کد خبر ۵۱۰۸۲ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۳
مالک شرکت هلدینگ ارم کیش:

توقف پروژه شهر فرودگاهی قم/مسئولان به امضاهای خود متعهد باشند

کیش - مالک شرکت هلدینگ ارم کیش با ابراز گلایه در عمل نکردن مسئولان به تعهدات مکتوب خود گفت: پروژه بزرگ شهر فرودگاهی قم به دلیل عمل نکردن مدیران به تعهدات خود متوقف شده است.

محمد علی شفیعی در گفتگو با مهر در مورد آخرین وضعیت پروژه بزرگ شهر فرودگاهی و منطقه نمونه گردشگری در قم عنوان کرد: طرح توجیهی فرودگاه بین المللی قم در منطقه نمونه گردشگری بین المللی «طرلاب» با هدف ایجاد (دهکده گردشگری یا شهر فرودگاهی) در استان قم با جمعیت حدود دو میلیون نفر ساکن و بیش از یک میلیون نفر به صورت مسافر ورودی و یا رهگذر تهیه شد.

وی عنوان کرد: از سالها قبل مسئولان دلسوز استان قم برای ایجاد فرودگاه بین المللی در شان قم تلاش می کردند و پس از پیگیری های گسترده با کوشش «محتاج» استاندار وقت و پس از بررسی و کارشناسی ۷ نقطه استراتژیک و مهم منطقه طرلاب، حد فاصله بین قم و سلفجگان در کیلومتر ۵ بعد از پل راه آهن ساقه این پروژه عظیم فرودگاهی جانمایی شد.

شفیعی اظهارداشت: دولت وقت هم برای تسهیل و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در آن منطقه، کاربری مکان را به عنوان منطقه نمونه گردشگری تایید و مصوب کرد و در سال ۸۸  قرارداد کلی آن با شرکت ارم کیش منعقد شد. شرکت ارم کیش تا آن زمان از نظر ساخت بزرگترین مجتمع  سیاحتی، اقامتی و ورزشی در کشور به خصوص در قم، کیش، ارگ جدید بم و کرج و سایر نقاط با چند میلیون متر عرصه اعیان با کمترین سطح اشغال بدون دریافت هیچگونه تسهیلات و کمک دولتی اقدامات مناسبی انجام داده است.

وی تصریح کرد: شرکت ارم کیش اکثر زمین های بایر و ناهموار را در مناطق مختلف کشور تبدیل به فضای سبز و درخت کاری کرده است و با ایجاد دفتر در نقاط مختلف کشور با چارتر پرواز و نهایتا راه اندازی اولین شرکت هواپیمایی ۱۰۰درصد خصوصی در اوج تحریم و مشکلاتی چون کمبود نقدینگی نسبت به جابجایی و پذیرایی بیش از ۵ میلیون نفر مسافر اقدام کرد، که باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای دهها هزار نفر و تشویق و ترغیب دیگران جهت سرمایه گذاری در این بخش اشتغال زا به خصوص در کیش شد.

مالک شرکت هلدینگ ارم کیش افزود: البته در آن مقطع سرمایه گذاران تمایل به تجارت و واردات کالا داشتند و به خاطر ریسک بالا و خواب سرمایه و بدتر از آن آسیب پذیری سرمایه گذاری در این گونه اماکن که بعضی ها چشم طمع در منافع آن داشته و دارند و با ایراد حق و ناحق مشکل ساز می شوند ورود پیدا نمی کردند. با تمام این شرایط ما شروع به سرمایه گذاری کردیم که علی رغم سختی های پیش روی مورد تشویق مردم و مسئولان و حتی سرمایه گذاران و دولت مردان بعضی از کشورهای دیگر قرار گرفتیم.

وی ابرازداشت: با رفتن «محتاج»، استاندار بعدی دکتر «ناظری اردکانی» هم توسط «متقیان» مدیریت وقت سازمان گردشگری به جد پیگیری و نهایتا توافق نامه ایجاد فرودگاه و شهر گردشگری در نمایشگاه بین المللی کیش با مسئولان وقت و ارم کیش امضاء کرد که به خاطر قوانین شفاف و تعهدات دولت برای انجام همه زیرساختها و اعطا تسهیلات ارزی و ریالی و کمک بلاعوض به سرمایه گذار جهت ایجاد فرودگاه بین المللی در کنار آن با توجه به موقعیت استثنایی و بی نظیر قم که در مرکزیت کشور و هاب بین المللی هوایی است از نظر موقعیت نسبت به فرودگاههای منطقه از جمله امارات و کشورهای عربی و ترکیه در موقعیت ممتازی قرار دارد و کاملا دارای توجیه اقتصادی و سوق الجیشی و فنی بود.

