کد خبر ۵۱۰۳۰ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تحقیقات پژوهش در حوزه علمیه باید بتواند مشکلات جامعه را حل کند

قم - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حوزه علمیه باید دائماً مشکلات جامعه را رصد کند، گفت: تحقیقات پژوهشی در حوزه باید بتواند این مشکلات را حل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر،‌ حجت الاسلام محسن مهاجرنیا شامگاه سه‌شنبه در نشست بررسی و نقد وضعیت پژوهش در حوزه علمیه که با حضور صاحب‌نظران در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه در مصلای قدس قم برگزار شد، اظهار داشت: نه افزایش مراکز پژوهشی در حوزه علمیه هنر است و نه کم بودن آن بلکه مهم تحقق اهداف و حرکت در جهت رفع نیازهای جامعه است.

وی افزود: کار حوزه علمیه تأسیس نشریه و مرکز پژوهشی و بالیدن به آن نیست؛ کتاب‌های زیادی در طول سال تولید می‌شود ولی زمانی این آثار مفید هستند که بتواند مشکلات اقتصادی، بانک ربوی و نیازهای جامعه و حکومت را برطرف کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پژوهش‌های موجود حوزه کمتر منجر به تولید علم مفید نمی‌شود، تأکید کرد: باید این موضوع را بررسی کنیم که چرا این همه اثر تولید می‌شود ولی باعث رفع نیازهای جامعه نیست.

وی با بیان اینکه عقلانیت پژوهشی در حوزه ایجاد نشده است، اضافه کرد: نشریه و کتابی که گرهی از مشکلات را باز نکند به درد نمی‌خورد.

حجت الاسلام مهاجرنیا ادامه داد: مدیریت پژوهش در حوزه نه تنها در حد و قواره نظام نیست بلکه به اندازه حوزه قبل از انقلاب نیز نقش ایفا نمی‌کند.

وی معتقد به نقد درون گفتمانی حوزه هستم، اظهار داشت: ظرفیت‌های پژوهشی در حوزه علمیه بسیار زیاد است ولی از آن استفاده نمی‌شود.

مسئول سابق دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه اضافه کرد: ما بلد نیستیم که نیروها را در راستای اهداف پژوهشی خودمان بسیج کنیم به همین دلیل بخش تولید در حوزه خوابیده است.

باید بتوانیم به معنای واقعی به وحدت و تقریب برسیم

وی افزود: باید در حوزه کسانی تربیت شوند که زبان گفتگو و محاوره با حوزویان دیگر کشورهای اسلامی را بلد باشند و بتوانیم به معنای واقعی به وحدت و تقریب برسیم.

حجت الاسلام مهاجرنیا اظهار داشت: شهیدان مفتح و مطهری به تنهایی به نمایندگی از حوزه به دانشگاه رفتند و باعث تحول در دانشگاه و نزدیکی این دو نهاد شدند ولی برخی محققان ما برای عضو هیئت علمی شدن به دانشگاه می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه نتوانسته نیروهای پژوهشی را مدیریت کند اضافه کرد: ۱۵ میلیون پرونده قضایی داریم و مشکلات نظام پابرجاست ولی جای حوزه کجاست؟

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حوزه باید دائماً مشکلات جامعه را رصد کند، افزود: ما الآن رقیب برخی افکار سیاسی در کشور هستیم در صورتی که حوزه قرار بود راه و مسیر پیشرفت جامعه را باز کند نه اینکه در حد رقیب یک گفتمان سیاسی در آید.

حجت الاسلام مهاجرنیا، فقه موجود حوزه را محصول تلاش علمای قدیم دانست و گفت: ما نهایت تلاشمان این است که مطالب شیخ انصاری را می‌فهمیم و تدریس می‌کنیم ولی به فقه مناسب روز کمتر توجه داریم.

حوزه مشکلات زیادی در تأمین بودجه دارد

مدیرکل پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه نیز در این میزگرد طی سخنانی اظهار داشت: نباید هر جا در کشور مشکلی وجود داشت مسئولیت آن را به گردن حوزه بیندازیم و آن را متهم کنیم در حالی که نهادهای فرهنگی زیادی مشغول کار هستند.

حجت الاسلام جواد رفیعی اضافه کرد: حوزه مشکلات زیادی در تأمین بودجه دارد و هیچ بودجه رسمی هم ندارد.

وی اظهار داشت: وضعیت ما با شرایط مطلوب زیاد است ولی سیاه نمایی هم بی‌انصافی است؛ ما در این وضعیت کمبود بودجه و امکانات کارهای پژوهشی خوبی داریم و محققان ما در برخی مراکز فی سبیل الله کار می‌کنند.

مدیرکل پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه با تأکید بر اینکه فقط حوزه در رفع مشکلات کشور مسئول نیست، اضافه کرد: نباید فقط شعار بدهیم که حوزه باید فلان کار را انجام دهد و یا اصلاً هیچ قدمی در زمینه پژوهش بر نداشته است.

وی ادامه داد: مراکز زیادی در حوزه به پژوهش مشغول هستند که مجوز از وزارت علوم دارند و از آنجا بودجه می‌گیرند و ارتباط مدیریتی هم با ما ندارند و برنامه‌ریزی پژوهشی با خودشان است.

۱۶۷ نشریه علمی در حوزه منتشر می‌شود

حجت الاسلام رفیعی افزود: ما ۱۶۷ نشریه علمی در حوزه منتشر می‌کنیم در صورتی که قبل از انقلاب فقط نشریه مکتب اسلام را داشتیم.

وی گفت: حوزه را حوزویان تشکیل می‌دهند و افراد موفقی در امر تبلیغ و تألیف داریم که از بطن حوزه علمیه هستند.

مدیرکل پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه افزود: ما کمبودها و نقایص را انکار نمی‌کنیم ولی با کمبود بودجه و نیرو مواجه هستیم و در عین حال روند پژوهشی گذشته را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تعدد مراکز پژوهشی اگر دچار موازی کاری نشوند خوب است، گفت: تلاش ما ایجاد همگرایی بیشتر میان این مراکز است تا کارها هدفمندتر پیش برود.

حجت الاسلام رفیعی افزود: تألیفات خوب و کاربردی در زمینه اقتصاد اسلامی، روان شناسی، تربیت و فقه سیاسی و ادبیات داستانی با رویکرد دینی انجام شده و در ۱۴ رشته نیز اولویت سنجی پژوهشی داشته‌ایم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com