کد خبر ۵۰۵۲۱ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۸
کاهش 99درصدی بارندگی در استان؛

هشدار هواشناسی قم از احتمال وقوع خشکسالی

بر اساس اطلاعات حاصله از 50 ایستگاه باران‌سنجی در استان قم، از ابتدای مهر تا دهم آذرماه، متوسط بارش نسبت به دوره آماری مشابه، حدود 97 درصد کاهش داشته است. با روند کم بارشی شدید در استان قم، احتمال وقوع خشکسالی بسیار زیاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، هفته نامه اجتماعی اقتصادی اقتصاد آینده قم روز 14 آذرماه مطلبی با عنوان «گردشگری استان قم به کجا می رود؟» را به قلم کبری نظری افرا منتشر کرد.

 
در این مطلب می خوانیم: بدون شک امروزه صنعت توریسم و گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی اکثر دولتها به شمار می رود و مسئولین امور سعی می کنند بوسیله مهیا نمودن همه امکانات و شرایط؛ این صنعت مهم و نوپا را گسترش داده و از این رهگذر صاحب سود سرشاری شوند و منبع مالی مناسبی برای تامین هزینه های جاری خود بوجود آورند. منبعی که تمامی ندارد و سود این صنعت دهها و بلکه صدها برابر هزینه آن می باشد. 
 
گردشگری دارای گونه های مختلفی می باشد: 
 
گردشگری تاریخی، گردشگری درمانی، گردشگری مذهبی؛ گردشگری تفریحی و طبیعی، گردشگری زمستانی و ...
 
بسط و گسترش هر یک از این گونه ها باعث ایجاد اشتعال و درآمدهای بسیاری در هر منطقه می باشد که مسئولین می توانند با برنامه ریزی و سازماندهی همه امکانات موجود باعث سرازیر شدن گردشگران داخلی و خارجی به محل تحت امر خود شوند. 
 
شهر مقدس قم به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و استراتژیک می تواند یکی از قطبهای گردشگری ایران باشد. موقعیت مکانی شهر قم از نظر مذهبی، تاریخی، طبیعی و ... باعث وجود ظرفیتهای بسیاری در قالب انواع گونه های گردشگری می باشد که با برنامه ریزی دقیق و حساب شده می توان از پتانسیلهای موجود به نحو احسن در جهت آبادانی استان قم و رفاه حال ساکنین این استان استفاده نمود. بدون تردید استان قم از معدود استانهایی می باشد که دارای گونه های مختلف گردشگری می باشد چرا که قریب به یقین تمام انواع گردشگری در این استان موجود می باشد. 
 
گردشگری مذهبی: وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران باعث سرازیر شدن زائران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان به استان قم جهت زیارت شده است. وجود اماکن مذهبی متعدد، این استان را به دومین مرکز مذهبی کشور پس از حرم امام رضا(ع) تبدیل نموده و وجود این اماکن مذهبی و مهیا نمودن امکانات بیشتر برای دیگر اماکن مذهبی می تواند باعث رونق بیش از پیش گردشگری مذهبی استان قم شود.
 
گردشگری تاریخی: استان قم از قدیمی ترین مکانها در ایران می باشد که در آن سکونت وجود داشته و این مطلب را می توان از قدمت اشیاء بدست آمده از تپه قمرود، تپه قلی درویش و اماکن دیگر (که اکثر این اشیاء اکنون در موزه های کشورهای دیگر و موزه ملی ایران باستان در تهران نگهداری می شوند)؛ پی برد. بعضی از جاذبه های منحصر به فرد تاریخی در این استان وجود دارد که هر گردشگر تاریخی را برای مسافرت و مشاهده اماکن تاریخی این استان به وجد می آورد. وجود کاروانسرای دیرگچین( معروف به مادر کاروانسراهای ایران) در کیلومتر60 جاده گرمسار با قدمتی بیش از 1500 سال، منار مسجد کهنه با قدمت بیش از هزار سال که به نقل از بسیاری از مورخین اولین منار ایران و سومین منار جهان اسلام می باشد در محله مسجد جامع، تیمچه بزرگ قم واقع در بازار با قدمت بیش از 130 سال که دارای بزرگترین طاق ضربی ایران می باشد، سد کبار که اولین سد دو قوسی دنیا می باشد و دهها جاذبه تاریخی منحصر به فرد دیگر باعث شده که استان قم یکی از استانهای دارای بیشترین ابنیه تاریخی در سطح کشور باشد.
 
