کد خبر ۵۱۳۹۹ انتشار : ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۵

برملا شدن چهره نفاق با سفر حضرت معصومه(س) به قم/ماجرای دفن جنازه حضرت معصومه(س)/چرا آیت الله بروجردی تقاضای شاه سعودی برای ملاقات درقم را رد کرد؟/مداحی+تصاویر

امام صادق(ع) فرمود: خدا دارای حرمی است که آن مکه است و پیامبرش حرمی دارد که مدینه است و امیرالمؤمنین هم حرمی دارد که کوفه است و ما هم دارای حرمی هستیم که قم است و به زودی بانویی از فرزند من در آنجا دفن می شود که نامش فاطمه است هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه فرهنگ جهان نيوز، درخشانترین ستاره در میان بانوان هفتمین منظومه ولایت، فاطمه کبری فرزند پاکیزه موسی بن جعفر(ع) است. حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) هر دو از یک مادر به نام «نجمه» (ستاره)متولد شده اند. در کتابهای تاریخی برای مادر حضرت ده نام و لقب ذکر شده است که عباتند از: نجمه، تکتم، خیزران مرسیه، اروی، ام البنین، طاهره، سکن،سمانه، شقرا، صقر.
مؤلف «مستدرک سفینة البحار» در تعیین سال ولادت حضرت معصومه(ص) می نویسد: «فاطمة المعصومة المولودة فی غرة ذی القعدة سنة 173؛ فاطمه معصومه در اول ذیقعده 173هجری دیده به جهان گشود.»
نویسنده تاریخ قم تنها به سال وفات (201 ه. ق) حضرت معصومه(س) اشاره کرده است. برخی دیگر از متاخرین، دهم ربیع الثانی را روز ارتحال آن حضرت ذکر کرده اند.

صوت/ بیانات مقام معظم رهبری راجع به حضرت معصومه(س)
دریافت.mp3

هجرت امام رضا(ع) از مسیر بصره، اهواز و فارس به مرو صورت گرفت؛ در حالی که، هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) یک سال پس از آن، از مسیر دیگری انجام شد. حسن بن محمد بن حسن قمی می نویسد: «از سادات حسینیه از فرزندان موسی بن جعفر(علیهما السلام) که به قم آمدند فاطمه دختر موسی بن جعفر(علیهما السلام) بود. چنین گویند بعضی از مشایخ قم که چون امام علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) را از مدینه بیرون کردند تا به مرو رود از برای عقد بیعت به ولایت عهد برای او فی سنة ماتین،خواهر او فاطمه بنت موسی بن جعفر(علیهم السلام) در سنه احدی و ماتین به طلب بیرون آمد چون به ساوه رسید، بیمار شد. پرسید که میان من و میان شهر قم چقدر مسافت است؟ او را گفتند که ده فرسخ است. خادم خود را بفرمود تا او را بردارد و به قم برد. خادم او را به قم آورد...»

اقامتگاه حضرت معصومه سلام الله علیها در قم
سرای «موسی بن خزرج » که حضرت معصومه (س) چند صباحی در آنجا به سر برد، به مدرسه معروف «ستیه» است. این سرا در محله «میدان میر» وسط شهر قم در یکی از محله های قدیمی بود و عبادتگاه آن حضرت به نام «بیت النور» در وسط آن، قرار داشت. موسی بن خزرج پس از رحلت آن بانوی گرانقدر، محراب ایشان را به همان حال باقی گذارد، و دیگر نقاط خانه خویش را نیز به احترام ایشان، مسجد کرد .اصل محراب فاطمه معصومه(س) که در نزد عوام به «تنور» مشهور است تاکنون پابرجاست و مردم از قدیم الایام تاکنون برای تیمن و تبرک و خواندن زیارت و دعا بدان جا می روند. محراب مزبور که غرفه کوچکی بیش نبوده، تجدید بنا شده و به صورتی زیبا در آمده است. و در کنار آن، مدرسه ای برای طلاب علوم دینی ساخته شده که به «مدرسه ستیه» معروف است.

