کد خبر ۵۰۷۹۹ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۴

مدافعان حرم روشنفکران واقعی‌ هستند

قم - تولیت آستان قدس رضوی با انتقاد از تعریف اشتباه از روشنفکر به عنوان یک انسان غرب‌گرا، روشنفکر واقعی را کسی خواند که خطر را احساس کرده و به جنگ داعش و تکفیری‌ها می‌رود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از پارس نیوز،

 حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه در یادواره شهدای حقوقدان استان قم با موضوع «تبیین نقش حقوقدانان در نهادینه شدن مبانی ارزشی در جامعه» که در سالن همایش آموزش قضات استان قم برگزار شد، اظهار کرد: شناسایی حق، بحث مهمی در مباحث حقوقی است که فقها و صاحبان اندیشه و نظریه پردازان بسیار بر آن بحث کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حق قرار واقعی عالم هستی است، اظهار کرد: در مقابل این تعریف از حق عدم است اما یک وقتی حق در افعال و بایدها و نبایدها جلوه پیدا می‌کند که در مقابل آن باطل می‌آید.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: وقتی تعریف حق ذات مقدس خدا باشد در مقابل چیزی وجود ندارد، چون هر چه هست او و جلوه اوست.

وی جلوه حق را انسان کامل و کتاب کامل خواند و گفت: حقیقت این دو یکی است، حقیقت قرآن صامت و قرآن ناطق یکی است و در روز دیگری این جلوه یکی بودن این دو مشخص می‌شود اما در این عالم به دو مصداق حضور یافته‌اند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه فقیه تنها به کسی که فرمول علمی بلد باشد اطلاق نمی‌شود، تأکید کرد: این مسئله کافی نیست، یک علمی وجود دارد که در سرشت عالم می‌نشیند و نتیجه در جان و سرشت نشستن این است که هیچ عملی و اندیشه‌ای از وی سر نمی‌زند الا اینکه مبتنی بر فقه باشد به همین دلیل فقیهان بزرگ عالم فعل و سخنانشان برای مردم حجت بوده است.

وی ادامه داد: احکام شریعت و مقاصد شریعت در فقه وجود دارد، همه هدف این است که مقاصد شریعت حکم‌فرما شود، مقصد شریعت می‌خواهد جامعه‌ای مبتنی بر ارزش‌های الهی را ایجاد کند، این جامعه یا نظام سازی قرآنی مبتنی بر 4 اصل اساسی است، امر به معروف، نهی از منکر، عمل صالح و اقامه نماز، توجه به دیگران با اعطای زکات است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: توجه به دیگران در شکل‌گیری این جامعه مبتنی بر ارزش‌های الهی به سبک دگرخواهی غربی که امروز رایج است منفعت‌گرا نیست، این کشورها در هر کشوری حضور پیدا می‌کنند یک منفعت را دنبال می‌کنند در کنار آن یک نگاه اومانیستی انسان‌گرا هم وجود دارد که به دنبال نوع‌دوستی برای آرامش وجودی خود انسان است.

وی تصریح کرد: نگاه اسلام یک نگاه متفاوت است که به دنبال نوعی از دگرخواهی متفاوت است، ولو در ظاهر یک جور باشد اما ماهیت و مبانی متفاوتی دارد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه در این نگاه هم اعطای زکات و هم امر به گسترش به خوبی‌ها متفاوت است، تأکید کرد: حقوقدانان به دنبال این هستند که به جامعه بگویند حق چیست، هرجا که حق هست ما علاوه بر حقوق خوان، حقوق خواه هم هستیم و این است که در ارزش‌های دینی ارزشمند است.

وی با بیان اینکه امر به گسترش همه خوبی‌ها با موعظه فرق می‌کند، تأکید کرد: حقوقدانان، منوران فکرها و روشنفکرانی که بیش و پیش از دیگران ببینند و بشنوند و وضعیت جامعه را رصد کنند و آنچه برخلاف حق شکل گرفته و شکل می‌گیرد آن‌ها را به سخن و عکس‌العمل وادار کند به ویژه حقوقی که با فکر و اندیشه و آزادی و نگاه دین به انسانیت انسان در تقابل است و اساس جامعه دینی را متزلزل می‌کند.

