کد خبر ۵۰۳۸۶ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۵

مدیرعامل آتش نشانی: برای بافت فرسوده قم در مواقع بحرانی امکانات مناسبی فراهم شود

قم- ایرنا- مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: باید امکانات مناسبی از جمله تکمیل تجهیزات، امداد و نجات و همچنین آموزش شهروندان برای مدیریت بحران در شرایط خاص در بافت فرسوده قم در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، عباس جعفری دوشنبه شب در هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: سازمان آتش نشانی قم بنا بر وظایف ذاتی خویش اقدام های خوبی را در این حوزه انجام داده است و اقدام به ساخت ایستگاه های آتش نشانی کرده که نسبت به سال های گذشته رشد خوبی دارد.
بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.
مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 133 هکتار از این شهر شامل این پنج گونه بافت می باشد.
وی افزود: در حال حاضر 12 ایستگاه آتش نشانی در مناطق مختلف قم احداث شده است و یک ایستگاه آتش نشانی مادر در بلوار پیامبر اعظم(ص) پیش بینی شده است تا با ساخت آن نیاز مردم استان در این حوزه را تا حدودی برآورده سازیم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم تاکید کرد: باید امکانات زیادی در خصوص امداد و نجات آماده و تجهیزات مورد نیاز را به مجموعه مدیریت شهری قم اضافه کنیم، چرا که امداد رسانی در ساعت های اولیه وقوع وقایعی از جمله زلزله دارای اهمیت بالایی است.
وی با بیان این که نظارت های ساخت و ساز باید به صورت جدی پیگیری شود گفت: یکی از کارهایی که باید در استان قم انجام شود هماهنگی با سازمان نظام مهندسی است تا نظارت بر ساخت و سازها بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا شاهد خسارت های کمتری در زمان وقوع حوادث باشیم.
جعفری بیان داشت: در همین راستا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم قصد دارد جهت افزایش ایمنی در شهر قم از سال 1397 مواردی از جمله راه های خروج، پوشش های مقاوم حریق، تابلوها و علائم ایمنی، آسانسورها و ضوابط نمای ساختمان را با دقت مورد بررسی و نظارت قرار دهد.
وی بر ارائه آموزش های خودامدادی در استان قم تاکید کرد و گفت: باید مردم را نسبت به وظایفشان در زمان حوادث طبیعی از جمله زلزله آشنا کرد، در همین راستا سال گذشته 90 هزار نفر ساعت آموزش توسط این سازمان در ابعاد مختلف ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه نیز 25 هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال 100 هزار نفر ساعت آموزش به قشرهای مختلف ارائه شود.
وی به برخی علل تخریب سازه های بتنی و فلزی منطقه زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: طبق بررسی های چهار تیم اعزامی به مناطق زلزله زده غرب کشور وجود مشکل در سازه های جدید مشاهده شد، به گونه ای که ساختمان های 2 سال ساخت به علت رعایت نکردن مسائل نظام مهندسی دچار تخریب شده بود که این امر در استان قم نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
در جریان این زلزله 12 هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه به کلی تخریب شد و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.
وی خاطر نشان کرد: طراحی و اجرای پله های فرار و خروجی اضطراری در ساختمان های بلند، نظارت اصولی بر شفت های ساختمان، قطع شریان های حیاتی و دارای ظرفیت خطر ساختمان در هنگام وقوع حوادث، نظارت بر استاندارد سازی لوازم و تجهیزات ساختمانی و دریافت کلیه گواهینامه ها و آزمایش های صورت گرفته از مهمترین اقدام های پیشگیرانه برای مقابله با زلزله است.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com