کد خبر ۵۱۲۹۶ انتشار : ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹

آیت الله علوی گرگانی: با سواد شدن در جامعه، الزامی شود

قم- ایرنا - آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت هدایت مردم به سمت علم و دانش گفت: برای ریشه کن شدن بی سوادی، ملزم کردن جامعه برای باسواد شدن ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، وی روز سه شنبه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش و سواد آموزی قم اظهار داشت: برنامه ریزی برای با سواد کردن افراد باید به گونه ای باشد که از همان سنین کودکی، امکان فراگیری علم را داشته باشند.
وی با بیان این که مملکت را باید بر مبنای سواد پیش ببریم و نگذاریم هیچ خانواده ای بی سواد باشد، افزود: بی سوادی منشاء بسیاری از بدبختی ها و بیچارگی هاست و فرد بی سواد به آسانی از طرف دشمنان دچار آسیب می شود.
علوی گرگانی با بیان این که همه ترفندهای دشمن بر روی بی سوادان جامعه طرح ریزی شده است، افزود: دشمن در کشورهایی که از نظر سطح سواد و آگاهی کمی تهیدست و فقیر هستند، در اجرای برنامه های خود موفق تر بوده، ولی در ایران به دلیل برخورداری جامعه از علم و کمال کافی با ناکامی مواجه شده است.
وی، تلاش در عرصه سواد آموزی را برای فعالان آن نعمتی بزرگ توصیف کرد و با اشاره به جایگاه رفیع سواد در روایت های قرآنی و اسلامی گفت: بیشتر آیه های قرآن افراد بیسواد را مذمت و در مقابل، با سوادان و دوستداران علم را ستایش و تکریم نموده و علم را به نور و جهل را به ظلمت تعبیر کرده است.
وی هدف اصلی همه پیامبران الهی را هدایت مردم به سمت نور و روشنایی عنوان کرد و افزود: از این رو بزرگترین خدمتی که نظام اسلامی انجام داده تشکیل نهضت سواد آموزی بوده است.

** معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این دیدار با اشاره به وجود هشت میلیون و 700 هزار تن بیسواد در میان جمعیت 6 سال به بالا در کشور، افزود: این رقم برای قم حدود 120 هزار تن است.
حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا با بیان این که اولویت دولت در برنامه ششم توسعه با سواد کردن افراد 10 تا 49 سال است، افزود: در حال حاضر 2 میلیون و 700 هزار تن از افرادی که در این گروه سنی قرار دارند، بیسواد هستند و این تعداد در قم 33 هزار تن است.
در هفتم دی ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن بی‌سوادان کشور به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تاسیس شد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com