کد خبر ۴۹۷۵۱ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۰
مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم:

تمدن اسلام بر پایه وقف است/ نابودی داعش یک فتح الفتوح بود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه تمدن اسلام بر پایه وقف است، گفت: پیامبر اسلام (ص)، حضرت فاطمه (س) و حضرت علی(ع) از بزرگترین واقفان در جهان اسلام هستند و ما نیز امروز باید در ترویج این سنت حسنه تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه قم افزود:در جامعه آن روز جاهلی که به زنان به عنوان کنیز نگاه می کردند، پیامبر اسلام (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) را مسئول و متولی موقوفات تعیین نمودند، بنابراین نقش زنان در این زمینه درتاریخ اسلام برجسته است.
وی اظهار داشت: علمای ربانی به عنوان تربیت یافتگان مکتب پیامبر اسلام (ص) خود واقف و هم مروج فرهنگ وقف بودند و بسیاری از بزرگان محصول اقدام خیراندیشانه واقفان می باشند.
وی به عنوان نمونه گفت: ابن خلدون خاطرنشان می کند، رواج بازار دانش در مشرق زمین به سبب فراوانی عمران و کمک به طالبان دانش از اوقاف است.
وی ادامه داد: تمدن ما بر پایه وقف است و خواجه نصیرالدین طوسی هم خود واقف و هم متولی موقوفات کشور پهناور ایران اسلامی بوده و از این موقوفات کتابخانه ای با 400 هزار جلد کتاب را تاسیس کرده است.
حسینی مقدم گفت: یکی از ماموریت های وقف، اداره بقاع متبرکه امام زادگان است و در قم صدها شخصیت از نسل اهل بیت (ع) در اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) دفن هستند و در میان آنان ، فرزند بلافصل حضرت جواد(ع) نیز قرار دارد.
وی همچنین از علما و شخصیت های دینی خواست نسبت به ترغیب مردم برای سوق دادن بخشی از موقوفات به سمت نمازجمعه تاکید کرد.
استان قم دارای 14 هزار موقفه است.
مدیرکل اوقاف استان قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته بسیج گفت: این هفته با خبرمسرت بخش نابودی داعش به عنوان یک فتح الفتوح بزرگ مقارن شده که باید به همه بسیجیان بویژه رزمندگان مدافع حرم، تبریک گفت.
وی ادامه داد: متاسفانه جنایتکاران داعش با اقدامات خود روی بشریت را تاریک و ظلمانی کردند.
حسینی مقدم اظهار داشت: افتخار همه ما این است که با روحیه بسیجی در همه عرصه ها از نظام اسلامی و آرمان های بلند آن دفاع کنیم و خداوند بزرگ را شاکریم که فرمانده کل قوای همه بسیجیان، خود بسیحی مجاهد جانباز و اسلام شناس حاضر در صحنه است.
وی یادآورشد: همین جا باید دست بیعت خود را در دستان فرمانده کل قوا قرار داده و با آن حضرت به عنوان سربازان و بسیجیان ایشان بیعت کنیم که تا آخرین نفس و قطره خون از اسلام و اهل بیت حمایت خواهیم کرد.
از 29 آبان ماه تا پنجم آذر به عنوان هفته بسیج نامگذاری شده است.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com