کد خبر ۵۱۱۴۷ انتشار : ۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۳

ستاد صبر در استان قم آغاز به کار کرد/دبير ستاد صبر: بهره گیری از ظرفیت سمن ها و ریش سفیدان در ترویج فرهنگ صلح و بخشایش

ستاد صبر در استان قم در حالی شروع به کار کرد که این طرح مسیر رو به رشدی را در کشور طی می‌کند و همیاران و سفیران صبر اقدامی مؤثر برای نهادینه کردن روحیه گذشت و بخشایش بین مردم انجام مي دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، اولین جلسه ستاد صبر (صلح، بخشایش و رضایت) استان قم با حضور مسئولان ارشد استانی و دبیر ستاد ملی صبر برگزار شد.

در این جلسه ابتدا امید محبی دبیر ستاد ملی صبر ضمن تقدیر از اهتمام رئیس کل دادگستری قم و مسئولان ارشد استانی به تشریح اهداف ستاد در سطح ملی و استانی پرداخت.

دبیر ستاد ملی با اشاره به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری در خصوص لزوم نقش آفرینی همه دستگاه‌ها اعم از قوه مقننه، مجریه و قضاییه در موضوع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی عنوان داشت: تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها می‌بایست نقش خود را یافته و با فهم مناسب و شتاب متناسب به بهترین وجه عمل کنند.

محبی با تشریح فعالیت‌های گستره ستاد ملی صبر در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای گفت: تلاش می‌کنیم با مشارکت سایر قوا و بهره گیری از ظرفیت سمن‌ها و ریش سفیدان گام موثری در ترویج فرهنگ صلح بخشایش و رضایت برداریم.

وی به تبیین قابلیت‌های سامانه ستاد ملی صبر به نشانی Sabr.ir پرداخت و گفت: از طریق این سامانه و با بهره گیری از طرح‌های همیاران و سفیران صبر عزم جمعی را یکپارچه برای نهادینه سازی روحیه گذشت و بخشایش بکار خواهیم گرفت.

دبیر ستاد ملی صبر گفت: در این سامانه ضمن هم‌افزایی با صاحب نظران، روانشناس و جامعه شناس و با طراحی یک مدل ارتباطی، سعی شده تا مشارکت حداکثری اقشار مختلف جامعه در کمک به زندانیان و خانواده هایشان ایجاد شود.

محبی نقش دستگاه‌های اجرایی منجمله آموزش و پرورش، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات و وزارت علوم، وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در ستاد صبر استان‌ها را بسیار موثر دانست و گفت: قصد داریم اقدامی عملیاتی با هم افزایی این نهاد‌ها انجام دهیم و امیدواریم تاثیر بسزایی در ترویج این فرهنگ متعالی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل و رونق ستاد‌های صبر استانی اقدامات مشترک بین بخشی و میان دستگاهی که در تهران در حال تحقق است در استان‌های کشور نیز محقق شود.

این مقام مسئول به جایگاه تاثیر گذار مراجع عظام تقلید، روحانیت و مبلغان مذهبی در تبیین و ترویج فرهنگ صلح بخشایش و رضایت تاکید کرد و گفت: باید از این ظرفیت تاثیرگذار، کم نظیر و فوق العاده در استان قم به طور ویژه بهره برد و به عنوان الگوی برای کشور آن را تبیین و معرفی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان قم نیز در اولین جلسه ستاد صبر (صلح، بخشایش و رضایت) این استان، موضوع نهادینه‌سازی فرهنگ صبر، صلح، بخشایش و رضایت را در گرو بازنگری به شیوه فرهنگ‌سازی دانست.

رئیس کل دادگستری استان قم نهادینه‌سازی رفتار و خصیصه اخلاقی را در جامعه منوط به تربیت تشریح کرد و گفت: گاهی دیده می‌شود امر فرهنگ‌سازی را با آموزش صرف پی می‌گیرند که از نظر بنده این چندان صحیح نیست.
خلیلی افزود: با بررسی گذرا مشاهده می‌شود حجم آموزش‌ها و مراسمات مذهبی و ... در کشور فراوان است، اما در عمل تأثیر چندانی صورت نمی‌گیرد.

وی این موضوع را تلنگری به شیوه کار‌های فرهنگی دانست و گفت: می‌بایست نسبت به موضوع فرهنگ‌سازی بازنگری کرد؛ چراکه در متون دینی و سیره حضرات معصومین (ع) به وفور آنچه بنده یافته‌ام، فرهنگ را به عنوان تربیت در نظر گرفته‌اند.

