کد خبر ۵۰۳۰۴ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۵
کاظمی:

کیفیت نماز با میزان منکرات ارتباط مستقیم دارد

گروه معارف: عضو شورای آموزش مرکز تخصصی نماز قم گفت: جامعه‌ای که همه با هم در کما فرو رفته باشند از بی‌نمازی یکدیگر تعجب نمی‌کنند، اگر جامعه‌ای به این سمت پیش رود از بین خواهد رفت انسان به اندازه‌ای از فحشا دور می‌شود که نمازش درجه دارد هرچه سطح نماز بالاتر باشد منکرات نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمد کاظمی، عضو شورای آموزش مرکز تخصصی نماز قم و کارشناس رادیو معارف، امروز، 12آذر در نشست دانشجویی که به همت ستاد اقامه نماز استان در سالن امیرکبیر دانشگاه آزاد اراک برگزار شد گفت: یک سوم روایات اسلامی درباره نماز است و خداوند در بیش از 80 آیه قرآن در به این فریضه امر فرموده است.
وی بیان کرد: گستردگی اثربخشی و فراوانی حساسیت دشمن از جمله نشانه‌های اهمیت دادن به نماز است، برای جذب مخاطب نیازمند سخن گفتن و تبلیغ در قالب پنجره نیازهای مخاطب، نگرانی‌ها، آرزوها و سلائق هستیم. اهمیت دادن به نماز در تمام ابعاد زندگی از جمله امورات شخصی و بهداشتی تأثیرگذار است. بهتر است برای ترویج فرهنگ اقامه نماز به زوایای تأثیر نماز در زندگی توجه شود.
حجت‌الاسلام کاظمی اضافه کرد: نماز دارای ابعاد جسمی و روحی است، جسم نماز در قالب وضو، طهارت چشم و پوشش، آداب ظاهری نماز و روح نماز در قالب حضور قلب و خشوع تعریف می‌شود، گاهی بعد جسمی نماز را اقامه می‌کنیم اما از بعد روحی و معنوی آن غافلیم شاید بتوان در چنین مواقعی گفت به جای نماز، «نماژ» می‌خوانیم.
عضو شورای آموزش مرکز تخصصی نماز قم ادامه داد: هیچ رفتار بهداشتی سراغ نداریم که از رفتار بهداشتی نماز اثرات بیشتری داشته باشد، طبق تحقیقات غربی‌ها مسلمانان کمتر از بقیه اقوام دچار وسواس فکری هستند آمد و رفت به مساجد حتی کم، جوان را از قرار گرفتن در معرض آسیب‌های اجتماعی مصون نگه می‌دارد و به مرور باعث می‌شود نماز اول وقت با حضور قلب اقامه شود.
وی افزود: طبق آمار 90 درصد مجرمین تارک الصلاة هستند، نماز باید انسان را از ناهنجاری اجتماعی دور نگه دارد، اقامه نماز بی فایده نیست، افرادی که نماز نمی‌خوانند رشد فکری کافی ندارند، اولین نقص هم این است که انسان خودش را نمی‌شناسد برای درک نماز باید عمق دید انسان افزایش یابد.
کارشناس رادیو معارف تصریح کرد: جامعه‌ای که همه با هم در کما فرو رفته باشند از بی‌نمازی یکدیگر تعجب نمی‌کنند، با ترویج فرهنگ اقامه نماز باید از بروز این معضل جلوگیری کنیم، اگر جامعه‌ای به این سمت پیش رود از بین خواهد رفت. تقوی از زشتی‌ها پیشگیری می‌کند. تقوا درجه دارد، انسان به اندازه‌ای از فحشا دور می‌شود که نمازش درجه دارد هرچه سطح نماز بالاتر باشد منکرات نیز کاهش می‌یابد.
کارشناس رادیو معارف در پایان گفت: دین اسلام دین بین‌المللی است و برای تبلیغ آن نیاز به زبان بین‌المللی و واحد داریم، زبان عربی به دلیل کامل بودن به عنوان زبان واحد اسلام تعیین شده است زبان عربی دارای سه ویژگی متصرفی، پیوندی و انعطاف پذیری و بدیع است و معنا را دقیقاً منتقل می‌کند. عاقلانه ترین کار دنیا اطاعت از عقل مطلق است و هر چه از سوی خدا نازل شده قطعا به نفع مردم است. هدف مسلمان از اقامه نماز نیز اطاعت از دستورات الهی است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com