گردشگری تفریحی و طبیعی: با توجه به اینکه استان قم به گرمی و خشکی معروف می باشد اما وجود جاذبه های طبیعی و تفریحی متنوع در این استان، ذوق هر گردشگر مشتاق طبیعت را به وجد می آورد. وجود روستاهای چهار فصلی بخشهای خلجستان و کهک که دارای گونه های گردشگری تفریحی، طبیعی و تاریخی می باشند، دریاچه حوض سلطان در 30 کیلومتری جاده قم تهران به مانند آیینه ای بزرگ در مرکز ایران زمین که سالانه بسیاری از گردشگران عاشق طبیعت برای دیدن این منطقه بسیار زیبا به این منطقه سفر می کنند، تالاب بهشت معصومه که در 10 کیلومتری جاده قم تهران قرار دارد و سالانه پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجر می باشد و می تواند یکی از مراکز بسیار زیبای گردشگری تفریحی باشد و دهها مرکز تفریحی دیگر.
 
گردشگری درمانی: به دلیل پایین بودن مخارج درمانی در ایران و استان قم و وجود مراکز و پزشکان متخصص در استان قم علی الخصوص متخصصان چشم پزشکی، گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی به استان قم جهت انجام امور درمانی مسافرت می نمایند. 
 
حال با توجه به تمام موارد مذکور آیا از تمام ظرفیتها و پتانسیلهای گردشگری موجود در استان قم استفاده می شود؟ به طور حتم جواب خیر است. که اگر اینچنین بود شاهد حضور بسیار زیاد گردشگران داخلی و خارجی در استان قم می بودیم و ضمناً میزان ماندگاری گردشگر در استانمان بیشتر از 4 ساعت بود.
 
بر طبق آمار در سال 1395 حدود دو میلیون نفر گردشگر خارجی وارد استان قم شدند و چندین برابر این عدد گردشگر داخلی از استان قم دیدن نمودند. البته بیش از 90 درصد این گردشگران زائر می باشند که نشان دهنده این مطلب است که اکثر گردشگرانی که وارد استان قم می شوند از گونه مذهبی هستند. 
 
آیا فقط استان قم فقط می تواند بطور میانگین برای مدت 4 یا حداکثر 6 ساعت از گردشگران مخصوصاً گردشگران مذهبی پذیرایی نماید؟
به چه دلیل نباید استان قم موزه های مختلف تخصصی در زمینه های مذهبی، تاریخی، طبیعی و جانوری، مردم شناسی و ... را دارا باشد؟
چرا باید فقط ده درصد گردشگران ورودی به استان قم از گونه های تاریخی، تفریحی، طبیعی، درمانی و ... باشند؟ 
آیا حداقل ده درصد ساکنین استان قم از ظرفیتهای و پتانسیلهای موجود مذهبی، تاریخی، تفریحی و ... استان خود مطلع هستند؟
به راستی نمی توان شرایطی فراهم نمود که چندین برابر آمارهای موجود انواع گردشگر به استان قم مسافرت نمایند؟
آیا زیرساختها و مکانهای خدماتی موجود در استان قم جوابگوی مناسبی برای گردشگران داخلی و علی الخصوص خارجی می باشند؟
 
و دهها سوال از این گونه که جواب دادن به هر یک از آنها و ارائه طرح جامع برای هر کدام، مستلزم وقت بسیار زیادی می باشد.
 
به نظر می رسد که استان قم می تواند شاهد حضور چندین ده برابر این عده گردشگر در خود باشد، وجود استان قم در مرکز کشور، نزدیک بودن شهر قم به پایتخت کشور، عبور راههای مواصلاتی اصلی کشور از استان قم، همراه با برنامه ریزی دقیق و مهیا نمودن زیرساختها و امکانات خدماتی و سخت افزاری لازم می تواند بسیاری از گونه های مختلف گردشگران را به استان قم سرازیر نماید.
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com