کد خبر ۵۱۴۶۹ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۱
امام جمعه پردیسان:

نظام اداری ناسالم عامل اختلالات موجود در کشور است‌

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با بیان اینکه "نظام اداری اسلام" نظامی مطلوب است که ممکن است تحقق آن چند نسل طول بکشد، گفت: ما معتقدیم نظام سیاسی ما سالم است ولی نظام اداری ما ناسالم است و این منجر به اختلال می‌شود که الآن شاهد آن هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، سومین هم‌اندیشی فقه حکومتی با همکاری و مشارکت اساتید و مؤسسات فعال در عرصه فقه حکومتی با حضور و ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام‌جمعه پردیسان در محل پردیس حکمت مؤسسه فتوح در شهرک پردیسان قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به سالروز رحلت شهادت گونه حضرت معصومه(س)، به هجرت کریمه اهل‌بیت(س) اشاره کرد و اظهار داشت: هجرت ایشان تمدن ساز بود و تاریخ را تحت تأثیر قرار داد، هجرت حضرت امام رضا(ع) اجباری بود اما هجرت ایشان اختیاری بود، پس ما هم باید اهل هجرت و جدا شدن از وضع موجود باشیم و از علائق و سلایق جدا شویم و از این هجرت الگو بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه این نشست‌ها و گفت‌وگوها از این جهت که قطعات پازل مباحث فقه حکومتی را تجمیع می‌کند ارزشمند و سبب امیدواری است، ابراز کرد: خود فقه الاداره یک نظریه است و اقدام و فعال‌سازی آن، توسعه، تعمیق و تداوم آن از مقوله انقلاب است و انقلاب اسلامی چهار مرحله پیدایش، گسترش، تعمیق و تداوم دارد، بنابراین فقه الاداره یک بخش غیرفعال از فقه جعفری بوده که اکنون فعال‌شده است، پدید نیامده بلکه فعال‌شده است.

امام‌جمعه پردیسان قم ادامه داد: در همه فقه‌های مضاف این‌گونه است، فقه الاداره با فقه التجاره، فقه القضاء و فقه الطهاره و دیگر موارد فرقی ندارد، فقهی بوده که بحث‌های مدیریتی را بحث می‌کند. بنابراین می‌تواند یک باب یا یک کتاب از فقه شود.

وی با عنوان این مطلب که فقه الاداره دارای خروجی‌هایی اعم از کالای عینی و نرم‌افزارها تا مجتهدینی است که تربیت می‌شوند، افزود: "مرکز تخصصی مدیریت اسلامی" بین همه رشته‌های علوم انسانی نخستین رشته‌ای است که شورای عالی حوزه تأسیس کرد، از سوی دیگر "بنیاد فقهی مدیریت اسلامی" نهادی رسمی نیست، ولی خودش پشتوانه 6 مرکز شده است و در این موضوع مرجعیت علمی پیداکرده است.

وی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که هرکدام از رشته‌های علمی به یک مرکز و نهاد تبدیل شود که مشروعیت آن به درس خارج است، گفت: کسی که درس خارج می‌دهد باید در نهاد خود تدریس کند، چراکه این موجب انسجام و هماهنگی بین رشته‌ها می‌شود.

امام‌جمعه پردیسان قم با اشاره به اینکه در تولید فقه الاداره چهار گام "موضوع شناسی"، "استنباط احکام"، "نظریه‌پردازی" و "نظام سازی" را پیگیری می‌کنیم، به تشریح این چهار گام پرداخت.

وی موضوع شناسی "مرحله آکادمیک" را تسلط کامل بر یک موضوع مثل مدیریت عنوان کرد و گفت: به‌عنوان نمونه موضوع برنامه‌ریزی را از امسال شروع کرده و سه سال به ساماندهی آن پرداختیم و مدتی بحث گزینش انجام شد، اکنون باید برنامه‌ریزی را که شروع کنیم و ببینیم در گام اول موضوع چیست؟

قوامی با تأکید بر اینکه در موضوعات مدیریتی قائل به حقیقت شرعیه نیستیم، بیان کرد: ساختار موضوعات دانشی مثل مدیریت، عقلایی و از حقایق عرفیه خاصه است، گاهی حقیقت لغویه نقل پیدا می‌کند گاهی هم به عرف نقل پیدا می‌کند اما به شرع نقل پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اهل یک تخصص، واژگان تخصصی دارند، گفت: گام نخست این است که موضوع مورد محمول را دقیقاً شناسایی کنیم، در کتابی تمام موضوعات مدیریت را منظم کردیم که از کجا باید شروع و به کجا باید ختم شود و به کل موضوعات ورود داشت، اسم چنین اقدامی ساختار موضوعات است که ساختار مسائل هم در آن وجود دارد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع هر علمی موضوع مسائل آن‌هم هست، گفت: از کجا تشخیص می‌دهیم این مسئله مدیریتی است؟ برای چنین موضوعی باید به موضوع آن نگاه کنیم، "فعل‌سازمانی"، موضوع مدیریت است که در همه مسائل مدیریت که 4 هزار مسئله را استقصا کردیم، جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه فقه باید به این 4 هزار مسئله پاسخ جواهری و جعفری بدهد تا مجموعه‌ای از استفتائات در این موضوع را به دست آوریم، تصریح کرد: در این مرحله به روش فقه موجود و سنتی کار می‌کنیم و به منابع کتاب، سنت، عقل، سیره عقلا و سیره متشرعه مراجعه می‌کنیم و هر آنچه در اصول خوانده‌ایم به کار می‌بریم.