شفیعی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات قبلی سرمایه گذاری که بعضا تحمیل شده از جانب دولت و شرکتهای تابعه و شبه دولتی بود از جمله واگذاری قطعات و هواپیماهای ارم به روس ها، فشار و عدم کمک و حمایت از مجتمع های تفریحی و ‌گردشگران این شرکت در کیش و تهران و از بین بردن تجهیزات زمینی و هلدینگ هواپیمایی ارم در ۷ فرودگاه کشور اعلام آمادگی کردیم.

حمایت شفاهی و سنگ اندازی عملی

وی عنوان کرد: در آن زمان استاندار قم جناب حجت الاسلام حاج آقا موسی پور انتصاب شد که شخص پیگیر برای ایجاد پروژه های بزرگ برای قم بودند که علاوه بر دولت دکتر احمدی نژاد، علما و نمایندگان قم و همچنین شخص دکتر لاریجانی ریاست مجلس و حاج آقا بنایی و حجت الاسلام حاج آقا آشتیانی از پروژه ساخت فرودگاه بین المللی حمایت کردند.

به گفته شفیعی، در این بین مهندس «دهناد» که معاونت برنامه ریزی استاندار بود با توجه به سوابق قبلی در زمان استانداری «دریادار محتاج» تمام وقت و خستگی ناپذیر پیگیر این پروژه بودند و با اختیار کامل از استاندار قول دادند چنانچه شرکت ارم کیش پروژه را زود شروع کند دولت و همه دست اندرکاران کمک خواهند کرد و چنانچه مشکلاتی باشد در حل آن کوشش خواهد کرد.

وی ادامه داد: این شرکت هم با توجه به انگیزه قبلی و قراداد با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد منطقه بزرگ گردشگری با وجود راه آهن سراسری و ساخت فرودگاه اعلام آمادگی کرد و متخصصین سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها که همیشه مخالف فرودگاه جدید آن هم در نزدیکی تهران بودند با برگزاری جلسات متعدد تخصصی با کارشناسان دو طرف قانع شده و حمایت خود را اعلام کردند. به طوریکه در اولین جلسه به دعوت استاندار حاج آقا موسی پور و مهندس دهناد موافقت خود را اعلام کرده و صورت جلسه را امضا کردند.

وی تصریح کرد: در این زمینه علاوه بر مهندس دهناد جناب مومنی رخ مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاهها و مهندس حمیدیان پور که سوابق درخشان در ایجاد و توسعه چند فرودگاه دارند و همچنین مهندس اسماعیلی مدیرعامل شرکت فرودگاهها که ساعتها وقت برای بررسی طرح صرف کردند نظر مساعدی در مورد احداث این شهر فرودگاهی در قم داشتند.

مدیرعامل شرکت هلدینگ ارم کیش با بیان اینکه این اولین بار بود که بخش خصوصی وارد چنین حجم سنگینی از سرمایه گذاری در کشور می شد. بیان داشت: مدیران مذکور ضمن گفتن دغدغه و نگرانیهای خود حمایت کامل و موافقت خود را اعلام کردند و مهندس «شاکر» جوان دلسوز که از اول خالصانه پیگیری می کردند و اساتیدی که از سازمان و شرکت فرودگاهها، ارتش، سپاه و نمایندگان فرمانده کل قوا موافقت و همکاری کردند.

وی عنان کرد: اندک مدیران دولتی هم که مثل سایر کشورها اعتقاد دارند خصوصی سازی به معنای واقعی می تواند داروی درد باشد با مقاومت و سختگیری روبرو گشته و دچار تهمت و افترا می شدند. در هر صورت قوانین ایجاد مناطق نمونه گردشگری مصوب شده است تا دست بخش خصوصی را برای ایجاد تفکر خود برای تولید ثروت باز بگذارد البته با هدف آباد کردن زمینی که به رایگان در اختیارش گذاشته شده و کمک های دولتی از نظر زیر ساختها و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض بتواند با مشارکت مردم و حتی فروش زمین بخشی از بودجه کلان مورد نیاز را تهیه کند تا به مشکل نخورد و بتواند تعهدات خود را بابت نگهداری و توسعه انجام دهند.

وی ادامه داد: مسئولان دولتی در چارچوب قوانین موظف به همکاری و کمک هستند تا بخش خصوصی فارغ از بروکراسی جاری کشور توانمندی خود را به ظهور رسانده و کم تر وابسته به بودجه دولتی که همان بودجه نفتی است باشد، در نتیجه دولت بتواند در پروژهای مهم تر و ملی سرمایه گذاری کند.

شفیعی ابرازداشت: به همین خاطر استاندار وقت با وجود پیش قرارداد اولیه با سازمان گردشگری تفاهمنامه را که توسط متخصصین معاونت برنامه ریزی که در راس آن مهندس دهناد و مهندس شاکر و سایر دلسوزان برای ایجاد بستر برای ورود بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ بود،  تنظیم شده بود، امضا کردند.

