کد خبر ۵۰۴۷۷ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۳

نگاهی به رشد جمعیت اهل‌سنت کشور/ توطئه‌ای درکار نیست

بیان این نکته مهم است که رشد جمعیت از کسر آمار فوت شدگان از آمار موالید، و نسبت آن باجمعیت به دست می‌آید و گزاره مهاجرت در آن نقش ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی برای «پارس» نوشت:

دوستان ناآگاه گاهی مجری نقشه‌های دشمنان تفرقه افکن هستند. انتشار سریع اخبار نادرست و شبهات یکی از خدمات این افراد به دشمنان است.

بارها شنیده و خوانده‌ایم که بعضی با استناد به سخنان و تحلیل‌های نامعتبر از غلبه جمعیت اهل‌سنت ایران در آینده نزدیک سخن گفته و به صورت نمونه اظهار می‌کنند:

« با این روند فرزندآوری اهل‌سنت احتمالاً تا 20 سال آینده اکثر جمعیت ایران را اهل‌سنت تشکیل خواهد داد!»

متأسفانه افرادی مغرض یا ناآگاهی چنین مطالبی را در قالب گزارش و بولتن تنظیم کرده و برای علما و متولیان مذهبی ارسال می‌کنند. ولی برای دریافت واقعیت باید نگاهی به آمار رسمی کشور داشته باشیم.

طبق آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال 1395 شمسی انجام شد، میانگین رشد جمعیت کشور 1/24(یک ممیز بیست و چهارصدم) درصد بود است. در این میان رشد جمعیت استان تهران 1/72(یک ممیزهفتاد و دو صدم) بوده است و رشد جمعیت استان قم 2/23(دو ممیز بیست و سه صدم) درصد می باشد. حال اگر نگاهی به رشد جمعیت استان‌های سنی نشین داشته باشیم، می بینیم که استان کردستان که تقریباً85 درصد جمعیت آن سنی هستند رشد جمعیتی برابر با 1/42(یک ممیز چهل دو صدم)درصد دارد. همچنان‌که استان سیستان و بلوچستان که معمولاً نگاه‌ها در این‌گونه بحث‌ها به آن است، رشد جمعیتی معادل 1/83 (یک ممیز هشتاد و سه صدم )درصد داشته است.

به هر حال با مقایسه رشد جمعیت این استان‌ها با استان‌هایی همچون تهران به این نتیجه می‌رسیم که این استان‌ها هیچ رشد غیر متعارفی نسبت به رشد جمعیت کل کشور ندارند؛ بلکه حتی استان‌های همچون قم رشد جمعیت بالاتری نسبت به این استان‌ها دارد؛ پس آیا می‌توان گفت در قم توطئه‌ای نسبت به ترکیب جمعیتی کشور وجود دارد؟!

اما نکته مهم دیگر این‌که در سرشماری سال 1390 شمسی رشد جمعیتی این دو استان از میانگین رشد جمعیتی کشور نیز کمتر بوده است، آن‌گونه که اگرچه میانگین رشد کشور در آن سال 1/29 (یک ممیز بیست و نه صدم)درصد بوده، ولی رشد جمعیت استان کردستان 0/73 (هفتاد و سه صدم)درصد و رشد جمعیت سیستان و بلوچستان 1/05 (یک ممیز پنج صدم)درصد بوده است.

بیان این نکته مهم است که رشد جمعیت از کسر آمار فوت شدگان از آمار موالید، و نسبت آن باجمعیت به دست می‌آید و گزاره مهاجرت در آن نقش ندارد.

به هر حال ممکن است در دهه‌های گذشته به واسطه بعضی از شرایط فرهنگی، رشد جمعیت استان سیستان و بلوچستان نسبت به کل جمعیت بیشتر بوده باشد، ولی این موضوع را نباید توطئه‌ای مذهبی پنداشت، همچنان‌که کاهش رشد جمعیت این استان‌ها در سال 1390  شمسی را نباید به حساب سیاست های مذهبی نظام بگذاریم، بلکه گروه های فرهنگی عمدتا غیرمذهبی در سیستان و بلوچستان موجب این کاهش جمعیت شده بود.  

نکته دیگر این‌که طبق سرشماری سال 1395شمسی جمعیت دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان با هم نزدیک چهار میلیون و چهارصد هزار نفر است که قسمتی از این جمعیت را نیز شیعیان تشکیل می‌دهند، خصوصا استان سیستان و بلوچستان که جمعیت شیعه مذهب بیشتری دارد.

با این حساب رشد جمعیت این استان ها حتی اگر چندین برابر رشد کنونی نیز شود، باز هم سخنانی از این دست که «تا 20 سال آینده اکثر جمعیت ایران را اهل‌سنت تشکیل خواهد داد!» سخنی گزاف و توطئه گرانه است که متاسفانه بعضی ناآگاهانه آن را ترویج می‌کنند، چنانچه مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:

«توطئه‌ی عمیق و خطرناکی - که خیلی هم قدیمی است - برای ایجاد اختلاف بین فرق اسلامی وجود دارد؛...شایعات درست میکنند؛ با فلان مسئول یک کشور سنّی، طوری حرف میزنند که احساس کند شیعه به عنوان یک خطر دارد او را تهدید میکند. اینجا با جامعه‌ی شیعیان - مسئولان کشور شیعه و بقیه‌ی کشورهائی که در آنها شیعه هستند - طوری حرف میزنند که احساس کنند اهل سنت دارند آنها را تهدید میکنند و هستی و هویت آنها را از بین میبرند. کارشان این است. عین همین قضیه در تواریخ سابقه هم دارد، نمونه‌های مشخص و معینی ذکر شده است، ما هم در زمان خودمان داریم میبینیم. به فلان مسئول سنّی میگویند چه نشسته‌ای که از ایران آمدند چند تا روستا را در کشور تو شیعه کردند! اینجا هم میآیند و به بعضی از ما میگویند چه نشسته‌اید که آمدند چندتا روستا از کشور شما را سنّی کردند! اینها کار دشمن است. باید این را شناخت.»(بیانات در دیدار میهمانان مجمع جهانی اهل بیت (ع)28/5/86)

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com