امام‌جمعه پردیسان قم در تشریح بحث "نظریه‌پردازی" گفت: معمولاً مجتهدین ما صاحب "نظر" هستند نه "نظریه"، ما به‌جز "شهید صدر در باب اقتصاد" ، "امام خمینی(ره) در باب ولایت‌فقیه" و "شهید مطهری در باب رشد مدیریت" صاحب نظریه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به نظریه‌ای مثل گزینش، چند دسته بحث داریم، "منصب، ناصب، منصوب و نصب"، از مجموعه این‌ها به نظریه «گزینش» می‌رسیم، نظریه‌پردازی یک روش عقلایی دارد، نفی عقلا نفی خودمان است. نباید از صفر شروع کنیم.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) هم که یثرب را به مدینه تبدیل کردند همه‌چیز را تغییر نداند و به خیلی فرهنگ‌ها احترام گذاشتند، پس در این مرحله به نظریه‌ها می‌رسیم، برخی می‌گویند نظریه‌پردازی خودش غربی است، درحالی‌که داده‌های نظریه مهم است که آن‌ها را از فتاوا گرفته‌ایم.

وی تأکید کرد: سیر کار این بوده که یک سری مبانی بینشی و ارزشی دارد و بعد به یک سری رفتارهای خاص مدیریتی در این رشته منتهی می‌شود، عقاید باید روشن شود مثل توحید و نبوت و امامت که در آخر به انسان کامل می‌رسد که او اسوه ماست.

امام‌جمعه پردیسان با بیان اینکه "نظریه ارتزاق" در مقابل کار نیست بلکه در مقابل یک شایستگی و حق است، ابراز کرد: فردی که نخبه است اصلاً محدودیت پرداخت ندارد، خودش اصلاً تقاضا ندارد چون شرک می‌شود، "یشترون بایات الله" می‌شود، این فروش علم است ولی در مقابل، نظام باید این‌ها را به نحو نامحدود تأمین کند، چنین فردی نباید به فکر مسکن و نیازهایش باشد، نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری او باید تأمین باشد، فلسفه شهریه همین است، پس فلسفه از مقوله ارتزاق است و در مقابل کار نیست.

وی شهریه را فرهنگ خوبی دانست که باید توسعه پیدا کند و تصریح کرد: حقوق نجومی به این معنا را قبول داریم، وقتی می‌خواهیم ثمره وجودی یک دانشمند را بگیریم باید فارغ‌البال باشد، در غیر این صورت هزینه‌هایی که برای عقب‌ماندگی می‌کنیم به‌مراتب بیشتر خواهد بود، فلسفه "نظریه ارتزاق" تأمین نخبگان است.

قوامی به تبیین گام چهارم "نظام سازی" پرداخت و گفت: نظام، مجموعه نظریات همخوان است، مثلاً "نظام مدیریت منابع انسانی" مبتنی بر چهار نظریه است که شامل نظریه گزینش، توانمندسازی، عملکرد و جبران می‌شود، هرکدام از این نظریه‌ها زیر نظریه‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه "نظام اداری اسلام" نظامی مطلوب است که ممکن است تحقق آن چند نسل طول بکشد، بیان کرد: نظام اداری اسلام مبتنی بر چند نظام از جمله "نظام مدیریت منابع انسانی" است، چگونه می‌شود رفتارها را مدیریت کرد؟ فقها به این سؤال پاسخ نداده‌اند. باید به‌نظام مدیریت رفتار سازمانی برسیم. نظام دیگری با عنوان "ناظم مدیریت فرهنگ‌سازمانی" داریم که هدف آن رشد معنویت است.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تأکید بر اینکه ما چهار نظام‌داریم، گفت: "نظام مدیریت منابع انسانی"، "نظام مدیریت رفتار سازمانی"، "مدیریت فرهنگ‌سازمانی"، "نظام مبانی مدیریت" این چهار نظام است که خودش سازمانی و نظارت دارد، این چهار نظام به "نظام اداری اسلام" منتهی می‌شود، ما معتقدیم نظام سیاسی ما سالم است ولی نظام اداری ما ناسالم است و این منجر به اختلال می‌شود که الآن شاهد آن هستیم.

لازم به ذکر است نشست اول هم‌اندیشی فقه حکومتی شهریور ماه سال جاری در مشهد مقدس و با حضور نمایندگان مؤسسات و مقررین اساتید برگزار شد، همچنین نشست دوم این هم‌اندیشی در آبان ماه با حضور استاد رشاد همراه بود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com