کد خبر ۵۱۱۷۴ انتشار : ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰
با وجود وعده های پی در پی مسئولان؛

تب گرانی کاغذ همچنان بالاست!

با توجه به بالا رفتن تب گرانی کاغذ در دو ماه گذشته و وعده های متعدد مسئولان در خصوص کاهش قیمت کاغذ اما هنوز هم این مسئله مورد اعتراض ناشران و فعالان فرهنگی مکتوب کشور می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا،  این روز ها قیمت کتاب شاهد افزایش 20 تا 25 درصدی می باشد که با توجه به کاهش جمعیت کم کتاب خوان در کشور و افزایش گرانی کاغذ ، فعالان عرصه کتاب را از زیان بیشتر نگران کرده است .
اما با تمام این مسائل و اعتراضات ناشران و فعالان کتاب ، دولت قول داده است که تعرفه واردات کاغذ را افزایش ندهد و از طرفی هم تولید کنندگان کاغذ می گویند که سیاست های دولت به نفع وارد کنندگان می باشد چراکه تولید کنندگان داخلی باید مالیات بپردازند اما وارد کنندگان چنین مالیاتی را پرداخت نمی کنند.
این در حالی است که طبق اعلام برای مسئولین 80 درصد کاغذهای موجود در بازار وارداتی می باشد که این واردات باعث نوسان در قیمت کاغذ می شود که این مسئله باعث نگرانی فعالین فرهنگی مکتوب کشور خواهد شد.
سیدعباس صالحی در گفتگویی با اشاره به دلایل رشد جهشی قیمت کاغذ گفت: گرانی کاغذ از عوامل مختلفی همچون افزایش قیمت جهانی کاغذ و بالارفتن قیمت ارز متاثر است؛ ضمن آنکه تعلق نگرفتن ارز مبادله‌ای به کاغذ شایعه بود چراکه وزارتخانه‌های فرهنگ، صنعت و بانک مرکزی این مسئله را تکذیب کردند و کاغذ همچنان با ارز مبادله‌ای معامله می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر تعرفه کاغذ در سال آینده را نیز شایعه دیگری دانست و افزود: در این زمینه جلساتی برگزار شد و نتیجه قطعی آنکه تعرفه کاغذ در سال آینده تغییر نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه تسریع در گشایش ارز مبادله‌ای برای کاغذ از سوی بانک مرکزی به تعادل قیمت کاغذ کمک می‌کند تا با قیمت جهانی تفاوت نداشته باشد، افزود: عمده کاغذهای مصرف داخلی از خارج وارد می‌شوند لذا نمی‌تواند نسبت به قیمت خارجی آن ارزان‌تر باشد اما باید تلاش کرد میان قیمت داخلی و خارجی؛ به غیر از مبلغی که بابت حمل و نقل روی آن کشیده می‌شود؛ تفاوتی وجود نداشته باشد.
از طرفی هم این بالا رفتن قیمت کاغذ و در نتیجه آن گران شدن کتاب یک پدیده ضد فرهنگی می باشد که از عوامل مهم در کم شدن کتابخواب در کشور می باشد و همچنین این مسئله باعث می شود که نتوانیم فرهنگ و برخی موارد را از طریق کتاب به جامعه داخلی و خارجی منتقل کنیم.

انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به گرانی کاغذ، گفت: با مساعدت بانک مرکزی که ارز مبادله‌ای در اختیار وارد کنندگان کاغذ قرار داد، یک محموله ١٠ هزار تنی کاغذ روزنامه و کاغذ تحریر در حال ترخیص از گمرک است و تا هفته آینده به انبارهای چاپخانه ها می رسد.
وی افزود: این محموله شامل عرض های مختلف مصرفی است که کمک می کند، التهاب موجود بازار کاغذ مرتفع شود.
انتظامی در عین حال تصریح کرد: لازم است از همکاری و مساعدت وزارت صنعت که تدابیر لازم را برای تثبیت بازار فراهم کردند، قدردانی شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با نگاه دولت به حوزه نشر و مطبوعات، موضوع افزایش تعرفه واردات کاغذ منتفی شد تا شایعاتی که در این زمینه موجب بلاتکلیفی واردکنندگان شده بود، خود به خود منتفی شود.
اما این گرانی کاغذ بطور مستقیم و غیر مستقیم برخی صنوف را مورد تاثیر قرار می دهد و همین موضوع هم با عث نگرانی فعالین فرهنگی مکتوب کشور شده است البته این مسئله در قم بیشتر احساس می شود چرا که قم یکی از قطب های چاپ کتاب در کشور می باشد که ناشران بسیاری درآن فعالیت می کنند.
تاثیر غیر مستقیم گرانی کاغذ بر صنوف مختلف چاپ و حوزه تبلیغات
قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به گرانی کاغذ، بیان داشت: این افزایش قیمت بصورت غیر مستقیم آثار سوئی بر صنوف مختلف چاپ و حوزه تبلیغات همینطور حوزه نشر کتاب و مطبوعات داشته بطوری که در یک ماه گذشته گرانی کاغذ باعث افت تیراژ مطبوعات، نشریات و کتاب شده است.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادله ای به فعالان حوزه چاپ و نشر هم تا حدودی در افزایش قیمت کاغذ تاثیر داشته است، افزود: البته این علت اصلی نیست و دلایل دیگری هم دخالت داشته است و باید بررسی شود که تاثیر هریک از عوامل چند درصد بوده که ما طی مدت یک ماه با یک جهش بیش از 50 درصدی در عرصه قیمت ها مواجه شدیم.
وی به سهم و نقش تعرفه ها هم بعنوان موضوعی که روی افزایش قیمت کاغذ تاثیر داشته اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش تعرفه ها باید با دولت وارد مذاکره جدی شویم، همچنین بحث بازگشایی برخی واحدهایی که تعطیل شده اند و نیز صدور مجوز واردات کاغذ از برخی مبادی دیگر را در دستور کار داریم، در واقع برای ساماندهی این حوزه باید چند کار توامان صورت گیرد.
گرانی کاغذ عاملی برای کاهش کتابخوان
اما همانطور که گفته شده این گرانی کاغذ در استان قم هم تاثیر خود را گذاشته و موجب اعتراض و نگرانی ناشران شده است که در این خصوص خرمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: دلیل کمتر شدن علاقه مردم به کتاب گرانی کتاب هم می باشد چرا که متاسفانه در این دو ماه 20درصد افزایش بهای کاغذ را داشته ایم که قطعاً کتاب های جدیدی که چاپ خواهد شد گران‌تر هم می شود.
وی ادامه داد: طرح های عیدانه، تابستانه و پاییزه ، کمکی برای خریداران کتاب می باشد و همچنین با اجرای چنین طرح‌هایی فروش کتاب افزایش پیدا می‌کند و رونقی در بازار کتاب و چاپ و نشر ایجاد می‌شود و این طرح مانع از ریزش کتابفروشی ها می شود.
امیدواریم این روز ها که حال کتاب و کتابخوانی در کشور خیلی تعریفی ندارد مسئولین به این نوع مسائل بیشتر اهمیت دهند تا از این طریق این تقویت فرهنگ کشور ضعیف نشود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com