کد خبر ۵۰۹۵۱ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با ایرنا :

اندیشه های علامه طباطبایی در ارتقای دیپلماسی فرهنگی ایران موثر است

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که اندیشه های علامه طباطبایی به عنوان یکی از متفکران برخاسته از جامعه ایران در ارتقای جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران فوق العاده موثر خواهد بود ولی متفکران بزرگ از این دست را نمی شود در دایره تنگ دیپلماسی محدود نگه داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، برگزاری آیین بزرگداشت علامه آیت الله سید محمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان در آذرماه امسال به میزبانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی بهانه ای شد تا پای صحبت حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بنشینیم.

* ایرنا- برای شروع درباره ضرورت معرفی علامه طباطبایی در سطح بین المللی توضیح بدهید.
سلیمی : ما در شرایطی زندگی می کنیم که دنیای جدید مخصوصا در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نیازمند آرا و اندیشه های جدید است، حتی به نظر می رسد که در دانشگاه های بزرگ دنیا که از تعداد معدودی از متفکران بزرگ غربی برمی گرفتند و بنیادهای علوم انسانی مختلف را بر اساس اندیشه های آنها تدوین می کردند، این ظرف دیگر پر شده و دنیا نیازمند و تشنه شنیدن سخن تازه است، سخنی که تفکیک بین دین داری و واقعیت شناسی، بین علم ورزی و نگاه متافیزیکی نداشته باشد و ما فکر می کنیم که درون اندیشه علامه طباطبایی، سخن و اندیشه هایی هست و ابعاد فکری وجود دارد که می تواند در عرصه جهانی حلال بسیاری از مشکلات باشد و فضای فکری در دانشگاه های جهان برای این موضوع بسیار آماده است. به همین دلیل ما نه فقط به عنوان یکی از مفاخر بزرگ فکری جامعه ایران معاصر، نه به عنوان یکی از اندیشه ورزان حوزه اسلام شناسی بلکه به عنوان کسی که افکار او می تواند در بسیاری از نقاط حیاتی تفکر جهانی تاثیرگذار باشد فکر می کنیم که ضرورت دارد که اندیشه های علامه طباطبایی را نه فقط در حوزه های قرآنی و فقهی بلکه در حوزه های فلسفی و در حوزه های تفکر اجتماعی در عرصه جهانی معرفی کنیم.

* ایرنا- تاکنون اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است؟
سلیمی : ما در تفاهم نامه هایی که با دانشگاه های بزرگ دنیا داریم، امیدوار هستیم که بتوانیم نشست هایی با حضور متفکران بزرگ دنیا، فیلسوفان برجسته و اندیشمندان بزرگ دنیا داشته باشیم، همینطور با همکاری یونسکو که اندیشه علامه طباطبایی توسط متفکران ایران در آن جوامع معرفی و بررسی بشود. اکنون صحبت های مقدماتی با برخی دانشگاه های بزرگ فرانسه و همینطور با بعضی از دانشگاه های بزرگ روسیه و آلمان داشته ایم و امیدواریم که بتوانیم نشست های ادواری را در این زمینه برگزار کنیم. سازمان همکاری های فرهنگی یونسکو هم ابراز علاقه کرده که در برگزاری این نشست ها در محیط یونسکو به ما کمک بکند که بتوانیم از این مجرا هم برای شناساندن بیشتر افکار و اندیشه های علامه طباطبایی استفاده کنیم. البته ترجمه بعضی از آثار ایشان به زبان های انگلیسی و فرانسه هم در دستور کار ما هست که البته کار بسیار دشوار و زمان بری است، ولی این کار را در دانشگاه آغاز کرده ایم.

* ایرنا- اندیشه ها و فرآورده های فکری علامه طباطبایی در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟
سلیمی : اندیشه های علامه طباطبایی به عنوان یکی از متفکران برخاسته از جامعه ایران در ارتقای جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران فوق العاده موثر خواهد بود، ولی متفکران بزرگ از این دست را نمی شود در دایره تنگ دیپلماسی محدود نگه داشت، چون ممکن است در خارج از محیط های دیپلماتیک و استفاده ای که در عرصه سیاست خارجی ممکن است از این اندیشه ها بشود، خود این اندیشه ها برای عرصه تفکر جهانی گره گشا باشد که اگر اینچنین بشود آن وقت در معرفی جامعه ایران و مفاخر برخاسته از جامعه ایران موثر خواهد بود.
سید محمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی متولد سال 1282 هجری شمسی در تبریز، مفسر، فلیسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلام‌شناس و از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ هجری شمسی بود.
وی نویسنده تفسیر المیزان و کتاب‌های فلسفی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة و اصول فلسفه و روش رئالیسم است.
علامه در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد و این کار او موجب رونق دانش تفسیر در حوزه قم شد.
روش تفسیری او تفسیر قرآن به قرآن بود. در دوران تعطیلی درس فلسفه، با برقراری جلسات هفتگی با شاگردان خاص خود تدریس مبانی فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه را ادامه داد و بسیاری از مدرسان بعدی فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند.
شاگردان او همچون شهید مرتضی مطهری، عبدالله جوادی آملی، محمد تقی مصباح یزدی و شهید محمد بهشتی را می‌توان جزء مؤثرترین و معروف‌ترین روحانیان شیعه در ایران در چهار دهه پایانی قرن ۱۴ شمسی دانست.
نشست‌های علمی او با هانری کربن فیلسوف و شیعه‌شناس فرانسوی زمینه‌ساز معرفی تشیع به اروپاییان شد.
علامه طباطبایی، سال ۱۳۶۰ شمسی در شهر قم درگذشت.
تاکنون درباره شخصیت او کتاب‌های متعددی منتشر شده و چندین همایش برای معرفی اندیشه‌های او برگزار شده و یک مجموعه مستند تلویزیونی با نام حدیث سرو نیز با هدف شناسایی شخصیت او ساخته شده است.
بزرگ‌ترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور در تهران نیز به نام علامه طباطبایی نامگذاری شده است.
فراهنگ** 1540**1055
گفت وگو از: حمید بحرینیان* انتشار: زینب کارگر

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com