کد خبر ۵۰۸۹۱ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۹
در قالب نامه‌ای سرگشاده صورت گرفت؛

انتقاد یک حافظ و مربی قرآن کریم از اوقاف قم + پاسخ مدیر قرآنی اوقاف قم

گروه فعالیت‌های قرآنی: اعظم ربانی، مربی طرح حفظ قرآن اداره کل اوقاف قم در قالب یک نامه سرگشاده به رهبر معظم انقلاب انتقاداتی را به اداره کل اوقاف قم وارد کرده است که متن این نامه و پاسخ مدیر قرآنی اوقاف قم در ادامه می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) متن این نامه به شرح زیر است: 

درد دل های یک حافظ و مربی قرآن کریم، با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا صاحب الزمان
خدای را شاکرم که در فضای معطر نظام جمهوری اسلامی که مرهون هدایت های پیامبر گونه امام راحل و رشادت شهیدان است، تنفس می کنم و از اینکه از ارادتمندان نائب امام عصر علیه السلام، امام خامنه ای هستم به خودم می بالم. روشن است که فعالیت های قرآنی اعم از حفظ، قرائت و تدبر در قرآن کریم، از نظر اسلام بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم سال هاست که طرح ملی حفظ قرآن کریم با هدف تربیت حفاظ قرآن کریم راه اندازی شده است.
حقیر سال هاست به عنوان مربی این طرح با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری داشته ام و بحمدالله به اذعان مسئولین این نهاد، توفیقات خوبی در زمینه تربیت حفاظ قرآن شامل حالم شده است. این در حالی است که با عنایت پروردگار، تلاش های صورت گرفته اثرگذار بوده و کلاس حفظ ما بدون ریزش، به بازدهی بسیار خوبی رسیده و چندین حافظ کل قرآن کریم، تحویل جامعه اسلامی داده شده که در مسابقات گوناگون قرآن، به رتبه های خوبی دست یافته اند.
البته در این مسیر، کلاس ما نواقصی هم داشت که از طریق اوقاف پیگیر این موضوع بودم که باید گفت به نتیجه قابل توجهی نرسید.(مانند اینکه هرساله درخواست بودجه ای مختصر جهت حمایت و تشویق قرآن آموزان داشتم که با بی مهری مسئولین مواجه می شدم.) چندی قبل که در تدارک مراسمی جهت تجلیل از یکی دیگر از حفاظ کلاس بودیم، پیامکی حاوی اطلاع رسانی این موضوع و عدم حمایت اوقاف، به یکی از مدیران اوقاف قم فرستادم که البته مع الاسف با واکنش تند آقای مدیر محترم مواجه شدم که به مسئول دفترش چنین می گوید: حقوق و ساعت کاری این ماه مربی (که این جسارت رو کردند) قطع، و تا اطلاع ثانوی پرداختی نداشته باشید. این رویه ادامه داشته باشد تا زمانی که وی، شخصا به بنده تماس گرفته و علت این کارش را بگوید.
البته بنده بارها با گوشی ایشان تماس گرفته و پیامک ارسال کردم که با عدم پاسخ آقای مدیر مواجه شدم. از برکات این بی مهری ها به ساحت قرآن و حافظان آن، این کلاس پربرکت، ماه هاست که تعطیل شده است؛ مدتی بعد این موضوع را در نامه ای به استحضار حجت الاسلام والمسلمین محمدی، ریاست محترم سازمان اوقاف، رساندم. پس از 45 روز انتظار پاسخ نامه، با پی گیری های مکرر، مسئول دفتر ایشان اینگونه پاسخ داد: حاج آقا نامه شما را دیدند و با مدیر مربوطه صحبت کردند!.
آیا واقعا از مسئولین اوقاف به عنوان یک ارگان دینی که متولی اصلی فعالیت های قرآنی در کشور است، توقع این چنین رفتارهایی می رود؟
آیا مدیرانی که نان نظام اسلامی را می خورند، نباید تاب و تحمل یک پیامک ساده ای که آنچنان انتقادی هم نبوده و صرفا گزارشی بوده، داشته باشند؟ اگر یک انتقاد ساده آنقدر موجب ناراحتی و رنجش افراد شود، چگونه ازمسئولین رده بالای نظام جمهوری اسلامی می توانیم توقع شنیدن انتقاد ها و نظرات مخالفین رو داشته باشیم؟ آیا دغدقه های یکی از مربیان قرآن اوقاف که سال ها به عنوان داور مسابقات، بازرس و ارزشیاب و نیز طراح سوالات آزمون، و اخیرا به عنوان یکی از برترین مربیان استان قم، و در تمام این مسیر،همراه و همگام طرح ملی حفظ قرآن بوده، باید اینگونه پاسخ داده شود؟.
والسلام علی عبادالله الصالحین
قم مقدسه
حافظ و مربی طرح ملی حفظ قرآن کریم

اعظم ربانی

پاسخ سید محمد صالح‌نژاد، مدیر اداره قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه قم نیز به شرح زیر است: با توجه به اینکه اوقاف قم دارای منابع محدود مالی است لذا فقط در زمینه حق الزحمه مربیان پرداخت صورت می‌گیرد و جوایز تنها به صورت موردی پرداخت شده است بنابراین نباید در شرایطی که هیچ کدام از نهادهای قرانی به صورت جدی در خصوص حفظ قران ورود پیدا نکرده اند و فقط اوقاف در این زمینه فعالیت داشته است این کار بزرگ زیر سوال برده شود.
صالح‌نژاد تاکید کرده است که البته این مربی محترم همین ماه گذشته از طرف اوقاف به عنوان مربی نمونه انتخاب شده اند و جوایز هم هر ساله به صورت قرعه کشی در بین همه قران‌آموزان توزیع شده است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com