کد خبر ۴۹۸۱۳ انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۹
در نشست خبری به میزبانی دفتر تسنیم مطرح شد

گلایه‌مندی نخبگان بسیجی از جهاد کشاورزی استان قم

مخترع استان قم گفت: تاکنون 12 اختراع و چندین طرح را به مراکز علمی مختلف کشور معرفی کرده‌ام، که 8 نمونه آن ثبت جهانی شده است، اما متأسفانه حمایت لازم را از ارگان‌های دولتی دریافت نکرده‌ام.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، پیمان پارسامنش در نشست خبری که مناسبت هفته بسیج در دفتر نمایندگی تسنیم در استان قم با حضور مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان قم و جمعی از نخبگان تحت حمایت بسیج استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارتقاء سطح کیفیت کالاهای ایرانی اظهار داشت: یکی از روش‌های تشویق مردم برای خرید کالای ایرانی وجود آپشن‌ها و مزیتی‌های بالاتر از نمونه‌های خارجی  موجود در بازار است.

وی با اعلام ثبت 8 طرح جهانی به نام خود افزود: : تاکنون 12 اختراع و چندین طرح را به مراکز علمی مختلف کشور معرفی کرده‌ام، که 8 نمونه آن ثبت جهانی شده است، اما متأسفانه حمایت لازم را از ارگان‌های دولتی دریافت نکرده‌ام.

وی با اعلام رضایت از بسته‌های حمایتی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان قم خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 80 میلیون تومان از دارایی شخصی خود را تنها برای یکی از طرح‌ها هزینه کرده‌ام و امروز با حمایت‌هایی که سازمان علمی پژوهشی بسیج قم از برخی طرح‌های موجود انجام داده امیدوارم  شاهد تحولی در اعتماد به نخبگان علمی کشور باشیم.

پارسامنش طرح ارائه‌شده خود به سازمان علمی پژوهشی فناوری بسیج را یک برنامه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری معرفی کرد و گفت: این طرح به دو صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر روی خودروها قرار می‌گیرد، ایده این طرح نیز از یک روز بارانی و عدم مشاهده عقب خودرو در روزهای بارانی گرفته‌شده که می‌تواند حادثه انگیز باشد.

وی مزیت اجرای این طرح را  کاهش چشمگیر حوادث رانندگی دانست و تصریح کرد: با این طرح بالغ‌بر 12 سنسور در داخل خودرو قرار می‌گیرد، تا زمانی که خودرو اقدام به سبقت گرفتن می‌کند  پیام از قسمت جلویی خودرو و عقب خودرو ارسال‌شده و هنگامی که خودرو از حس‌گرهای عقب خودرو کناری رد می‌شود به‌صورت آلارم اعلام می‌شود که این اطلاع‌رسانی می‌تواند در جاده‌های دو طرفه میزان حوادث را به‌صورت چشمگیری کاهش دهد.

مبتکر و مخترع استانی در ادامه طرحی دیگر از خود را معرفی کرد و گفت: طرحی دیگری نیز در این زمینه ارائه‌شده که زمانی که خودرو پارک شده و قفل مرکزی خودرو نیز قفل می‌شود اگر خودرویی به 20 سانتی خودرو پارک شده برسد چراغ‌های خودرو شروع به  آلارم دادن کرده و می‌تواند با گرفتن عکس از پلاک خودروی مهاجم آن را به گوشی صاحب خود ارسال کند.

جهاد کشاورزی استان قم استقبالی از طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی نکرد

ابداع‌کننده نوعی آبیاری قطره‌ای زیرسطحی نیز در این نشست با اشاره به نیازمندی نخبگان به حمایت ارگان‌های دولتی و خصوصی اظهار داشت: باوجوداینکه اجرای طرح صرفه‌جویی در آب جزء اولویت‌های جهاد کشاورزی است، اما هیچ حمایتی از این طرح ابداعی از طرف جهاد کشاورزی در استان نشده است.

علی فراهانی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از تبخیر بی‌مورد آب معرفی کرد و افزود: هدف از ابداع این نوع آبیاری مبارزه با علف‌های هرزی است که در آبیاری‌های متداول سنتی رشد می‌کنند که از بین بردن آن‌ها به‌وسیله سموم سبب آلودگی محیط‌زیست و ایجاد خطرات جانی و مالی بسیاری برای انسان و حیوانات شده و همچنین فایده مهم و اساسی دیگر این روش نیز جلوگیری از تبخیر بی‌مورد آب بوده که بسیار با اهمیت است.

