کد خبر ۴۹۷۱۵ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۳

آیت الله یزدی: مباحث فقهی وقف در جامعه تبیین شود

قم- ایرنا- رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در علم فقه اسلام بحث مفصلی به موضوع وقف اختصاص یافته است که مسائل مربوطه برای آگاه سازی مردم و نحوه موقوفات باید در جامعه تبیین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، آیت الله محمد یزدی روز پنجشنبه در همایش یاوران وقف در مجتمع فرهنگی امامزاده شاه سیدعلی(ع) قم اظهار داشت: مراجع تقلید نظرهای مختلفی از لحاظ مباحث فقهی در موضوع وقف دارند که باید برای اهدای وقف مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به این که واقف و موقوفه باید دارای ویژگی هایی باشند گفت: واقف باید عاقل، بالغ و مختار باشد و با نیت اخلاص موقوفه را برای رضای خدا وقف کند، در همین راستا وقف دارای تعریف های مختلفی از جمله به معنای متوقف کردن یک دارایی برای انجام کار خیری است و مالک دیگر حق تصرف در آن ملک را ندارد.
وی افزود: وقف دارای ویژگی هایی از جمله وقف عمومی و خصوصی است که باید بر اساس نیت واقفان صورت بگیرد.
وی با تاکید بر این که نیت های واقفان نباید تغییر داده شود گفت: مسئولان وقف در نظام جمهوری اسلامی افرادی آگاه به مباحث فقهی و دینی هستند و بر اساس نیت واقفان عمل می کنند.
وی ادامه داد: در همین راستا، اگر واقفی ملکی را وقف می کند باید در همان امور مورد نظر وی وقف شود، مگر این که موقوفه کاربرد خویش را در این زمان از دست داده باشد، از این رو باید تبدیل به احسن شود و در همان نیت واقف مورد استفاده قرار گیرد.
یزدی با اشاره به موقوفات امامزادگان گفت: نظام حاکم بر کشور یک سازمانی به نام اوقاف و امور خیریه دارد که متصدی موقوفات است تا مطابق وقف نامه عمل شود تا در غیر آن صرف نشود.
وی افزود: کسانی که در راه خداوند اقدام به وقف می کنند جایگاه آنان در دنیا و آخرت مورد احترام است، از این رو تا در این دنیا زندگی می کنیم از اموال خویش در راه وقف استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: طبق تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرک امامزادگان به مراکز فرهنگی، این بقاع باید مورد توجه علمی و فرهنگی قرار گیرند، در حال حاضر نیز در بسیاری از بقاع امامزادگان روحانیان به عنوان متولیان وجود دارند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم امامزادگان را به دلیل مقدس بودن واسطه بین خویش و خدا قرار می دهند که این کار درست است و شبهه ای بر آن وارد نیست.

** مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این همایش، با بیان این که پیامبر اسلام(ص) پایه گذار سنت وقف بوده اند گفت: بعد از ایشان ائمه معصومان(ع) از مروجان فرهنگ وقف بودند و امام راحل نیز احیاگر این سنت حسنه در جامعه بود.
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم افزود: توجه به وقف فرصت مناسبی برای تحلیل محتوای این اقدام انسان ساز و ماندگار است که خداوند در آیات شریف قرآن به موضوع انفاق و صدقه های جاری پرداخته است.
وی با بیان این که وقف برکت هایی در دنیا و آخرت دارد، گفت: کسانی که اهل انفاق هستند خدماتی که در جامعه از نیت های آنان به یادگار می ماند مانند صدقه جاری است که در آخرت از برکت آن بهره مند می شوند.
وی اضافه کرد: بسیاری از موقوفات توسط علمای بزرگ دین صورت گرفته است و از نیت آنان بهترین بناهای دینی و خدماتی برای مردم به یادگار مانده است.
وی با تاکید بر این که مراجع تقلید بر ترویج فرهنگ وقف برای توسعه مراکز علمی و پاسخگویی نیازهای جامعه تاکید کرده اند، ابراز امیدواری کرد: این فرهنگ حسنه با حمایت خیران بیش از پیش انجام شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم خاطرنشان کرد: همچنین باید به موضوع آبادانی بقاع متبرک امامزادگان و تبدیل شدن آنها به قطب های فرهنگی طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش خوبی صورت بگیرد.
در استان قم بیش از 400 امامزاده وجود دارد. از 25 آبان ماه تا چهارم آذرماه با عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.
همچنین در این همایش از وقف جدید «زمین کشاورزی به همراه آب» به ارزش پنج میلیارد ریال توسط یک مرد روستایی از بخش خلجستان توابع قم رونمایی شد.
بخش خلجستان از توابع پنجگانه استان قم با مرکز شهر قم حدود 70 کیلومتر فاصله دارد.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com