کد خبر ۵۰۴۹۱ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۸
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فرش قم:

فرش‌های دستباف قم با نام شهرهای دیگر تولید می‌شود

عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه فرش دستباف قم گفت: بسیاری از فرش‌های دستبافی که در شهرهای دیگر تولید می‌شود اصالتی قمی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، جواد کاظمی ظهر امروز در چهارمین همایش گره طلایی استاد رشتی زاده که در تالار مرکزی شهر برگزار شد، اظهار داشت: قدمت فرش یک آوازه‌ای جهانی دارد و نباید خللی در تولید و صادرات آن به وجود آید.

وی با تأکید بر برخی مشکلات پیش روی رونق کسب‌وکار در زمینهٔ فرش افزود: فرش قم بیش از یک قرن بوده که در بازارهای بزرگ جهان حضوری پر رنگ و چشمگیر داشته و نباید برخی اتفاقات و تأثیرات ناشی از حوادث سیاسی و اقتصادی اثری سوء بر این حضور افتخارآمیز بزند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف قم گفت: فرش قم نمادی از فرهنگ و میراث کشور و معرف بزرگی از فرهنگ ایرانی بوده که در کشورهای مختلف دنیا می‌تواند سفیری برای هنر و زیبا آفرینی ایران باشد.

کاظمی با اشاره به سابقه طولانی‌مدت صادرات فرش قم به کشورهای مختلف دنیا عنوان کرد: فرش بزرگ‌ترین کالای برند ایرانی در خارج از کشور بوده که سرمایه‌ای بزرگ برای معرفی کشور است اما متأسفانه امروزه کشورهایی با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات کپی‌برداری این سرمایه عظیم فرهنگی ایران را به یغما بردند و این سرمایه برند ایرانی را دچار خدشه کردند که جای تأسف دارد.

وی ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرش قم را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: فرش قم در زمینه‌های طراحی، نگاربندی، متریال و موارد تخصصی دیگر دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد فردی بوده که در هیچ‌ یک از نمونه‌های مشابه مشاهده نمی‌شود و شرط مهم و اساسی ارج نهادن به شاخصه‌ها و برجستگی‌های ویژه فرش قم نیز این بوده که نبوغ و مزایایی خاص این فرش را به‌درستی در بازارهای داخلی و بین‌المللی معرفی کنیم تا مردم با دید و نگاهی آگاهانه به سراغ خرید آن رفته و از داشتن فرش دستباف قم که نمونه‌ای از میراث فرهنگی استان است احساس خشنودی داشته باشند.

عضو هیئت‌مدیره  اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف قم با تأکید بر وجود نگاه حمایتی در زمینهٔ تولید فرش  دستباف در استان قم تصریح کرد: در استان قم برای تولیدکنندگان فرش نسبت به استان‌های دیگر بیشترین میزان هزینه پرداخت می‌شود اما با وجود تمامی این مسائل حمایتی همچنان فرش دستباف قم در کشور نیز مغفول و گمنام مانده و بسیاری از فرش‌هایی نیز که در شهرهای دیگر تولید می‌شود نیز ازنظر اصالت مختص استان قم هستند.

کاظمی با اشاره به زحمات و تلاش‌های استاد رشتی زاده در معرفی و رونق صنعت فرش دستباف قم در بازارهای ملی و بین‌المللی تأکید کرد: هنر و شهرت فرش دستباف قم استاد رشتی زاده در بازارهای خارجی بسیار بیشتر از بازارهای داخلی است همچنین از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های استاد رشتی زاده نیز هنر اخلاقی زندگی کردن این استاد بزرگ فرش دستباف است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com