کد خبر ۴۹۷۱۴ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۹
آیت‌الله یزدی:

باید در کنار بقاع متبرکه مراکز فرهنگی دایر شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید بر اساس دستور مقام معظم رهبری، در کنار تمامی بقاع متبرکه مراکز فرهنگی دائر شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در همایش یاوران وقف، که در مجتمع فرهنگی آموزشی امامزاده سید علی (ع) برگزار شد، با بیان اینکه انسان هیچ‌چیز را با خود از این دنیا نمی‌تواند ببرد، اظهار داشت: انسان وقتی از دنیا می‌رود نمی‌تواند برای خودکاری انجام دهد، مگر از راه باقیات و صالحات، مثل فرزند صالح و وقف که تا پس از مرگ هم می‌تواند برای ما ثواب محسوب شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اولین واقف حضرت علی (ع) بودند که با وقف چاه‌های خود برای مؤمنین و مردم مستضعف این سنت حسنه را بنیان نهادند.

وی با بیان اینکه وقف به معنای متوقف کردن وسیله‌ای بوده که مصداق عینی دارد ابراز کرد: انسان می‌تواند هر کاری می‌خواهد با اموال خویش انجام دهد، اما وقف انجام هرگونه دخل و تصرف را در اموال متوقف می‌کند.

آیت‌الله یزدی تصریح کرد: حبس مال به این معنی است که شخص بعد از حبس مال خود می‌تواند تا پایان عمر خویش در آن خانه زندگی کند، اما پس از مرگش از آن استفاده‌های خیریه می‌شود، اما وقف به این معناست که تمام دخل و تصرف فرد در مالش متوقف‌شده و فرد دیگر در آن مال هیچ دخل و تصرفی حتی قبل از پایان حیات خود ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر اینکه ساخت مساجد، بیمارستان‌ها و انجام امور خیریه‌ای که به نام وقف انجام می‌شود قابل جابه‌جایی نیست، افزود: اگر محلی یا چیزی وقف کاری شود و آن کار در زمانی دیگر حتی منسوخ شود مانند وقف آب‌انبارهای قدیمی، اما باز هم نمی‌توان آن محل وقف‌شده را برای کاری جز وقف آن استفاده کرد، حتی اگر دیگر بلااستفاده شده باشد.

وی با اشاره به اینکه وقف احکام خاص خودش را دارد، تأکید کرد: واقف باید عاقل، بالغ و مختار باشد و هر آنچه را که وقف می‌کند با اراده و اختیار خود و همچنین با عقل، تفکر و بینش خود وقف کند وگرنه وقف درست نیست حتی اگر سود حاصله از آن در امور خیریه مصروف شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انسان اگر هر چیزی را وقف کند باید توجه داشته باشد که تنها همان بوده که می‌تواند از جهان با خویش ببرد، افزود: هیچ‌چیز را نمی‌توان از این جهان با خود برد و با توجه به نیاز روز جامعه باید سنت وقف را با احکام و به‌درستی انجام بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بر اساس دستور مقام معظم رهبری، در کنار تمامی بقاع متبرکه مراکز فرهنگی دائر شوند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com