کد خبر ۵۰۴۸۲ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲

دین مرد‌م وابسته به علم و رفتار روحانیت است

آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در آیین تلبس تعدادی از طلبه‌های حوزه علمیه قم، روحانیت را مسئول دینداری مردم دانست و گفت: طلبه‌ها باید درس و بحث را کار اساسی خود بدانند چرا که دین مردم وابسته به علم و رفتار آن‌هاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از «شیعه نیوز»، طلبه‌های جوان روز گذشته همزمان با میلاد پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله” و حضرت امام صادق "علیه‌السلام”، با حضور در دفتر این مرجع تقلید شیعیان ، به دست وی به لباس مقدس روحانیت ملبّس شدند.

آیت‌الله شبیری زنجانی در این آیین تصریح کرد: از نگاه مردم وقتی ملبّس می‌شوید طلبه رسمی هستید و باید مراقب رفتار خود باشید. یک قسمت قابل توجه از دین مردم وابسته به سواد و عمل ماست و اگر ما از نظر سواد و عمل مایه‌ای نداشته باشیم به دین مردم آسیب می‌زنیم.

وی  به مجاهدت شهید ثانی اشاره کرد و افزود: شما بررسی کنید و ببینید در گذشته وضع طلبه‌ها چطور بوده است. یک نسخه از "مسالک الأفهام” در کتابخانه ملی است، در آن نوشته شده که شهید ثانی "رضوان الله علیه” این کتاب را در شرایطی که از ترس دشمنان از دهی به دهی و از کوهی به کوهی می‌گریخت، نوشته است و در این شرایط به علم اهتمام داشته‌اند. شهید ثانی در سال ۹۶۴ق در اجازه‌ای که برای نقل کتاب‌هایش نوشته، ذکر می‌کند که "مسالک” ناقص است اما در سال بعد که به شهادت می‌رسد این کتاب کامل بوده یعنی در این شرایط بحرانی، مرحوم شهید نسبت به تمام کردن مسالک همت داشته است.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: الان شرایط برای درس خواندن متفاوت است. حوزه علمیه قم نعمت بزرگی است و ما نسبت به این نعمت باید پاسخگو باشیم. اسلاف ما برای حفظ دین رنج‌های زیادی کشیده‌اند و حالا وظیفه ماست که درست عمل کنیم تا این امانت به دست آیند‌گان سپرده شود.

وی افزود:اواخر دوره رضا خان شرایط سختی برای طلبه شدن بود و معمول افراد نتوانستند سختی را تحمل کنند و تنها حدود سیصد چهارصد نفر در قم مانده بودند. ولی چون این افراد معتقد و زحمت کش و مهذّب بودند، حوزه را حفظ کردند. اکنون نیز راه موفقیت همین تهذیب و تلاش است. شرایط همیشه یک‌نواخت نیست و باید این شرایط امنیت و فرصت خدمت به دین را غنیمت شمرد.

آیت الله شبیری زنجانی توکل به خداوند و توسل به معصومین "علیهم‌السلام” را برای موفقیت در حوزه ضروری دانستند و خاطر نشان کرد:البته انسان باید رفقای صالح و درس‌خوانی را برای معاشرت انتخاب کند. سعی کنید محیط را برای خودتان آماده کنید. در مسیر طلبگی و مؤفقیت در این راه، مسأله رفیق صالح و درس‌خوان و محیط علم و تقوا، از خانواده و پدر و مادر تاثیر بیشتری دارد. مساله محیط آن‌قدر مهم است که در روایات آمده است که اگر انسان در محیطی نمی‌تواند خود را حفظ کند باید از آن کوچ کند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com