وقتی حقی از فردی ضایع می‌شود باید مقابله کرد

تولیت آستان مقدس رضوی افزود: وقتی حقی از فردی ضایع می‌شود باید مقابله کرد و عکس‌العمل نشان داد و اگر این اتفاق نیفتاد در روایت‌های ما آمده است که این جامعه، جامعه مرده است، اگر در جامعه‌ای مشکلات فزاینده شد و عدالت در جامعه تهدید شد پیش از هر کس باید فرهیختگان و دانایان و روشنفکران مورد سؤال قرار بگیرند.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که برای جامعه پیش می‌آید یک شبه نیست و به صورتی گام به گام صورت می‌گیرد که بسیاری از همان ابتدا می‌دانند که این اتفاقات یک تهدید است برای جامعه همان‌طور که امام راحل بارها فریاد زدند که تهدیدهای برای جامعه و عدالت اجتماعی در حال وقوع است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اهمیت تشکل بسیج که از خیرات و برکات امام راحل(ره) است، اظهار کرد: امروز بسیج خلاف دسته‌ها و حزب‌هایی که برای کسب قدرت در گروه‌های سیاسی شکل گرفته است برای آرمان‌گرایی، حق‌خواهی و عدالت‌طلبی شکل گرفته است که از همه تشکل‌ها و احزاب متمایز می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیج هر جایی که حقی ضایع شد باید فریاد برآورد، تصریح کرد: بسیج حقوقدانان به دنبال شکل‌دهی و حفظ جامعه‌ای است که در آن عدالت، رفاه، استقلال، انسجام اجتماعی و توجه به حقوق دیگران باشد که از آن بتوان به عنوان جامعه پیشرفته یاد کرد که امر بسیار مبارکی است.

باید به دنبال تحقق مقاصد شریعت باشیم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه باید به دنبال تحقق مقاصد شریعت باشیم، عنوان کرد: با این حرکت می‌توانیم به شکل‌گیری مدنیتی به نام دین و تمدن نوین دینی امیدوار باشیم.

وی با اشاره به اینکه ادعای لیبرال دموکراسی مغرب زمین با عمل آن تفاوت بسیار دارد، افزود: عدالت امام مسلمین در جامعه اسلامی کافی نیست بلکه باید همه اجزای نظام مبتنی بر عدالت باشند تا جامعه مزه شیرین عدالت را بکشد، اما کافی است یک عنصر یا چند عنصر این رابطه اجرای عدالت را به هم بزنند که آن وقت جامعه به هدف اجرای عدالت خود نخواهد رسید.

حجت الاسلام رئیسی گفت: اساس نظام اسلامی دینمداری و آزادی و استقلال در همه حوزه‌ها از جمله سیاسی و اقتصادی را حق مردم می‌داند، حق مردم است که مدیریت ظرفیت‌ها و منابع انسانی و مادی و معنوی کشور برای رسیدن ملت به جایگاه شایسته نظام اسلامی برای نیل به تمدن نوین اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تعریف اشتباه از روشنفکری، اظهار کرد: امروز روشنفکر در جامعه ما به اشتباه به کسی اطلاق می‌شود که بیشتر دیدگاه‌های غرب‌گرا داشته باشد در صورتی که در همه کشورهای دنیا روشنفکر به کسی اطلاق می‌شود که دیدگاه‌های آرمان‌گرا و آزادی‌خواه داشته باشد کما اینکه در قبل از انقلاب هم به کسانی مانند جلال آل احمد با دیدگاه‌های آزادیخواهی و آرمان‌گرایانه اطلاق می‌شد.

جامعه به نقش‌آفرینی‌های سیاسی و اجتماعی نیاز دارد

تولیت آستان قدس رضوی افزود: روشنفکر واقعی کسی است که بیش و پیش از دیگران متوجه آسیب شده و پیشگیری کند و در جبهه‌های مقابله با باطل و با شناسایی خطر به جنگ با باطل و گروه‌های تکفیری می‌رود.

وی تأکید کرد: طلبه سیاسی کسی است که نیاز جامعه و نقش خود را بشناسد و بر اساس نیاز و نقش خود نقش‌آفرینی کند که طبیعتاً بیش از هر چیز جامعه به نقش‌آفرینی‌های سیاسی و اجتماعی نیاز دارد.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: برای اینکه پشیمانی بر جامعه مستولی نشود باید روشنفکران و حقوقدانان جامعه در زمان خود هدایت درست بکنند و هشدار درست بدهند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com