کد خبر ۵۱۰۳۹ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵
بسته خبری «در استان‌ها چه خبر»/ ۲۹ آذر

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد/ دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه/ دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد، دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه، دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن و ... را در بسته خبری «در استان‌ها چه خبر» بخوانید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد، دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه، دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن و ... را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» بخوانید.

۵ سال انتظار برای آب و برق روستای کافتر

تسنیم: روستای کافتر یکی از روستاهای شهرستان اقلید است که اهالی آن در کنار مشکلات ریز و درشتی که دارند از یک مشکل اساسی رنج می‌برند که سبب شده توسعه روستا متوقف شود. در 5 سال گذشته شهرک جدیدی در کنار این روستا احداث شده، این شهرک در ظرف 5 سال گذشته از داشتن آب و برق بی‌نصیب مانده است. دهیار روستای کافتر این مشکل را یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم این روستا ذکر می‌کند. به گفته وی زمین‌های این شهرک 5 سال پیش از سوی بنیاد مسکن قطعه‌بندی و واگذار شده است اما پس از این مدت از نعمت آب و برق محروم است. نبود آب دلیل اصلی برای عدم اقدام روستائیان برای ساخت مسکن‌ در این شهرک است. ادارات بنیاد مسکن و آبفای روستایی اقلید هر یک تامین آب را به دیگری واگذار می‌کند و این میان مردم دچار سرگردانی شدند. در این شهرک 100 خانوار می‌توانند مستقر شوند اما به دلیل مشکلات موجود مردم نتوانستند برای ساخت مسکن اقدام کنند. با تامین آب و برق روستای کافتر گسترش یافته و احداث شهرک‌ها اصولا برای توسعه روستا بوده است.

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد/ دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه/ دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن


دلایل آلودگی هوای ارومیه

این روزها هوای شهر ارومیه به سبب وارونگی دما در شرایط خوبی قرار ندارد و میانگین آلودگی هوای آن از حد مجاز گذشته و چند روزیست که مدارس این شهر را به تعطیلی کشانده است. مسئولان شهر ارومیه سعی دارند که چاره ای برای حل این مشکل بزرگ پیدا کنند اما قطعاً هر راه‌حلی هم پیدا شود از تعداد 300 هزار خودرویی که هم اکنون در این شهر وجود دارد کاسته نمی‌شود بلکه مرتباً بر تعداد این خودروها که غالباً هم تک‌سرنشین هستند افزوده می‌شود. روشن است که ناوگان حمل‌ونقل درون شهری نقش بسزایی در کاهش آلودگی شهر ارومیه دارد اما جای تاسف انجاست که خود این ناوگان فرسوده است. به اذعان بسیاری از شهروندان ناوگان حمل‌ونقل درون شهری ارومیه از لحاظ خدمات‌رسانی در سطح خوبی قرار ندارد و اگر یک فرد بخواهد با اتوبوس به‌کارهای روزانه خود برسد قطعاً با این سیستم نخواهد توانست.

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد

آستان نیوز: تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ به پیشنهاد و سفارش مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی و به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تهیه و منتشر شده است. در این تقویم نمونه‌هایی از آیات شریف کلام‌الله مجید و آموزه‌های معصومین(ع)، به ویژه سخنان هشتمین حجت خدا امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آورده شده است. همچنین تصاویر رنگی برای معرفی فعالیت‎های گوناگون آستان قدس رضوی در عرصه‌های مختلف، همراه با توضیحات مختصر به دو زبان عربی و انگلیسی از دیگر بخش‌های این تقویم را تشکیل می‌دهد. بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، علاوه بر تولید و نشر آثاری با محوریت‌های مختلفی همچون قرآن و حدیث، فقه و اصول، سیره معصومین و سرگذشت نامه‌ها، ادعیه و آداب و رسوم مسلمانان، زبان، ادب و هنر اسلامی، اقتصاد اسلامی، اخلاق اسلامی و علوم تربیتی و ... در حوزه تولید نشریات ادواری نیز اهتمام ورزیده است.

ملایر؛ دومین تولیدکننده برتر کشور در هنر مرواربافی

ایسنا: ملایر در زمینه مرواربافی دومین تولیدکننده برتر کشوری است .استادکار این رشته در ملایر به عنوان یکی از 10 تولیدکنننده برتر کشوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت و وی در حال حاضر در 20 روستا کار تولید و عرضه مروار را انجام می‌دهد و 30 درصد محصولات تولیدی‌اش به کشورهای دیگر صادر می‌شود .ایجاد اشتغال با سرمایه و آموزش اندک، امکان انجام کار در خانه و فضاهای مسکونی و بازار مطمئن، از جاذبه‌های هنر صنعت دستی مرواربافی در شهرستان است و باید با تشکل‌آفرینی، برندسازی، جلب سرمایه و ارتقای محصولات، در فکر کسب سهم صنعتگران خود در خارج از مرزها باشیم .مواد اولیه و همه آنچه مورد نیاز تولید این محصولات است در شهرستان موجود است و با توجه به نیاز بازار و اقبال خوبی که نسبت به این محصولات در بازارهای هدف صورت گرفته، توسعه و ترویج آن در دستور کار مدیریت شهرستان قرار دارد .باید با تشکل‌آفرینی، برندسازی و جلب سرمایه و ارتقاء محصولات، در فکر کسب سهم صنعتگران خود در خارج از مرزها باشیم .انواع سبد میوه، گل، قفسه‌ها، کاسه در اندازه‌های مختلف، جای لباس، انواع لوستر، سرویس‌های میز و صندلی، جالباسی، عروسک‌های مختلف و ... از جمله صنایع دستی مرواربافی است .