خلیلی مهم‌ترین عامل رونق نهادینه‌سازی فرهنگ صلح بخشایش و رضایت در سطح جامعه را ایجاد دغدغه‌مندی در اقشار مختلف جامعه به ویژه مسئولین کشور دانست.

رییس کل دادگستری استان قم گفت: در ستاد صبر استان قم تلاش می‌کنیم با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه ها، با استفاده از روش‌ها و الگو‌های تربیتی و پرورشی در راستای ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت تلاش کرده و آن را در جامعه نهادینه کنیم.

رئیس‌کل دادگستری استان قم به منظور پیگیری مستمر و منسجم برنامه‌های ستاد صبر استان، دستور تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد صبر استان قم را به معاونت فرهنگی دادگستری این استان صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی تهامی مدیر کل زندان‌های استان قم نیز در اولین جلسه ستاد صبر (صلح، بخشایش و رضایت) استان قم، رمز موفقیت فعالیت‌های خیرخوانه و خداپسندانه نظیر اقدامات ستاد ملی صبر را جذب اقبال مردمی دانست و گفت: با ایجاد دغدغه‌مندی در بین افراد تأثیرگزار در مناطق مختلف کشور و تبیین ساختار مردمی می‌توان به نتیجه مناسب رسید و با تشکیل کارگروه‌های مردمی می‌توان از این سرمایه اجتماعی به عنوان بازوی توانمند ستاد استانی بهره برد.

ظرفیت‌شناسی و ظرفیت‌سنجی محلی و بومی مهم‌ترین اقدام ستاد استانی صبر

مدیر‌کل زندان‌های استان قم، مهم‌ترین کار ابتدایی ستاد استانی صبر را ظرفیت‌شناسی و ظرفیت‌سنجی محلی و بومی دانست و گفت: پس از بررسی وضعیت با استمداد از کارگروه‌های تخصصی می‌بایست به مدل مناسب به منظور بهره‌مندی از این فضا دست یافت.

وی تشکیل بانک اطلاعاتی خیران و بانیان صلح و بخشایش و رضایت را در حوزه منطقه‌ای و استانی ضروری دانست و گفت: می‌توان با استفاده از قابلیت‌های سامانه جامع این ستاد این اطلاعات را به صورت منطقه‌ای جمع آوری کرد.

تهامی بر لزوم تبیین شاخصه‌های افراد صاحب‌صلاحیت منطقه‌ای برای عضویت در ستاد صبر استانی تاکید کرد.

همچنین در اولین جلسه ستاد صبر استان قم، جعفری معاون دادگستری این استان به تاکیدات قرآن کریم و حضرات معصومین (ع) بر لزوم توجه ویژه به ترویج فرهنگ گذشت و مدارا اشاره کرد و گفت: در جای جای کلام الهی و سیره حضرات معصومین رگه‌هایی از ترغیب به مدارا، بخشایش و صبر دیده می‌شود.

معاون دادگستری قم ضمن قدرانی از حضور مسئولان استانی تاکید کرد: این جلسه نباید صرفا به گفت و شنود صرف شود و ضروری است هر یک از دستگاه‌ها با امکان‌سنجی فعالیت‌ها و تعاملات با ستاد استانی ظرف مدت دو هفته پیشنهادات خود را ارائه کنند تا با تدوین آئین نامه اجرائی یکپارچه بتوان گامی عملیاتی را محقق نمود.

جعفری عنوان داشت: در برنامه چهارم توسعه قضایی بر ایجاد فرهنگ صلح بخشش و رضایت تاکید شده است لذا می‌بایست برای تحقق این امر برنامه‌های عملیاتی تدوین شود.

وی با اشاره به آئین نامه ارسالی از سوی ستاد ملی صبر اظهار داشت: در اهداف تبیین شده برای این ستاد عمدتا شاهد وظایف و فعالیت‌هایی هستیم که مجری آن تنها دستگاه قضایی نیست و بدون همکاری و هم افزایی و نقش آفرینی دستگاه‌های مرتبط قابل انجام نیست.

معاون دادگستری قم تاکید کرد: اگر فرهنگ قانون مداری نهادینه شود، زوایای مختلف حفظ شئون و معارف اجتماعی نیز به خودی خود اصلاح می‌شود.

جعفری ضمن تفکیک حوزه‌های فعالیتی هر یک از دستگاه‌های مرتبط درخواست کرد: برای دستیابی به اهداف تدوین شده ستاد ملی صبر در ترویج صلح بخشایش و رضایت، در گام اول هریک از نمایندگان دستگاه‌های حاضر در جلسه طی ۱۵ روز (دوهفته) طرح‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه دائمی ستاد صبر استان ارسال کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com