کد خبر ۵۰۸۱۹ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۳

برگزاری همایش کتابخانه های تخصصی استان قم با حضور وزیر ارشاد

قم – ایرنا – همایش کتابخانه های تخصصی استان قم (حوزوی و دانشگاهی) 'مَکتا' با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در سالن شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این همایش، با بیان این که «مکتا» تاکنون به دستاوردهای مطلوبی دست یافته است و به همین علت باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: این همایش در راستای معرفی بیشتر کتابخانه های تخصصی حوزوی و دانشگاهی استان قم برگزار می شود که در راه رسیدن به یک شکوفایی خاص در این عرصه است و امیدواریم بتواند الگویی مناسب برای فعالیت های عرصه فرهنگ باشد.
سید موسی حسینی کاشانی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر هم افزایی مجموعه های فرهنگی اظهار کرد: سیاست ‌های کلی نظام اسلامی حمایت از فعالیت‌ های فرهنگی و در نتیجه رسیدن به افق‌ های مورد نظر در حوزه فرهنگ اسلامی است.
وی با بیان این که استان قم در حوزه فرهنگ دینی ظرفیت ‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: امیدوار هستیم بتوانیم با مشارکت مجموعه ‌های گوناگون در راستای فعالسازی این ظرفیت ‌ها و توانمندی ها قدم برداریم.
وی هم چنین با اشاره به فرمایش های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حمایت از فعالیت های فرهنگی اظهار کرد: باید از حرکت های مردمی و خودجوش در عرصه فرهنگ حمایت شود، این جلسه نیز به همین منظور تشکیل شده است.

* حدود 3 میلیون جلد کتاب توسط مکتا در دسترس محققان قرار گرفته است
دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) نیز دراین آیین با اشاره به نزول کتاب قرآن کریم به پیامبر بزرگوار اسلام(ص) گفت: چنین بود که کتاب در میراث تمدنی اسلام با قرآن کریم ماندگار شد.
مهدی شجاعی با اشاره به تدوین علوم مختلف اسلامی در طول تاریخ و شکل گیری کتابخانه های اسلامی اظهار کرد: امروزه این کتابخانه ها به عنوان نماد پژوهش و تولید دانش بر تارک دانش و معرفت بشری می درخشند.
وی به تاریخ کتابخانه ها در تاریخ اسلام اشاره و بر اهمیت و جایگاه کتاب در جامعه تاکید و بیان کرد: از قدیم کتابخانه داشتن فضیلت بزرگی به حساب می آمده است، با تشکیل حوزه های علمیه در قم و نجف کتابخانه ها با تغییرات مهمی روبه رو شدند که از آن جمله تاسیس کتابخانه های بزرگ و تخصصی بود.
وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شهر مقدس قم وارد مرحله جدیدی از زندگی علمی و پژوهشی خود شد و کتابخانه های متعددی مانند کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی گسترش یافت.
شجاعی افزود: با راه اندازی پژوهشگاه ها و مرکزهای آموزشی تحولی بزرگ در حوزه های علمیه شیعه به وجود آمد، این موسسه ها برای پشتیبانی دانش پژوهان و محققان کتابخانه های تخصصی تاسیس کردند.
وی اظهار کرد: ایده تجمیع منابع به صورت غیرمتمرکز با روش تعاملی و اشتراک منابع شکل گرفت و به همین دلیل مدیران و کتابداران فرهیخته برای پاسخگویی به این نیاز گردهم آمدند و مجمع کتابخانه های تخصصی حوزوی و دانشگاهی استان قم (مکتا) در سال 93 شکل گرفت.
وی بااشاره به راه اندازی پرتال مکتا در سال گذشته گفت: تاکنون 8 گردهم آیی، 16 جلسه شورای سیاستگذاری و 17 جلسه کمیته های تخصصی و چندین تور کتابخانه گردی برگزار شده و در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 900 هزار جلد کتاب در کتابخانه های عضو مکتا در دسترس محققان قرار گرفته است.
در این همایش آیت الله رضا استادی دبیر عالی شورای حوزه علمیه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، رضا سیار فرماندار قم و جمعی از مسئولان استان قم و فعالان عرصه کتاب حضور داشتند.
در پایان این همایش از 5 جلد کتاب در حوزه علوم اسلامی رونمایی شد و از تعدادی از فعالان عرصه کتاب تقدیر به عمل آمد.
همایش کتابخانه های تخصصی استان قم با همکاری مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.
دبیرخانه مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) در کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب در منطقه پردیسان شهر قم قرار دارد و و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به تارنمای www.makta.ir مراجعه و یا در قم با تلفن 32802610 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در سفر به قم با آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید، آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران بدون حضور خبرنگاران دیدار و گفت وگو کرد.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com