آیین‌های «چله شو» در مازندران

شب یلدا به زبان مازندرانی؛ چله شو، شامل گت چله و خورد چله و شب اول زمستان است که در زندگی اهالی مازندران دارای آداب و رسوم خاصی است. در این شب، زنان خانه از صبح روز آخر پاییز خانه را برای بر پایی یک مراسم کوچک سنتی آماده می کنند و در این شب حتما برنج پخت می شود. مردم اعتقاد دارند که این شب یک شب خوب و شادی آور است و شگون ندارد که بی غذا باشند. در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می شوند و با خوردن هندوانه، ماست، میوه و آجیل؛ سرمای فصل زمستان را از خود دور می کنند. اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نمی شود. آجیل و شب چره که شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته، تخم هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است نیز فراموش نمی شود البته گردو که از میوه های اصلی سر سفره شب یلدا است. برخی از خانواده های مازندرانی در شب یلدا، پس از خوردن شام، برای شب نشینی به خانه خویشاوندان بزرگتر و یا همسایه ها می روند. در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از هفت خانه چیزی می گیرند اگر کسی آنها را ندید و نشناخت حتما به آنچه نیت کرده اند، می رسند. در سال های نه چندان دور مردم روستاها که به بستنی یا سایر تنقلات در فصل زمستان دسترسی نداشتند از مخلوط کردن برف و شکر نوعی فالوده درست می کردند و می خوردند. خوشحال ترین افراد خانه در چله شو بچه های خانه هستند و قبل از تناول شب چره، پدر خانه یا یکی از اهالی باسواد خانه، لای قرآن را می گشاید و یک صفحه از آن را قرائت می کند، برای اموات خود و اهل محل از دوست و آشنا درخواست آمرزش از درگاه خداوند می کند. در این شب، شب نشینی مفصلی برگزار می شود. همچنین کسانی که نامزد می گیرند تمام تنقلات این شب و پوشاک حتی گاه گوسفند را هم به خانه دختر می برند.

هوای عسلویه بسیار آلوده است

مهر: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی با هدف پالایش محصولات خام گازی استقرار پیدا کردند. صنعتی که با هدف پالایش احداث شده است یقینا محصولات غیر قابل استفاده‌ای دارد که به صورت‌های مختلفی در محیط پیرامونی، آب،خاک و هوا رهاسازی می شود. بسیار روشن است که دغدغه ساکنین این منطقه یعنی شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه، محیط زیست است و بی هیچ تردید تنها ساکنین این مناطق، از تبعات آلایندگی‌ها آسیب نمی‌بینند و اولین قربانیان، متصدیان این صنایع هستند. نسل نخبه کشور جذب این صنایع می‌شوند و قطعا آلودگی‌ها تاثیر خود را بر نخبه‌ها وسرمایه های انسانی می‌گذارد و در سوی دیگر نیز در بین مردم و اهالی شهرستان عسلویه، آمار سقط جنین و سرطان رو به افزایش است. نیاز است متخصصان با مطالعه همه جانبه بر روی آلاینده های زیست محیطی آمار و نتایج خود را به نهادها و سازمان های مربوطه اعلام کنند. کارشناسان بدون تخصص و تکنولوژی قادر به شناسایی این مواد نیستند و باید اداره محیط زیست عسلویه به پیشرفته ترین و به روزترین دستگاه های شناسایی آلودگی های محیطی مجهز شود.

 تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد/ دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه/ دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن


دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن

ایرنا: در سال های اخیر به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی کشور و دست اندازی به محیط زیست پیرامون دریاچه نمک از جمله ایجاد سد در مناطق بالادست دریاچه و احداث جاده و خط آهن در دشت های اطراف آن، میزان آب ورودی به دریاچه نمک به نزدیک صفر رسیده و مدت زمان زیادی تا خشک شدن کامل دریاچه نمانده است. این مساله به معنای شکل گیری بحران محیط زیستی در مناطق مرکزی ایران است که می تواند کانون های جمعیتی، سیاسی و اقتصادی ایجاد شده در این بخش کشور را تهدید کند. بر مبنای پایش ها، هنوز فرصت حل مساله و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت دریاچه نمک وجود دارد، چراکه اکنون سطح دریاچه نمناک است و می توان با تخصیص حقابه ها و برخی اقدام های پیشگیرانه از خشک شدن کامل آن جلوگیری کرد.

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد/ دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه/ دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن


واپسین روزهای پاییزی باغ پهلوان پور مهریز

راه دانا: باغ پهلوان پور مهریز به عنوان یکی از زیباترین باغ های ایرانی در تمام فصول جاذبه دارد و همواره مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی است و در سال 1381 نیز به ثبت ملی رسید. این باغ که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است به همراه آب قنات حسن آباد مشیر که در طول سال جاریست و از این باغ نیز می گذرد هر دو این آثار، در سال 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. باغ پهلوان پور بالغ بر 5 هکتار مساحت دارد و شامل برج، اصطبل و کاهدان است و در میان باغ، شربت خانه یا عمارت کوشک قرار دارد که زیباترین بخش باغ محسوب می گردد و آب این قنات دائمی پس از عبور از میان کوشک وارد باغ می شود.

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد/ دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه/ دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد/ دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه/ دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن

تقویم بین‌المللی رضوی سال ۲۰۱۸ منتشر شد/ دلایل آلودگی هوای ارومیه و عسلویه/ دریاچه نمک قم در آستانه ناپدید شدن

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com