کد خبر ۵۰۴۶۸ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۴
همراه با دانشجوی حافظ قرآن؛

از زمزمه‌های شیرین کودکی تا حفظ کل قرآن در اوج دوران تحصیل/ به «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» رسیدم

گروه فعالیت‌های قرآنی: روز دانشجو بهانه‌ای برای گذری متفاوت در زندگی دانشجویان است، دانشجویانی که گاه با وجود سختی تحصیل و دوری از خانواده، انس با کلام وحی را برای گذران لحظات زندگی و شیرین و آرامش‌بخش کردن آن انتخاب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، شانزدهم آذرماه که در تقویم، یادآور روز دانشجو است، بهانه‌ای برای گذری در زندگی متفاوت دانشجویان را فراهم می‌کند؛ زندگی دانشجویی در ابعاد مختلف که با فراز و فرودها، غربت و دلتنگی، سختی‌ها و شیرینی‌ها و خاطرات متفاوت و تکرار نشدنی همراه است. این روز بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر زندگی قرآنی یک دانشجو که حافظ کل قرآن کریم است.
مریم باقری آستانی، حافظ کل قرآن کریم و دانشجوی رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه فردوسی مشهد است و در کانون قرآن و عترت این دانشگاه هم فعالیت می‌کند، همچنین در گروه تواشیح فدک آستان قدس رضوی نیز عضویت دارد. وی در گفت‌وگو با ایکنا، از روند دوساله حفظ قرآن کریم می‌گوید.
وی که خردادماه 1376 در شهر نکاء استان مازندران متولد شده‌است، از انس خود با قرآن در سال‌های کودکی یاد می‌کند، سال‌هایی که در آغوش مادر قرآنی‌اش بزرگ و با قرآن مانوس شد؛ همان روزهایی که دست در دست مادر، به کلاس‌های دارالقرآن می‌رفت و به لب‌های مادر که اصول قرائت را تدریس می‌کرد، چشم می‌دوخت.
در آن لحظات، او نیز همراه دیگر قرآن آموزان، جرعه نوش واژه‌های شیرین قرآن شده و در داستان هایش غرق می‌شد؛ شاید همین روزها بود که قلبش به قرآن گره خورد و همدمش را پیدا کرد؛ آنگاه که از علاقه‌اش به دنیای بزرگ کلام‌الله وحی آگاه و کم‌کم وارد این عرصه شد.
وی درخصوص روند حافظ شدنش می‌گوید: خواهرم که در دوران ابتدایی محصل بود، جزء سی را حفظ کرد و من هم به حفظ مشتاق شدم و همزمان با خواهر کوچکم، جزء سی را حفظ کردم ولی او بخاطر مشغله‌های درسی حفظ را دنبال نکرد و بیشتر در وادی قرائت فعالیت کرد، اما من به حضور در دنیای حفظِ قرآن، ادامه دادم.
این حافظ قرآن کریم اذعان می‌کند: پیش از این موضوع، زمانی که من در دوران ابتدایی تحصیل می‌کردم، در کلاس‌های روخوانی و روانخوانی قرآن شرکت کرده بودم و در دوران راهنمایی، به وادی قرائت، تجوید و صوت و لحن قدم گذاشتم. قرائت تخصصی را هم در سال سوم راهنمایی فراگرفتم.
وی ادامه می‌دهد: حدود سال‌های اول دبیرستان، بیشتر در وادی تواشیح و قرائت بودم و از سال سوم دبیرستان رسما حفظ قرآن کریم را در دارالقرآن مازندارن آغاز کردم و حفظ تخصصی من مقارن با سال‌های سوم و چهارم دبیرستان بود.   
باقری آستانی، عنوان می‌کند: استادم در بحث حفظ قرآن، آقای پیمان ایازی بودند که از بهترین حفاظ استان مازندان و دارای رتبه‌های ملی و بین‌المللی هستند و من سوم دبیرستان، تا جزء 26 را نزد ایشان حفظ کردم و در سال آخر دبیرستان، بخاطر امتحانات نهایی و کنکور و فشار دروس، به شرکت در کلاس‌ها ادامه ندادم؛ در نتیجه جزء 30 را که حفظ بودم و سه جزء آخر را خودم حفظ کردم.
وی در ادامه از دیگر اساتید خود یاد کرده و بیان می‌کند: صوت و لحن و تجوید را در اواخر دوران راهنمایی و اوایل دبیرستان، نزد خانم مهتاب عبدیان که بهترین استاد قرائت و تجوید و صوت و لحن شهرمان بودند، آموختم.
