کد خبر ۵۱۲۵۰ انتشار : ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۰
طی همایشی علمی؛

تصوف در قم نقد می‌شود

قم - رئیس همایش ملی «تصوف؛ شاخصه‌ها و نقدها» گفت: رویکرد ما در این همایش، روشنگری معرفتی و علمی نسبت به تصوف فرقه‌ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگارمهر، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری همایش ملی «تصوف؛ شاخصه‌ها و نقدها» با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در قم خبر داد.

وی گفت: جریان تصوف نهضتی بود که در قرن دوم هجری در جهان اسلام پدید آمد و در بخش‌های مختلف جهان اسلام بروز و ظهور کرد و توانست تحولات فرهنگی را رقم زده و اندیشه‌هایی را پدید آورد که تا امروز نیز ابعاد این جریان در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف قابل مشاهده است.

رئیس همایش ملی تصوف شاخصه‌ها و نقدها، افزود: هدف ما بررسی نقطه خاصی از تصوف و مشخص کردن قلمرویی در این زمنیه است.

وی تصریح کرد: ریشه‌های تصوف در آغاز از بیرون جهان اسلام آمده و در ادامه فرهنگ قرآنی در شکل‌گیری تصوف اسلامی مؤثر واقع شد و شکل تصوف را تغییر داد اما همین ریشه غیر اسلامی و آداب نادرست و باورهای خرافی و خارج از عقل و دین در این گروه‌های صوفیان راه پیدا کرد.

حجت الاسلام سبحانی، گفت: این انحرافات به گونه‌ای بود که در ابتدا موجی علیه آن پدید آمد اما به تدریج بخشی از این جریان توسط علمای اهل سنت حذف شده و چهره انحرافی این فرهنگ در حوزه اهل سنت تعدیل و تا حدود زیادی اصلاح شد.

رئیس همایش ملی تصوف شاخصه‌ها و نقدها با اشاره به سیاست‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در برگزاری این همایش عنوان کرد: توجه اصلی ما به تصوف، فرقه‌ای است که درون فرقه‌های حاشیه‌ای رفته و اندیشه‌های انحرافی را ترویج می‌کند.

وی با بیان اینکه قصد ما روشنگری‌های معرفتی و علمی است و ما با افراد و اشخاص کاری نداریم، افزود: با توجه به اینکه برخی از فرقه‌های صوفی که در ایران فعالیت دارند نه تنها دنبال اصلاح نیستند بلکه از نقد هم می‌گریزند لذا یکی از سیاست این همایش نگاه اصلاح گرایانه و اعتدال محور است.

حجت الاسلام سبحانی عقائد و اندیشه‌ها، آداب و رسوم، تاریخ و اجتماع  را از محورهای این همایش برشمرد و گفت: از مزایای این همایش برای محققین و پژوهشگران نمایه شدن مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، چاپ مقالات تأیید شده توسط هیئت داوران در مجلات علمی پژوهشی و همچنین ترجمه مقالات برتر به زبان‌های عربی و انگلیسی است.

وی مهلت ارسال چکیده آثار را اول بهمن‌ماه و مهلت ارسال مقاله را پنجم اسفندماه ۱۳۹۶  اعلام کرد و افزود: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس سایت همایش به نشانی www.tasavvof.com  مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 37735369- 025 داخلی 1375 تماس حاصل فرمایند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com