کد خبر ۵۰۴۷۲ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

جایگزینی کشت کلزا با گندم در قم/افزایش کشت دانه های روغنی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:کشت کلزا در قم به علت مصرف آب کمتر جایگزین کشت گندم می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛طلایی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ملی و استانی در بخش کشاورزی اظهار کرد: ارتقای بهره‌وری آب و تولید محصولات اساسی دو هدف مهم این پروژه‌ها هستند.

وی افزود:افزایش ضریب خود اتکایی در گندم و دانه‌های روغنی، تأمین داخلی نهاده‌ها، ذخیره‌سازی محصولات راهبردی، کاهش ضایعات در بخش کشاورزی و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه اولین پروژه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی در کشور خودکفایی گندم به عنوان یک محصول استراتژیک بود خاطر نشان کرد: سال ۹۱ در استان ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم و ۲۱ هزار تن تولید گندم داشتیم.

طلایی عنوان کرد: در سال گذشته سطح زیر کشت به ۶ هزار و ۹۰۰ هکتار رسید که تقریباً برابر با مقدار برنامه تعیین شده بود و البته تولید گندم در استان قم هم به ۲۸ هزار و ۹۵۶ تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته زراعی شرایط اقلیمی خوبی در استان قم داشتیم گفت: امسال سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار کاهش پیدا کرد. البته در کشت گندم به این دلیل که عمدتاً از چاه‌ها مصرف می‌کنیم و بارندگی خیلی اثری در کشت ما ندارد اما هوا را مطبوع‌تر می‌کند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به شرایط خاص استان قم در زمینه دام افزود: تنها استانی هستیم که سطح کشت جو سه برابر گندم است چرا که جو به مصرف دام می‌رسد.

طلایی ادامه داد: اهداف برنامه این بود که جو ۵ هزار هکتار کاهش یابد. سال گذشته سه هزار هکتار از برنامه کمتر جو کاشتیم.

وی با اشاره به برنامه وزارتخانه برای افزایش کشت دانه‌های روغنی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد روغن در کشور ما وارداتی است که باید سهم واردات را به ۶۰ درصد برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ابراز داشت: در استان قم برنامه داریم که کشت کلزا را جایگزین گندم کنیم چرا که کلزا آب کمتری مصرف می‌کند که در تولید کلزا از هدف برنامه پیشی گرفتیم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com