از زمزمه‌های شیرین کودکی تا حفظ کل قرآن در اوج دوران تحصیل
حفظ قرآن، زمینه‌ای برای فهم و انس با این کتاب آسمانی
این حافظ قرآن کریم در خصوص انگیزه‌اش از حفظ قرآن مطرح می‌کند: من به حفظ قرآن علاقه داشتم تا بتوانم به درک بهتری از این کتاب آسمانی برسم و عامل به آن شوم؛ چرا که حفظ زمینه ای است برای فهم قرآن و فهم، عاملی است برای عمل کردن به آن و باعث می‌شود که انس بیشتری با قرآن داشته باشیم.
وی ادامه داد: آدم باید قرآن را به نحوی حفظ کند که آیات در قلبش نفوذ کند و من سعی می‌کردم به این مطلب برسم؛ همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند قلبی که در آن قرآن باشد، بدنِ آن عذاب نمی‌شود. پس وقتی وارد ذهنت می‌شود باید در قلبت هم نفوذ کند و فکر می‌کنم این نکته، مقصود این حدیث است.
تاثیر مثبت قرآن در فراگیری دروس/ قرآن ذهن انسان را باز و فعال می‌کند
این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه حفظ من در دوران امتحان نهایی و کنکور بود، ابراز می‌کند: من در اوج دوران تحصیلم حفظ قرآن را شروع کردم و در ایام امتحانات هم به همان میزان ایام دیگر به حفظ قرآن ادامه دادم.
وی می افزاید: عده‌ای گمان می‌کنند که حفظ قرآن به درس لطمه می‌زند در حالی که این تفکر اشتباه است و حفظ قرآن در یادگیری دروس تاثیر مثبت هم دارد و به تقویت حافظه کمک می‌کند و مانع آلزایمر است چرا که به واسطه‌ی حفظ قرآن، ذهن انسان باز و فعال می‌شود.
این حافظ قرآن کریم ادامه می‌دهد: قرآن خودش برکت است و من فکرش را نمی‌کردم که بتوانم هم درسم را بخوانم، هم به کنکور برسم و هم قرآنم را ادامه دهم اما قرآن آنقدر در وقت آدم برکت ایجاد می‌کند که به تمام کارهایش می‌رسد؛ در حالی که الان که حفظم تمام شده‌است، شاید به بسیاری از کارهایم نرسم.
وی بیان کرد: تاثیر مثبت قرآن در درس‌هایم به نحوی بود که رتبه من در کنکور، بهتر از دوستانی بود که خود را وقف درس کرده بودند و این مسئله باعث تعجب آنها شده بود.از زمزمه‌های شیرین کودکی تا حفظ کل قرآن در اوج دوران تحصیل

به «الا بذکر الله...» رسیدم
وی ادامه داد: در روز کنکور، در حالی که همه استرس داشتند، من واقعا آرامش داشتم و اصلا نگران نبودم؛ یعنی با تمام وجود به «الا بذکر الله...» رسیدم. این آرامش در مسابقات هم همراه من است و در حالی که فضایی پراضطراب دارد، من هربار که شرکت می‌کنم، آرامشم بیشتر می‌شود و این نشانگر نفوذ قرآن است.
اجباری شیرین!
باقری آستانی اذعان کرد: حفظ قرآن مثل افتادن در گودال نور است؛ آدم که حفظ می‌کند، مجبور است همیشه آن را مرور کند، یعنی یک اجبار شیرین است که آدم در یک گودال پر از آرامش می‌افتد و حالش خوب است و این توفیق اجباری خیلی شیرین است و قشنگ.
فکرش را هم نمی‌کردم که حافظ کل قرآن شوم
مریم باقری آستانی با عنوان این مطلب که فکرش را هم نمی‌کردم که روزی حافظ کل قرآن شوم، ابراز می‌کند: قرآن برکتی به زندگی آدم می آورد که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود. من حفظ قرآنم را مدیون ائمه(ع) هستم که در این مدت خیلی به من کمک کردند و معجزاتی هم در دوران حفظم از اهل‌بیت(ع) دیدم.
این حافظ قرآن کریم، از حضور خود در عرصه‌های هنری و ورزشی یاد کرده و مطرح می‌کند: من علاوه بر قرآن، فعالیت‌های دیگری هم داشته‌ام، مثلا چند سال خوشنویسی کار کردم و مدرک عالی‌اش را هم گرفتم؛ اهل ورزش و تفریح هم هستم و والیبال نیز کار می‌کردم.
