کد خبر ۴۹۸۹۷ انتشار : ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۵
معاون آموزش و پرورش قم:

2338 کلاس مدارس ابتدایی فاقد قفسه کتابخانه است/نبود ردیف بودجه برای تجهیز کتابخانه مدارس

قم- ایرنا- معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش قم گفت: 2 هزار و 338 کلاس مدرسه ابتدایی فاقد قفسه کتابخانه و 10 مدرسه متوسطه نیز فاقد کتابخانه عمومی است.

ناصر حمزه ای روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سه هزار و 883 کلاس در قالب 450 مدرسه ابتدایی وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 545 کلاس دارای قفسه کتابی هستند.
وی اضافه کرد: امسال تلاش می کنیم 50 درصد از کمبود قفسه کتابخانه مدارس ابتدایی و سال آینده نیز 50 درصد باقی مانده تامین شود.
450 مدرسه ابتدایی با سه هزار و 883 کلاس در استان قم وجود دارد که حدود 140 هزار دانش آموز در این مدارس مشغول تحصیل می باشند.
وی با بیان این که مدارس فاقد قفسه کتابخانه دارای کتابخانه عمومی هستند، خاطرنشان کرد: به نسبت هر دانش آموز ابتدایی 9 جلد کتاب در قفسه کتابخانه کلاس ها وجود دارد که امیدواریم امسال به 12 جلد کتاب افزایش یابد.
حمزه ای بیان کرد: 10 مدرسه شامل 6 مدرسه متوسطه اول و چهار مدرسه متوسطه دوم فاقد کتابخانه است؛ امسال برای این مدرسه که معمولا تازه تاسیس هستند، کتابخانه دایر می شود.
228 مدرسه متوسطه شامل مدرسه متوسطه اول و 75 مدرسه متوسطه دوم در استان قم وجود دارد که حدود 100 هزار دانش آموزان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
به گفته وی، در مدارس متوسطه به ازای هر دانش آموز پنج جلد کتاب وجود دارد و تلاش می شود این تعداد به هشت جلد افزایش یابد.
وی گفت: آموزش و پرورش ردیف اعتباری خاصی برای تجهیز کتابخانه مدارس ندارد و کتاب ها یا از طرف مدرسه و یا از طرف آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی اهدا می شود.
حمزه ای افزود: سال گذشته از سوی کتابخانه ملی 500 میلیون ریال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 500 میلیون ریال و آموزش و پرورش نیز 400 میلیون ریال برای مدارس استان کتاب خریداری شد.
وی اضافه کرد: امسال نیز کتاب به ارزش همین مبلغ از سوی این سه نهاد به کتابخانه های مدارس اهدا می شود.
حمزه ای به برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب در نیمه دوم آذرماه اشاره و بیان کرد: این نمایشگاه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و 20 درصد از سوی این اداره کل و 20 درصد نیز از سوی ناشران به دانش آموزان تخفیف داده می شود.
وی افزود: همچنین مصوب شده است شهرداری نیز 20 درصد تخفیف ارائه دهد و در کل کتاب ها با 60 تا 70 درصد تخفیف به دانش آموزان و مدیران مدارس فروخته می شود تا بخشی از کمبود کتاب مدارس جبران شود.
در سال تحصیلی جاری، حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 635 ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com