کد خبر ۵۰۲۴۵ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۹
تسنیم گزارش می‌دهد

افزایش مهاجرپذیری در قم

در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم پدیده مهاجرت فرستی به قم پدیده‌ای نامناسب ارزبابی شد که مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم، آیت‌الله عسکر دیرباز عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه قم، سید حسن رضوی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم، علی سیرجانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت  قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، طلایی مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم و جمعی دیگر از مدیران دستگاه‌های مختلف استان قم در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم اظهار داشت: آمارهای موجود نشان از رشد رو به افزایش جمعیت استان قم دارد که نیاز به برنامه‌ریزی‌های متوازن با این افزایش جمعیت در دستگاه‌های مختلف استان را افزایش می‌دهد.

سید حسن هانی طبایی با اشاره به مشکلات و اثرات ناشی از عدم برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های همگام با رشد جمعیت در استان قم افزود: اگر موفق نشویم همزمان و همگام با رشد جمعیت و نیازهای حاصل از آن برنامه‌ریزی داشته باشیم در آینده ممکن است دچار چالش شده و با مشکلاتی در این زمینه مواجه شد.

قم رتبه نخست زادوولد طبیعی در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: برای اینکه روند رشد جمعیت در استان را بهبود و تقویت کنیم باید برای آن نیز مزایا و تسهیلاتی را ایجاد کرد تا زوجین نسبت به ازدیاد فرزند دارای علاقه و انگیزه کافی باشند.

ابوالفضل ایرانی خواه عنوان کرد: ازجمله مهم‌ترین اقدامات که در دانشگاه علوم پزشکی قم اجرا شد رایگان شدن زایمان طبیعی در قم بود که سبب شد قم در سال 95 رتبه برتر کشور را در امر تولد به دست آورد که بسیار خوشنود کننده است.

مهاجرپذیری قم پدیده‌ای نامناسب است

فرماندار قم نیز گفت: باید عناصر و ابعاد مختلف افزایش و کاهش جمعیت استان در طول دهه‌های مختلف را مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا بتوان به‌وسیله آن برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیقی در برابر این پدیده به وجود آورد.

رضا سیار ادامه داد: به هراندازه که سیاست افزایش جمعیت درست و مناسب است پدیده مهاجرت فرستی به قم پدیده‌ای نامناسب بوده که مشکلات فراوانی نیز به وجود آورده که نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی‌های منطقی است.

افزایش آمار  ازواج در قم

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه تأکید کرد: در 5 سال گذشته تعداد ازدواج در استان قم نسبت به مدت مشابه خود در 5 سال قبل با افزایش روبه بوده که امیدوار کننده است.

عطاء الدین قاسمی گفت: ازجمله مشکلاتی که باید از رشد بی‌رویه آن در قم جلوگیری شود مسئله طلاق است که به‌نوبه خود می‌تواند مشکلات روحی و روانی دیگری را شامل شود همچنین در 5 سال گذشته  وضعیت ازواج مجدد مردانی که از همسر سابق خود جدا شده و ازواج مجدد کردند نیز نسبت به زنان مطلقه بهتر بوده است.

دانشگاه قم بازوی کمکی دستگاه‌های آماری استان

رئیس دانشگاه قم نیز در این جلسه عنوان کرد: دانشگاه قم آمادگی دارد تا نتایج حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 استان قم را به‌به صورت دقیق و علمی تحلیل کند.

آیت‌الله عسکر دیرباز ابراز کرد: در دانشگاه قم دانشکده‌های آمار و اقتصاد با اساتید برجسته و دانشجویان با انگیزه‌ایکه در آن مشغول به تحصیل هستند می‌توانند ظرفیت بزرگی برای دستگاه‌های آماری و اطلاعاتی استان باشند و آن‌ها را در رسیدن به اهداف و سیاست‌های خود یاری دهند.

تعداد 77 هزار مهاجر ورودی به قم بین سال‌های 90.-95

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان قم نیز گفت: آمارهای حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال 90 نشان از مهاجرت 68 هزار نفر به قم و خروج 53 هزار نفر از قم بوده که در سال 95 به 77 هزار نفر مهاجر ورودی و 47 هزار نفر خروجی تغییر یافته و بیشترین استان‌های مهاجر فرست به قم نیز تهران، اصفهان، خوزستان و مرکزی هستند.

شاکر آرانی  ادامه داد: بیش از 10 درصد از جمعیت قم را اتباع خارجی تشکیل داده همچنین میانگین متراژ خانه در سطح کشور 104 مترمربع بوده که این نسبت در استان قم در حدود 97 متر و نیم است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد افراد مستأجر و بدون خانه کشور در حدود 30 درصد بوده که این مقدار در استان قم 39 درصد است که از این نظر رتبه سوم کشور را داراست همچنین منطقه 6 شهر  قم نیز با داشتن بیش از 200 هزار نفر پرجمعیت‌ترین نقطه شهر قم است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com