حاج منصور ارضی - وفات حضرت معصومه (س) -  روضه حضرت معصومه (س)
دریافت.mp3

تاریخ وفات و شهادت  حضرت معصومه(س)
مدارک متعددی وجود دارد که حضرت معصومه در سال 201 هـ.ق. در قم وفات نموده است چنان که در کاشی‌کاری‌های اطراف حرم که از قرنها پیش به جای مانده مرقوم شده است، ولی در مورد روز و ماه وفات آن حضرت، اختلاف است، که تا سه قول گفته شده است:
1ـ طبق پاره‌ای از مدارک، دهم ربیع الثانی بوده است.
2ـ مطابق بعضی از مدارک، دوازدهم ربیع الثانی بوده است.
3ـ و بر اساس مدرک دیگر، هشتم شعبان بوده است.
هیچ‌یک از این سه قول، آن‌گونه که باید، مورد اطمینان نیست.

ولی همان گونه که بعضی از بزرگان گفته اند: انصاف این است که برای جمع بین دو قول اول و دوم، برای بزرگداشت مقام آن بزرگ‌بانوی دو عالم جهان، سه روز (10 و 11 و 12 ماه ربیع الثانی) را به‌عنوان سوگواری معصومیه، مراسم سوگواری برقرار کرد، چنان که در سال های اخیر مسئولین و دست اندرکاران آستانه‌ مقدسه حضرت معصومه(س) همین کار را شروع نموده، و این سنت خوب به جریان افتاده است، و این سه روز به‌عنوان ایام معصومیه، جا افتاده است، به امید آنکه در این ایام در آستانه مقدسه قم، و در سایر مساجد و محافل، از آن بانوی باعظمت، تجلیل شایان گردد، و خاطره زندگی درخشان آن شفیعه روز جزا، تجدید شود.

از آنچه در بالا خاطرنشان شد نتیجه می‌گیریم که سن حضرت معصومه هنگام وفات، در حدود 28 سال بوده است (از سال 173 تا 201 هـ.ق.) پس اینکه در زبان عوام، آن حضرت به‌عنوان 18 تا 23 ساله، ‌معروف شده، مدرک و سند محکمی ندارد.

ماجرای دفن جنازه حضرت معصومه(س)
زمینی که آستانه حضرت معصومه(س) در آن واقع است، با بلان نام داشته، و این زمین پیش از آنکه مرقد مطهر آن حضرت شود، بنایی نداشته است، فقط ملکی از ملکهای موسی‌بن خزرج بوده است، این زمین را موسی‌بن خزرج که هم مهمان‌دار حضرت معصومه بود و هم در عصر خویش رئیس و محترم بود، برای دفن آن حضرت معین کرد.
آل‌سعد در این سرزمین سردابی حفر کردند تا آن را مقبره حضرت معصومه(س) قرار دهند.
پس از آنکه جنازه مطهر آن بی‌بی بزرگوار را غسل داده کفن نمودند،‌ آن را به آن سرزمین آوردند، در این وقت میان آل‌سعد گفت‌وگو شد که چه‌کسی داخل قبر شده جنازه را در سرداب به خاک بسپارد، سرانجام اتفاق کردند که شخصی به‌نام قادر که پیرمرد پرهیزکار و صالح و سید بود، داخل قبر شود و آن گوهر پاک را دفن کند. چون به‌سراغ آن مرد رفتند، ناگاه از جانب صحرا دو سوار نقاب‌دار پیدا شدند، همین که نزدیک رسیدند، از مرکب خود پیاده شدند و بر جنازه حضرت معصومه(س) نماز گزاردند، سپس داخل سرداب شده جنازه را دفن کردند، آن‌گاه بیرون آمده رفتند، و کسی نفهمید که آنها چه‌کسی بودند. آنگاه موسی‌بن خزرج سقف و سایبانی از بوریا بر سر قبر برافراخت تا هنگامی که حضرت زینب دختر امام نهم(ع) وارد قم گردید و قبه‌ای بر آن مرقد مطهر بنا کرد.

بعد از مدتی ام‌محمد دختر موسی پسر امام جواد(ع) وفات کرد، جنازه او را کنار مرقد حضرت معصومه به خاک سپردند.
مدتی بعد، میمونه خواهر ام‌محمد وفات کرد، او را نیز کنار مرقد حضرت معصومه به خاک سپردند و قبه‌ای جداگانه روی قبر آن دو بانو، بنا نمودند. سپس بریهیه دختر موسی‌بن امام جواد(ع) وفات نمود، او را نیز در آنجا به خاک سپردند.