وی نتایج طرح آزمایشی خود را در سطح استان رضایت‌بخش دانست و تصریح کرد: این طرح از دو سال پیش ابداع و به‌صورت آزمایشی اجراشده و بعد از گرفتن جواب‌های قانع‌کننده و توجیه‌پذیر، با سازمان بسیج علمی در میان گذاشته‌شده بود و این در حالی بود که اولویت اصلی جهاد باید بخش کشاورزی و مصرف بهینه آب باشد و امیدواریم بسیج علمی قم با حمایت‌هایی که انجام داده بتواند این روش بهینه را در سطح استان و کشور معرفی کند.

وی از احداث باغ در استان‌هایی با اقلیم خشک با اجرای این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: در آبیاری قطره‌ای معمول برای درختی که سایه‌انداز 6 مترمربع داشته باشد، در طول یک هفته حداقل 500 مترمکعب لیتر آب نیاز است، اما با استفاده از این طرح و جلوگیری از تبخیر آب و عدم استفاده آن توسط علف‌های هرز، مصرف آن به یک‌پنجم مصرف آب قطره‌ای معمولی و یک‌دهم روش غرقابی رسیده و احداث باغ باوجود یک تانکر نیز ممکن و عملیاتی می‌شود.

پژوهشگر و مخترع استانی اجرای این طرح را برای مناطقی که امکان حفر چاه ندارند منطقی و قابل‌اجرا دانست و گفت: درختانی که از این طریق آبیاری می‌شوند هیچ تفاوتی با درختانی که غرقابی بوده ندارند و این در حالی است که این طرح از نظر کاهش هزینه‌ها نیز مزیتی بالا داشته و سبب کاهش هزینه‌های مصرف آب و عدم استفاده از سموم دفع علف‌های هرز شده است.

وی مزیت دیگر این طرح را عدم جمع‌آوری سیستم آب‌رسانی در شخم‌زنی‌های سالانه معرفی کرد و افزود: در روش‌های قطره‌ای معمول هرسال برای شخم‌زنی و از بین بردن علف هرزه‌ها باید سیستم آب‌رسانی جمع شده و بعد از انجام کار و صرفه هزینه دوباره سیستم در باغ اجرا شود، اما در این روش چون لوله‌های آب‌رسانی در عمق 30 سانتی زمین کار گذاشته می‌شود به هنگام شخم زدن سالانه نیازی به جمع‌آوری نبوده و رشد علف هرزه‌های نیز متوقف‌شده است.

در ادامه یکی دیگر از مخترعان استانی با معرفی طرح‌های خود و اعلام رضایت از حمایت‌های سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری اظهار داشت: بخاری ابداعی بنده، یک بخاری 5 کاره بوده که با کارایی گرم کردن فضا، گرم نگه‌داشتن غذا به مدت دلخواه،ا مکان پخت‌وپز بر روی بخاری و پخت بخارپز را دارد و دارای صرفه اقتصادی خوبی برای خانواده‌ها خواهد بود.

حسین بخشایشی فرد از ساخت دستگاه تراش و فلز به‌صورت همزمان خبر داد و افزود: این دو دستگاه به‌صورت همزمان کار کرده و هم‌اکنون در کارگاه مکانیک بسیج در حال تکمیل و آزمایش‌های اولیه است.

در بخش دیگری از این نشست مخترع 17 ساله نیز با معرفی دستگاه مینی cnc ساخت خود بیان کرد: امکان ساخت این دستگاه در دوره‌های صنعتی و نیمه صنعتی با هزینه‌ای ساخت بسیار پایین‌تر بوده و امکان ارتقاء این دستگاه تا انجام برش‌های لیزری وجود دارد.

 علی مکتبی طریق آشنایی خود را با بسیج علمی و پژوهشی از طریق مدرسه اعلام کرد و افزود: در بازدیدی که مسئولان بسیج از مدرسه داشتند از طرح من استقبال کرد و امکان استفاده از بسته‌های حمایتی برای ساخت دستگاه پیشرفت تر را فراهم کرده‌اند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com