کد خبر ۴۹۶۹۴ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۴
در شورای فرهنگ عمومی قم صورت گرفت:

تصویب پیگیری ثبت 22 ربیع الثانی به نام امامزاده موسی مبرقع(ع) در تقویم رسمی کشور

قم - ایرنا - اعضای شورای فرهنگ عمومی نامگذاری 22 ربیع الثانی مصادف با سالگرد وفات امامزاده موسی مبرقع(ع) برای پیگیری ثبت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به نام بزرگداشت این امام زاده عظیم الشان به تصویب رساندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که عصر چهارشنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری قم و با حضور حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد، با توجه به اهمیت جایگاه امامزاده موسی مبرقع(ع) و ضرورت معرفی آن بزرگوار به مردم، پیگیری برای ثبت در تقویم رسمی کشور به تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی قم رسید.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این جلسه با اشاره به جایگاه امامزاده موسی مبرقع(ع) گفت: این امامزاده عظیم الشان فرزند بلافصل امام جواد(ع) و از جمله امامزادگانی است که مورد عنایت ویژه علما و بزرگان بوده است ولی متاسفانه آن بزرگوار در سطح کشور شناخته شده نیست که باید برنامه ریزی لازم برای معرفی ایشان در سطح استان و کشور انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، با بیان اینکه این امامزاده در خارج از کشور شناخته شده تر از داخل کشور است افزود: زائران خارجی امامزاده موسی مبرقع(ع) را از ایرانی ها بیشترمی شناسند که باید این بقاع و امامزادگان را به مردم معرفی کنیم.
وی ادامه داد: همانطور که برای حضرت شاهچراغ(ع) روزی در تقویم رسمی کشور برای تبلیغ و ابراز ارادت به این امام زاده عظیم الشان نامگذاری شده است روزی نیز برای امامزاده موسی مبرقع(ع) باید به ثبت برسد.
محمدی در ادامه با اشاره به نقش فرهنگی بقاع متبرکه در کشور گفت: سالانه 50 میلیون نفر بار زائر در بقاع متبرکه سراسر کشور حضور می یابند که نشان از ظرفیت های عظیم معنوی این بقاع است.
وی ادامه داد: خدمت فرهنگی، تبلیغی، مادی و عمرانی بقاع متبرک از جمله وظایفی است که باید برای ترویج فرهنگ زیارت و ترویج سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
ابواحمد موسی مبرقع فرزند امام نهم شیعیان جوادالائمه(ع) و برادر تنی امام هادی(ع) است. ایشان در سن چهل سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در آنجا ساکن بود. مرقد ایشان در محله چهل اختران خیابان طالقانی ( آذر) واقع شده است.

** کنگره شهدای روحانی قم اواسط دی ماه امسال برگزار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز دراین جلسه با اشاره به برگزاری کنگره شهدای روحانی استان قم در دی ماه امسال گفت: کنگره شهدای روحانی استان قم به عنوان آخرین استان برگزار کننده این کنگره، در اواسط دی ماه امسال برگزار می شود.
سید موسی حسینی کاشانی با اشاره دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای روحانی قم گفت: اعضای ستاد کنگره شهدای روحانی قم دیداری با رهبرمعظم انقلاب داشتند که پخش این رهنمودها یکی از برنامه های کنگره شهدای روحانی قم است.
وی گفت: حدود چهار هزار شهید روحانی در کشور وجود دارد که یک هزار تن از این شهدا متعلق به استان قم است.

** فراخوان تولید محتوا در فضای مجازی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین در این جلسه با اشاره به فراخوان تولید محتوا با موضوع آسیب های اجتماعی در فضای مجازی گفت: با تصویب کارگروه ساماندهی محتوای فضای مجازی استان این فراخوانی در 20 قالب مختلف از جمله انیمیشین، فیلم کوتاه، داستان کوتاه، موشن گرافی، اینفوگرافیک به زودی اعلام می شود.
حسینی کاشانی با بیان این که این اداره کل آمادگی خرید محتواهای فضامجازی است گفت: به منظور تشویق هنرمندان، یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای خرید محتواهای تولید شده و مورد تایید کارگروه ساماندهی فضای مجازی قم در نظر گرفته شده است.

**مسجد جمکران، پخت 2 هزار وعده غذا برای پذیرایی از زائران پاکستانی
تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در این جلسه همچنین با اشاره به بازگشت زائران پاکستانی اربعین حسینی گفت: در حالی که موکب احداث شده در مصلای قدس قم جمع آوری شده که زائران پاکستانی اربعین حسینی به تازگی در حال بازگشت از پیاده روی اربعین حسینی هستند.
حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به تکریم زائران پاکستانی اربعین حسینی افزود: مسجد مقدس جمکران به منظور تکریم این زائران از روز چهارشنبه علاوه بر پخت یک تا 2 هزار وعده غذا برای اسکان این زائران مکانی نیز تهیه کرده است که این تمهیدات پاسخگوی نیاز زائران نیست و باید همه امکانات استان برای تکریم این زائران بسیج شود.

** مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور برای تعطیلی 8 ربیع الاول اشتباه است
وی همچنین با اشاره به تعطیلی هشتم ربیع الاول به مناسب سالگرد امامت امام زمان(عج) گفت: چیزی که برای تعطیلی هشتم ربیع الاول در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسیده اشتباه است و اگر قرار باشد که تعطیل شود نیاز به اصلاح دارد چرا که با توجه به شهادت امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع امکان برگزای جشن امامت امام زمان(عج) وجود ندارد و باید نهم ربیع الاول به منظور سالگرد امامت امام زمان(عج) تعطیل اعلام شود.

** حضور 110 گردان نمونه برای میثاق با امام زمان(عج)
رحیمیان همچنین با اشاره به سالگرد آغاز امامت امام زمان(عج) گفت: امسال برای نخستین بار نهم ربیع الاول برنامه ای با عنوان «میثاق و عهد با امام زمان(عج)» در نظر گرفته شده است که این برنامه با شکوه با حضور 110 گردان نمونه در مسجد جمکران برگزار می شود.
7404/ 6133/خبرنگار: محمد زمانی راد **انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com