کد خبر ۵۰۷۷۲ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در نشست قم پژوهی عنوان کرد;

کتابخانه آیت الله مرعشی نسخی خطی با قدمت 1000 ساله را به رخ جهان می کشد

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: کتابخانه‌های قدیمی قم همچون کتابخانه آیت الله مرعشی نسخی خطی با قدمت 1000 ساله را به رخ جهان می کشد ، پیشینه کتابخانه را به تاریخ سومر می دانند و اولین کتابخانه در جهان متعلق به 2 هزار و 700 سال قبل از میلاد مسیح (ع) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم, حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیر عطاالله جباری شامگاه در سیصد و سومین جلسۀ بنیاد قم‌پژوهی با موضوع بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی استان قم افزود: اهمیت کتاب و کتابخوانی قدمتی به تاریخ تمدن بشر دارد و به زمان اختراع خط و حفظ منابع مکتوب برمی گردد.

جباری بیان کرد: در ایران نیز قدیمی‌ترین کتابخانه مربوط به دوره هخامنشیان است و در نیشابور، مراغه و ری که پایگاه دانش و علم به شمار می رفته کتابخانه هایی نیز تاسیس می شده و اسناد و نگاشته ها را در آن ها نگهداری می کردند.

کتابخانه ها نشانه رشد و بالندگی جوامع هستند

وی تصریح کرد: در همه دنیا کتابخانه ها جایگاه والایی دارند و نشانه بالندگی و رشد هر کشوری محسوب می شوند وقتی هیات های خارجی وارد کشوری می شوند یکی از مراکز مورد بازدید آن ها کتابخانه های بزرگ و مطرح است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم با بیان اینکه بهترین جایی که می توان تمدن بشری را نگهداری کرد بطن کتابخانه ها می باشد، عنوان کرد: ما با وجود کتاب خانه های بزرگی در قم همچون کتابخانه آیت الله مرعشی کتاب هایی 1000 ساله را به رخ جهان می کشیم و تمدن پیشرفته خود را به دنیا عرضه می کنیم .

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم بیان کرد: کتابخانه ها گنجینه ای برای حفظ اسناد و منابع که گرانقدرترین ذخایر فرهنگی هستند به شمار می روند امروز در کشورهای جهان همچون بریتانیا و روسیه نیز کتابخانه های عظیمی وجود دارد.

 قم شهر هزار کتابخانه

وی ادامه داد: در کشور ایران به همت علما در دوران اخیر کتابخانه هایی پایه گذاری شد که به نیت نیازهای شخصی یا خدمات عام المنفعه تاسیس گردید تا جایی که قم را شهر 1000 کتابخانه نامیده اند.

جباری یادآور شد: بعد از حضور مرحوم آیت الله حائری یزدی و به برکت حضور علما در قم کتابخانه های متعددی در این شهر مقدس پایه ریزی شد و حتی محل فعلی مرکز قرآن و عترت کتابخانه حضرت امام خمینی(ره) بوده است.

وی اظهار داشت: کتابخانه های عمومی نیز در کنار کتاب خانه های تخصصی مورد نیاز بوده است این کتابخانه های عمومی به آحاد مردم فارغ از سن و جنس و طبقه و گرایش های سیاسی و جایگاه اجتماعی خدمات ارائه می نماید و هیچ محدودیتی ندارد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: در قم 23 کتابخانه عمومی فعال زیر نظر اداره‌ کل کتابخانه های عمومی استان قم است که 13 مورد آن در شهر قم و بقیه در بخش های اطراف مستقر است ضمن اینکه 10 کتابخانه مشارکتی نیز فعال می باشد.

وی تصریح کرد: برخی کتابخانه های عمومی نیز به طور مستقل فعال است که به نوعی در قم به خدمت می پردازد و جامعه هدف خود را دارد.

جباری بیان کرد: در کتابخانه های عمومی قم پرسنل با تحصیلات رشته کتابداری به خدمت می پردازند و افرادی متخصص در رشته های کتابداری تا مقطع دکترا در این مراکز فعالند.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری کتابداران را مشاورانی امین نامیدند و این رسالت مهمی را بر عهده کتابداران می نهد تا برای انتخاب منابع اطلاعاتی در خدمت جامعه باشند.

کمبود کتابخانه در شهر هزار کتابخانه

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم خاطرنشان کرد: کمبود کتابخانه در قم یکی از دغدغه های جدی است بر این اساس ساخت کتابخانه های جدید را در مناطق کم برخوردار قم آغاز کرده ایم.

وی یادآور شد: در خیابان نوبهار از خیابان های قدیمی قم کتابخانه شکیلی ساخته شده است که مراحل پایانی را می پیماید و به زودی به عنوان تنها مرکز فرهنگی در این منطقه به خدمت می پردازد.

جباری اظهار داشت: همچنین در خیابان امام خمینی (ره) کتاب خانه ای توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان کتابخانه مرکزی قم در حال احداث است که در سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی عنوان کرد: باید بدانیم که کتابخانه تنها جایی برای مطالعه کتاب های درسی و کنکور نیست بلکه اولویت نهاد کتابخانه های عمومی بالابردن سرانه مطالعه در جامعه است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم متذکر شد: تمامی کتابخانه های کشور به سامانه ای یکپارچه وصل هستند و سامانه "سامان" کتاب ها را در سطح کشور در دسترس علاقه مندان حتی در روستاها قرار می دهد.

وی گفت: با نیازسنجی درست می توان معضل بی توجهی جامعه نسبت به کتاب و کتابخوانی را رفع کرد متاسفانه کتابخوانی اوضاع نامطلوبی در کشور دارد و باید مشوق هایی رابرای دعوت اقشار برای مطالعه در نظر بگیریم.

تصریح کرد: برنامه های جانبی در کتابخانه ها برگزار می شود تا مردم را به سمت کتابخانه ها جذب کنیم که برگزاری مسابقات کتابخوانی و میزگردهای تخصصی از آن جمله می باشد.

وی بیان کرد: قشر نویسنده در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است یکی از تلاش های مهم ایجاد پل ارتباطی میان نویسندگان و خوانندگان کتاب های این فرهیختگان است؛ در قم نویسندگان مطرحی حضور دارند که برنده کتاب های سال نیز شده اند این یک ظرفیت مهمی است تا جامعه را نسبت به این عزیزان و توانمندی هایشان آگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب و کتابخوانی امری مقدس است و خداوند متعال، تعالیم خود را از طریق کتاب به بشر منتقل ساخته است.

خاطرنشان می شود، در این جلسه توسط مسئولان قم پژوهی نیز عنوان کردند: قم پژوهی دارای کتاب خانه تخصصی با 500 جلد کتاب در امور مختلف مربوط به قم است که با تلاش اساتید پیشکسوت در جهت پژوهش قم از نظر تاریخی و مذهبی و جغرافیایی تالیف و گردآوری شده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com