کد خبر ۵۰۱۲۴ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۷
یکی از احیاگران شیعه در روایات تفسیری "علامه طباطبائی" است

آیت‎الله رجبی: علامه طباطبائی برخلاف بی‌مهری‌ها نقش احیاگری در فهم درست روایات را ایفا کردند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه طباطبائی برخلاف بی‌مهری‌ها نقش احیاگری در فهم درست روایات را ایفا کرده‌اند، گفت: یکی از خدمات مهم علامه در بحث روایات راه‌های جمع میان روایات و آیات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمود رجبی در همایش اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) که با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه برخی درگذشته بیان کردند که علامه طباطبائی به روایات اهل‌بیت (ع) بی‌مهری داشته‌اند، اظهار داشت: یکی از احیاگران شیعه در روایات تفسیری علامه طباطبائی است.

وی به نقش علامه طباطبائی در پرداختن تبیین بین روایات قرآن اشاره و افزود: مانند مرحوم علامه طباطبائی در نشان دادن شیوه‌های روایات در قرآن وجود ندارد.

قائم‌مقام موسسه امام خمینی(ره) بابیان اینکه نقش علامه طباطبائی در اهتمام به روایات و تحقیقاتی که انجام می‌گیرد بسیار زیاد است، عنوان کرد: یکی از فرزندان علامه طباطبائی بیان می‌کنند که علامه تمام روایات بهار را به‌جز بخش احکام را خوانده و یادداشت‌برداری کرده‌اند.

رجبی بابیان اینکه علامه طباطبائی در تفسیر شش‌جلدی البیان، در هر صفحه به دو روایت اشاره‌کرده ولی استنادات علامه به بیش از دو روایت است، خاطرنشان کرد: در تفسیر البیان در برخی از مطالب حتی به بیان یک روایت بسنده کرده‌اند و دیگر بحث را ادامه ندادند.

وی با اشاره به اینکه در تفسیر البیان بیشتر به روایات شیعه پرداخته‌ شده است، ابراز کرد: هدف تفسیر البیان ایجاد موافقت بین روایات و آیات است که اگر این دو را بفهمیم می‌بینیم که بسیاری از روایات با آیات هماهنگ است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان اینکه زمانی که به المیزان رجوع کنیم مشخص  می‌شود که اهتمام علامه به روایات، در حد بسیار بالایی بوده است، تصریح کرد: میانگین بحث‌های روایی علامه در هر جلد المیزان به 25 صفحه باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در المیزان روایاتی یافت می‌شود که در منابع تفسیری قبل از المیزان نیامده است، تصریح کرد: بیش از 700 روایت از کافی مرحوم کلینی در المیزان وجود دارد و بیش از 1000 روایت از در المنصور در المیزان وجود دارد، بنابراین ایشان این دامنه وسیع از پژوهش را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی انجام دادند.

قائم‌مقام موسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه مرحوم علامه طباطبائی نه‌تنها در ایجاد هماهنگی آیات و روایات نقش مهمی داشته‌اند بلکه در تبیین روایات نیز نقش بسزایی داشته‌اند، عنوان کرد: یکی از خدمات مهم علامه در بحث روایات راه‌های جمع میان روایات و آیات است همچنین علامه برخلاف بی‌مهری‌ها نقش احیاگری در فهم درست روایات را ایفا کرده‌اند.

وی ابراز کرد: 100 عنوان حدیث پژوهشی در عرصه ماندگار علامه وجود دارد که باید کاوش‌های علمی بیشتری در این زمینه انجام شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com