کد خبر ۵۰۲۰۷ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۷
مدیرکل راه و شهرسازی:

میزان تاب آوری شهر قم در برابر زلزله مشخص نیست

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: میزان تاب آوری شهر قم با بیش از یک میلیون و 200 هزار تن جمعیت، در برابر زلزله مشخص نیست ، لزوم مطالعه دقیق روی پهنه های گسلی و فرونشست زمین در شهر قم از موارد مهمی است که در کارگروه مخاطرات زلزله مصوب شده، ولی اعتباری برای این طرح ابلاغ نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حسن صبوری روز شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه علمی «مخاطرات زلزله»، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در سال های گذشته پهنه های گسلی و فرونشست زمین که به دلیل برداشت های بی رویه از منابع آب صورت گرفته عامل بسیار مهمی در وقوع زلزله است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر وجود بافت فرسوده و استاندارد نبودن ساخت و سازهایی که در گذشته صورت گرفته، این استان را در برابر زلزله آسیب پذیر نموده است.
بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند؛ مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 133 هکتار از این شهر شامل این پنج گونه بافت می باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت بالای یک میلیون نفری این استان و ورود بیش از 20 میلیون زائر در هر سال، وضعیت تاب آوری شهر قم باید مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و مسئولانی از شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و استانداری به صورت کارشناسی و اصولی به آن بپردازند.
صبوری تاکید کرد: میزان تاب آوری قم در برابر زلزله باید مشخص شود تا بتوانیم با برآورد وضعیت فعلی استان و تجهیزاتی که در اختیار است، آمادگی بیشتری برای این حادثه داشته باشیم.
وی به تدوین تفاهم نامه بین اداره کل اوقاف و امور خیریه، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی قم اشاره و بیان کرد: با امضای این تفاهم نامه دستورالعمل خاصی تهیه و بر اساس آن عمل خواهد شد تا محیط اماکن مذهبی شهر قم از جمله حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و 400 بقاع متبرک امامزاده محل امنی برای زائران باشد.

** عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نیز در این کارگاه گفت: 2 مرکز شامل لرزه نگاری ژئوفیزیک دانشگاه تهران و شبکه ملی شتاب نگاری زیر نظر این وزارتخانه اقدام به ثبت میزان و شدت زلزله می نمایند.
عطیه اسحاقی افزود: مرکز لرزه نگاری سرعت یک نقطه درون زمین حین زلزله و مرکز ملی شتاب نگاری نیز شتاب زمین در حین زلزله را اندازه می گیرد.
وی اضافه کرد: دستگاه های شتاب نگاری موجود در کشور قدیمی و به روز نیست؛ اگر دستگاه های به روز داشته با شیم خدمات بهتری می توانیم ارائه دهیم.
جلسه کارگروه مخاطرات زلزله با حضور مسئولانی از دستگاه های ذیربط و کارشناسان و اساتیدی از مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با ارائه مباحث علمی در زمینه لزله در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی قم برگزار شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com