کد خبر ۵۰۲۹۰ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۷
۱۶ آذرماه؛

چهارمین همایش «گره طلایی» در قم برگزار می‌شود/جایگاه ممتاز فرش قم

دبیر همایش گره طلایی از برگزاری چهارمین دوره این همایش همزمان با ۱۶ آذرماه با تجلیل از فعالان عرصه فرش در قم خبر داد و اظهار داشت: فرش هیچ کشوری از لحاظ تنوع، طرح و بافت قابل قیاس با فرش قم نیست ولی آنچه که در این بین مهم است لزوم تبلیغ و به روز بودن طرح‌ها و نقشه‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، محمدرضا رشتی زاده قبل از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش گره طلایی در قم گفت: چهارمین دوره این همایش در ۱۶ آذرماه با معرفی افراد برتر در هفت رسته برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: بافنده نمونه، طراح و نقاش برتر، برترین‌ها در مشاغل وابسته به فرش دستباف، صادر کننده برتر، پیشکسوت نمونه و تولید کننده برتر از جمله رسته‌هایی هستند که نفرات برتر آنها در همایش گره طلایی معرفی می‌شوند.

دبیرهمایش گره طلایی شناخت نفرات برتر در روند بافت فرش، همفکری و هم افزایی جهت رشد کمی و کیفی فرش قم و شناخت هنرمندان این عرصه را از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

محمدرضا رشتی زاده که خود از تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در قم است در ادامه به داوری رسته‌ها هم اشاره و ابراز داشت: هفت داور که از اعضای اتحادیه بافندگان فرش دستباف و شورای مزد استان هستند به عنوان داور انتخاب شده‌اند.

تجلیل از فعالان عرصه فرش دیگر شهرهای کشور در قم

وی گفت: برگزاری همایش به شکل ملی و تعیین رسته‌ای جدید برای تجلیل از فعالان عرصه فرش در دیگر شهرهای کشور هم از جمله اهداف آتی همایش است.

دبیر همایش گره طلایی همچنین به بخش طراحی و نقاشی هم اشاره و ابراز داشت: این بخش برای دومین سال است که به همایش اضافه شده و در آن طراحان فرش طرح‌های خود را به بخش داوری ارسال کرده‌اند و تاکنون ۳۰ اثر به این همایش رسیده است که در نهایت سه اثر در روز همایش تقدیر می‌شود.

نیازمند نگاه هنری به فرش هستیم

وی ضمن تأکید بر لزوم نگاه هنری به فرش ابراز داشت: متأسفانه این نگاه در جامعه ما وجود ندارد و فرش به عنوان یک کف پوش صرف دیده می‌شود.

رشتی‌زاده که به نظر می‌رسد دغدغه بسیاری برای هنرمندان این بخش دارد، گفت: بافت فرش به عنوان یک هنر باید دیده و پذیرفته شود و اینکه زحمت بسیار زیادی برای بافت هر متر فرش صرف می‌شود و هر فرش دست باف در روند بافته شدن داستان‌های زیادی را با خود همراه دارد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه ممتاز فرش قم در جهان بیان کرد: فرش هیچ کشوری از لحاظ تنوع، طرح و بافت قابل قیاس با فرش قم نیست ولی آنچه که در این بین مهم است لزوم تبلیغ و به روز بودن طرح‌ها و نقشه‌ها است.

یادآور می‌شود: چهارمین همایش گره طلایی پنج‌شنبه ۱۶ آذرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در تالار مرکزی شهر قم برگزار می‌شود.

 

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com