مرحوم محدث قمی، غیر از بانوان فوق، از بانوان دیگر نیز نام برده که کنار مرقد مطهر حضرت معصومه(س) مدفون هستند، مانند: زینب دختر امام جواد(ع)، ام‌اسحاق کنیز محمدبن موسی مبرقع، و ام‌حبیب کنیز محمدبن احمدبن موسی مبرقع(184).

بنابراین در مجموع شش تن از امام‌زادگان، و منسوبین به امامان(ع) کنار مرقد مطهر حضرت معصومه دفن شده‌اند. ازاین‌رو شایسته است آنان که مرقد شریف حضرت معصومه(س) را زیارت می‌کنند، از آنها نیز یاد کنند، گرچه با این جمله کوتاه باشد:
"اَلسَّلامُ عَلَیْکُنَّ یا بَناتِ رَسُولِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُنَّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ؛
سلام بر شما ای دختران رسول خدا، سلام و رحمت و برکات خدا به شما باد".

حاج محمود کریمی - وفات حضرت معصومه (س) دم آخر بی تو چشم من گریونه (زمینه)
دریافت.mp3

تواضع آیه الله العظمی بروجردی در برابرمرقد حضرت معصومه(س)

مرجع کل حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) مکرر کنار مرقد مطهر حضرت معصومه(س) میآمد و در برابر عظمت مقام آن جلوه پرفروغ کوثر، با تواضع خاص، تضرع می کرد و با تجلیل و احترام و احترام ویژه ای، آن بانوی عظما را در پیشگاه خدا واسطه قرار می داد.

از گفتنی ها این که: در آن عصر، شاه عربستان سعودی به ایران آمد، و هدایایی برای مرجع کل آیه الله العظمی بروجردی فرستاد، آقا از میان آن هدایا، چند قرآن و مقداری از پرده کعبه را پذیرفت، و بقیه را رد کرد، در ضمن شاه عربستان تقاضای ملاقات با آقای بروجردی کرده بود، و این تقاضا توسط سفیر عربستان، به آقا ابلاغ شد، ولی آقای بروجردی آن را رد کرد، وقتی که از علت آن پرسیدند، فرمود:
«این شخص (شاه عربستان) اگر به قم بیاید[به خاطر این که وهابی است، به زیارت مرقد مطهرحضرت معصومه(س) نمی رود] اگر او به زیارت حضرت معصومه(س)نرود، به مقام ارجمند حضرت معصومه(س) توهین خواهد شد، و من به هیچ وجه، چنین امری را که توهین غیرمستقیم به حضرت معصومه(س) است نمی پذیرم و تحمل نمی کنم.»(4)

گذری بر فضایل و مکارم حضرت فاطمه معصومه(س)

مقام علم و طهارت حضرت معصومه (س)

دفاع حضرت معصومه (س)از حریم ولایت

زیارت حضرت معصومه علیها السلام در سخنان عالمان دین

برملا شدن چهره نفاق با سفر حضرت معصومه(س) به قم

علت ازدواج نکردن حضرت معصومه علیها السلام

کرامات باهره آن حضرت

سبب آمدن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به قم

 زیارتنامه مخصوص حضرت معصومه (س)

پاداش عظیم زیارت مرقد حضرت مصعومه(س)

بسته شعری ویژه وفات حضرت معصومه(س)

زیارتنامه حضرت معصومه (س) + صوت

تصاویر با کیفیت ویژه رحلت حضرت معصومه (ع)













گرد آوری: حامد زبیراوی

پی نوشت ها
1- شیخ علی نمازی، مستدرک سفینه البحار، ج8، ص؛257 عباس فیض، گنجینه آثار قم، ج1، ص؛386 علامه بحرانی، عوالم العلوم، ج21، ص328.
2-علی اکبر مهدی پور، کریمه اهلبیت، ص63 و 64.
3- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج43، ص88
4- به نقل از آیه الله شیخ لطف الله صافی.

 
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com