگاهی جامعه، حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: تحقق توسعه پایدار کشور، مستلزم عزم جدی فعالان عرصه خبر و آگاهی بخشی به جامعه است.
مدیر کل هواشناسی استان قم تصریح کرد: مهم ترین انتظاری که از خبرنگاران و اصحاب رسانه می رود این است که در عرصه اطلاع رسانی برای  انتشار اخبار صحیح، دقیق وبه‌موقع تلاش نمایند.
از آنجا که شعار «هواشناسی در خدمت توسعه پایدار و پایداری توسعه» است، وی افزود:  سازمان هواشناسی کشور برای تحقق توسعه پایدار، با توجه به رویکرد تحقیقی و پژوهشی که دارد، می تواند پژوهشهارا کاربردی کند تا در زمینه های مختلف نظیرمحیط زیست،کشاورزی،آبزی‌پروری،صنعت هواپیمایی ،صنعت دفاعی،ساخت تاسیسات و ساختمان سازی،راهداری و ...استفاده شود.

وی افزود:  همکاری متقابل رسانه ها با مجموعه هواشناسی در استانها،یکی از الزامات و بسترهای توسعه پایدار است.

ایشان گفت:انتظار ما از جامعه خبری و خبرگزاریها  این است که فقط به انعکاسِ پیش‌بینی‌های هواشناسی که جز اخبار«رویداد مدار» هستند بسنده نکرده و به اخبار «فرایند مدار» و پوشش رسانه ای دستاوردهای تحقیقی سازمان هواشناسی ، نظیر تهک کشاورزی، بپردازند.

مدیرکل هواشناسی خاطر نشان کرد: سامانه تهک کشاورزی ، سامانه هشدار سیل و پروژه مرکز تحقیقات هواشناسی از دستاوردهای اداره کل هواشناسی قم، در سه سال اخیرهستند که هدف از ایجاد آنها،کاهش خسارات و ایجاد زمینه پیشرفت در عرصه های مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل برای اولین بار در کشور و سطح خاورمیانه راه‌اندازی شد که از سه مدل هواشناسی، مدل هیدرولوژی و هیدرولیکی استفاده می‌کند و چهار تا پنج روز قبل ازوقوع سیل، امکان پیش بینی  وجود دارد.

همچنین ایشان با تاکید بر کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی به اجرای سامانه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) با همت کارشناسان هواشناسی قم اشاره کرد و گفت: فعالیت این سامانه از سال 93 در حوزه کشاورزی دراستان قم آغاز شده که بر اساس پیش‌بینی های هواشناسی، توصیه های کاربردی به کشاورزان ارائه می‌شود.
زارع بیان کرد: تحقیقات و پیش بینی‌های هواشناسی، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه دارد، اما متاسفانه جایگاه و اهمیت هواشناسی هنوز برای بسیاری از آحاد مردم ناشناخته است والبته تاثیر رسانه ها در ایجاد این شناخت، بسیار زیاد است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com