دستِ عنایتِ قرآن، از حضوری متفاوت در مسابقات تا تحقق آرزو
وی از تاثیرات عجیب و معجزه‌آسای قرآن در زندگی‌اش یاد کرده و اظهار می‌کند: اولین سالی که می‌خواستم قرآن را حفظ کنم، 10 جزء اولم که تمام شد، پدرم به من قول داد که مرا به زیارت حضرت معصومه(س) ببرد اما بنا به دلایلی، مقدمات سفر به قم فراهم نشد.
باقری آستانی ادامه می‌دهد: در آبان یا آذرماه همان سال که به تازگی حفظ 10 جزام تمام شد، در آخرین مهلت، ثبت نام و در مسابقات تامین اجتماعی شرکت کردم و در نهایت تعجب، برگزیده استانی شده و به مسابقات کشوری که در قم برگزار می‌شد، راه یافتم.
وی ادامه داد: من که به عشق زیارت حضرت معصومه(س) در مسابقه شرکت کرده بودم، رتبه اول را کسب کردم و در نهایت به زیارت قم مشرف شدم و این در حالی بود که رقیبان من، افراد با تجربه و باسابقه بودند.
از زمزمه‌های شیرین کودکی تا حفظ کل قرآن در اوج دوران تحصیل
توصیه‌ای به علاقه‌مندان؛ هنوز هم دیر نیست
این حافظ قرآن کریم، خطاب به علاقه‌مندان به حفظ قرآن، اذعان کرد: حفظ قرآن را می‌توان با توکل به خدا شروع کرد، کاری دشوار و وابسته به نخبه‌بودن و هوش عالی نیست؛ بعضی آدم‌ها علاقه به حفظ دارند و می‌گویند ما از سن‌مان گذشته و... ولی این حرف غلط است.
وی ادامه داد: هرچند حفظ قرآن با سن کم، راحت‌تر است و بهتر به حافظه می‌رود و تثبیت می‌شود اما جزو محالات نیست که آدم نتواند در سنین بالا یک حافظ موفق شود؛ ما اساتید موفقی داریم که بعد از ازدواج و مادرشدن، به این وادی قدم گذاشتند.
باقری آستانی تاکید کرد: من توصیه می‌کنم که علاقه‌مندان به قرآن، حتما به سراغ آن بروند چون برکتش را می‌بینند و علاوه بر تضمین آخرت، در دنیا هم برایشان اثرگذار است. می‌توان با حفظ قرآن، این کتاب آسمانی را از مهجوریت درآورد.
وی از مشوق قرآنی خود می‌گوید؛ از مادرش که خود را مدیون وی می‌داند و ابراز می‌کند: گاهی آنقدر فشار کار زیاد می‌شد که نمی‌توانستم حفظ کنم و مادرم کنارم می‌نشست و با من تکرار می‌کرد یا زمانی که استادمان جدیت  داشت و کلاس ما تعطیلی نداشت؛ یک روز بخاطر حضور در مسابقات بین‌المللی، ساعت 4 و نیم صبح کلاس گذاشت و مادرم آن شب تا صبح با من بیدار و حامی و همراهم بود.
از زمزمه‌های شیرین کودکی تا حفظ کل قرآن در اوج دوران تحصیل
باقری آستانی از اساتید خود می‌گوید و ابراز می‌کند: مهتاب عبدیان استاد صوت ولحن مقدماتی من در مازنداران و پیمان ایاضی و رقیه رضایی اساتید حفظم بودند، همچنین در مشهد هم از محضر اساتیدی چون ملیحه اسحاق‌نژاد، مریم خطیب، مهدی حسنی و مهدی رجبی بهره بردم.
یادآور می‌شود، رتبه اول دهمین دوره مسابقات کشوری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌ حفظ ۱۰جزء بالای ۱۶سال، رتبه اول سی و نهمین مسابقات استانی اوقاف و امور خیریه استان مازندران در رشته حفظ ۱۰جزء، رتبه اول دو دوره متوالی مسابقات قرآن و عترت دانشجویان در مرحله‌ منطقه‌ای سال های 1395 و 1396 در رشته‌ حفظ ۱۰جزء، رتبه دوم سی و هشتمین دوره مسابقات مرحله استانی اوقاف و امور خیریه در رشته‌ حفظ ۱۰جزء از جمله مقام‌هایی است که این حافظ قرآن کریم در مسابقات مختلف به خود اختصاص داده‌است.


برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com