مدیرعامل شرکت هلدینگ ارم کیش بیان داشت: شرکت ارم کیش هم که عزم و اراده مسئولان را برای همکاری دید به شرطی آماده کار شد که مسئولان در اخذ خسارات وارد شده به هواپیمای ارم کمک کنند و زمین رایگان و کمک های قانونی از جمله تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض و غیره را حتیالمقدور انجام دهند تا دست شرکت ارم کیش برای آوردن شریک خارجی و داخلی با مسئولیت خودش باز باشد. 

وی افزود: خوشبختانه چون این موارد در قوانین منطقه نمونه گردشگری به بخش خصوصی پذیرفته و امضاء شد بود، در اولین جلسه به ریاست استاندار محترم حجت السلام موسی پور و مهندس دهناد و کلیه معاونت ها و مدیران کل مطرح و تایید و همه قول همکاری و همراهی با ارم کیش جهت سرعت بیشتر و ایجاد هر چه سریع تر این پروژه عظیم دادند. این پروژه برای اولین بار توسط بخش خصوصی اجرا و به اعتقاد مدیران و متخصصین سازمان هواپیمایی و سازمان گردشگری این حضور و اقدام، راه را برای حضور سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی در پروژه های دیگر در صورت موفقیت باز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در عمل چنین اتفاقی نیفتاد، ادامه داد: با تشویق و حمایت کامل علما، مردم و مسئولان به خصوص مدیران و متخصصین سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها، کار را شروع کردیم و با اصرار استانداری مراسم کلنگ زنی پر سر وصدایی با حضور وزرای راه و شهرسازی، مدیران سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاهها و کلیه مسئولان استان، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و شهردار وقت و حتی رئیس مجلس شورای اسلامی و استاندار انجام دادیم.

شفیعی افزود: متاسفانه اکثر آقایان بلافاصله عقب نشسته و ما را تنها گذاشتند و حتی به جای کمک به حل مشکلات موجود معارضین زمین ها، متاسفانه به آنها سند مالکیت و قول همه گونه همکاری حمایت دادند تا بر علیه پروژه پرونده سازی کنند و کار را به تعطیلی کشانده و چند هزار پیمانکار و پرسنل را بیکار و سرمایه گذاران را ناامید کنند.

وی ابرازداشت: در این بین به غیر از علمای قم و سرمایه گذاران مردمی و متخصصین شرکت فرودگاهها و بعضی از قضات، سایر مسئولان فعلی استانی یا مخالف ایجاد این پروژه بودند و یا احتیاط کردند که مورد سوال قرار نگیرند. این درحالی بود که در همه جلسات برای رفع مشکلات با وجود این که شعار حمایت مردمی در آن تکرار و تکرار می شود ولی در عمل با یک شو و سناریو از پیش برنامه ریزی شده کار و اقدامی مشاهده نمی شد.

وی ادامه داد: در نهایت موجبات نابودی سرمایه ها، وقت و هزینه سرمایه گذار اصلی (ارم کیش) شد که متاسفانه توانستند علی رغم مقاومت قوه قضائیه احکامی بر علیه ارم کیش بگیرند تا به جای اجرای تعهداتشان مثل یک مجرم حرفه ای با حمایت استاندار وقت که دائما از این احکام نامناسب تشکر و قدردانی می کردند، پروژه را به تعطیلی بکشانند.

به گفته شفیعی، البته دور از انتظار نبود وقتی استانداری ضعیف و نابلد به امور را که که قبلا ایران تور را با آن همه قدرت و ثروت نابود کرد و با قرض زیاد همه را به گردن تحریم و توپولف انداخت و برخی مسئولان استان برای رسیدن به اهداف خود ایشان را انتخاب و به دولت تحمیلش کردند.

مدیرعامل شرکت هلدینگ ارم کیش عنوان کرد: متاسفانه دولت نه تنها کمکی برای جبران مافات گذشته نکرد، بلکه با به دام انداختن مجدد ما ضمن از بین بردن سرمایه های ما و آبروی چندین ساله ما، حوزه گردشگری کشور را زیر سوال بردند و کاری کردند که دیگر هیچ سرمایه گذاری از بخش خصوصی به سرمایه گذاری در چنین طرحهای مهم ورود نکرده و دیگران را هم آگاه سازند از عدم حمایت ها و عمل نکردن مسئولان به وعده ها و حتی نداشتن تعهد به امضا و قراردادهای خود.

وی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان و مدیران درجه یک نظام که در مراسم کلنگ زنی پروژه حضور داشتند از مسئولان امر سوال کنند که چه بر سر پروژه و سرمایه گذار آن آوردند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
1
۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۸

1000 هکتار زمین را گرفته و طلبکار هم هست!

پاسخ