کد خبر ۵۱۸۹۵ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۸
مدیرکل هواشناسی استان قم؛

وزارت نیروبه دنبال توسعه احداث نیروگاه‌های خورشیدی است

زارع گفت:در حال حاضر قیمت خرید برق تولید شده خورشیدی توسط مشترکین تا ۲۰ کیلووات هر کیلووات ۸۰۰ تومان است این برق به صورت تضمینی تا ۲۰ سال توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛یحیی زارع،مدیرکل هواشناسی استان قم،با اشاره به پتانسیل بالای استان قم در تولید انرژی خورشیدی، اظهار کرد: ساعات آفتابی در طول روز و میانگین روزهای آفتابی در طول سال چشمگیر است و ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال ثبت شده است که نشان از ظرفیت بالای استان در تولید انرژی خورشیدی است.

 افزود: بر اساس آمار به دست آمده از ایستگاه‌های هواشناسی استان و بررسی چند ساله سیستم‌های آفتاب نگار، استان قم، پتانسیل بسیار بالایی در بهره‌مندی از انرژی خورشیدی دارد و استفاده از انرژی خورشیدی در این استان، توجیه علمی و اقتصادی بالایی دارد.

به اعتقاد وی شرایط ویژه و خاص استان قم نیز خود یکی از دلایلی است که می‌تواند استفاده از سوخت جایگزینی برای سوخت فسیلی را توجیه‌پذیر کند و از آنجایی که قم پتانسیل انرژی خورشیدی منحصربه فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در طبیعت است را دارد، ایجاد زیرساخت‌های تولید این انرژی که می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود بسیار به نفع استان خواهد بود.

زارع، انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدید پذیر همچون انرژی باد را از نظر هزینه به نسبت انرژی‌های فسیلی مقرون به صرفه‌تر برشمرد و تأکید کرد: حذف هزینه‌های ساخت و احداث تجهیزات انتقال انرژی فسیلی از جمله مواردی است که سبب می‌شود استفاده از انرژی خورشیدی مقرون به صرفه‌تر باشد.

در بسیاری از مناطق ایران از جمله استان قم انرژی خورشیدی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده است

به گفته مدیرکل هواشناسی استان قم بر اساس استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳ و نیم کیلو وات ساعت بر مترمربع باشد استفاده از مدل‌های انرژی خورشیدی قابل توجیه است.

این در حالی است که به گفته وی در بسیاری از مناطق ایران از جمله استان قم انرژی خورشیدی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده و به طور میانگین انرژی تابشی خورشید بر سطح ایران، حدود ۴ و نیم کیلو وات ساعت بر مترمربع است و نشان از ظرفیت گسترده ایران برای استفاده از این انرژی تجدید پذیراست.

حالا هر چند آهسته و جزئی اما وزارت نیرو در این زمینه ورود کرده است و با خرید تضمینی برق به دنبال توسعه احداث نیروگاه‌های خورشیدی است به گونه‌ای که در حال حاضر قیمت خرید برق تولید شده خورشیدی توسط مشترکین تا ۲۰ کیلووات، هر کیلووات ۸۰۰ تومان است و این برق به صورت تضمینی تا ۲۰ سال توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود.

استفاده از منابع تجدید پذیر انرژی می‌تواند به عنوان یک عامل کمکی در صورت ناتوانی سیستم‌های توزیع در رساندن انرژی پایدار به مصرف کننده به کمک بیاید و قدم‌های اولیه این خودکفایی در استان در قالب طرحی به نام «برکت آفتاب» در استان قم زده شده است که ضمن ایجاد یک منبع انرژی کمکی زمینه‌های خودکفایی و توانمندی خانواده‌های نیازمند نیز با رواج این طرح فراهم می‌شود.

این طرح با همکاری شرکت توزیع برق استان قم و کمیته امداد امام خمینی(ره) آغاز شده و اولین نمونه آن در روستای قنوات در تابستان در پشت بام منزل یکی از مددجویان به بهره‌برداری رسید.

به گفته مدیر دفتر برنامه و بودجه توزیع برق استان قم این طرح به این منظور در برنامه قرار گرفته است که به جای خرید برق از منابع بالادستی طرح تولید برق را هر چند به آهستگی در استان کلید بزنیم و به این طریق نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلووات ساعتی خانگی در منازل مددجویان کمیته امداد که شرایط لازم را داشته باشند راه‌اندازی می‌شود.

حمید رمضان دهنوی با بیان اینکه بسیاری از موارد قطعی برق به دلیل اشکال در منابع بالادستی و شرکت‌های توزیع است، افزود: تولید برق در استان در این شرایط به کمک خواهد آمد تا بتوانیم از پتانسیل موجود استفاده کنیم و طرح برکت آفتاب به همین منظور برنامه‌ریزی شده است که علاوه بر تأمین برق مورد نیاز به عنوان یک درآمد پایدار برای مددجویان کمیته امداد به حساب بیاید.

وی معتقد است امروز تکنولوژی‌های جدید نیروگاه خورشیدی امکان تولید برق رایگان را برای مشترکان فراهم کرده‌اند به گونه‌ای که با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و بانک‌ها در ارائه تسهیلات سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه خورشیدی بر روی بام منازل مددجویان فراهم شده و به این صورت می‌توانند برق تولیدی خود را به شرکت توزیع بفروشند.

آن طور که دهنوی گفته است برای راه‌اندازی این نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی در حال حاضر به حدود ۳۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است که با رایزنی‌های صورت گرفته بانک‌ها در این رابطه اعلام همکاری کرده‌اند و با واگذاری اعتبار ۲۵ الی ۳۰ میلیون تومانی به مددجویان با شرکت برق و توانیر قراردادی منعقد شده و بعد از نصب نیروگاه خورشیدی در منزل مددجو توانیر با ثبت قراردادی تضمینی برق تولیدی را خریداری می‌کند.

بعد از نصب نیروگاه خورشیدی در منزل مددجو توانیر با ثبت قراردادی تضمینی برق تولیدی را خریداری می‌کند

به این طریق درآمدی پایدار برای خانواده‌های کمیته امداد که امکان هیچ نوع اشتغال‌زایی برای آن‌ها وجود ندارد فراهم می‌شود، مدیر دفتر برنامه و بودجه توزیع برق استان قم با بیان این مطلب افزود: داوطلبان این طرح بعد از نصب نیروگاه خورشیدی بعد از حدود ۵ سال بازپرداخت وام خود را پرداخته کرده و بعد از آن هر مقدار درآمدی که به عنوان فروش برق به دست می‌آورند سود خالص خواهد بود و حداقل می‌توانند در سال حدود ۷ میلیون تومان درآمدزایی داشته باشند ضمن اینکه تلاش می‌شوند هزینه‌های نصب این نیروگاه‌ها کاهش پیدا کند.

در حال حاضر در خود شرکت توزیع برق استان قم نیز نمونه‌ای از این نیروگاه‌ها نصب شده، ثبت نام از متقاضیان نصب نیروگاه انجام شده و بعد از دریافت اعتبار اقدام به نصب خواهند شد، این را دهنوی گفت و تأکید کرد: این طرح در واقع یکی از راهکارهای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد است که هزینه و زحمت نگهداری چندانی نیز برای این خانواده‌ها نخواهد داشت و مددجویان با استقرار پنل‌های خورشیدی هر کیلووات برق تولیدی را ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسانند و برق خریداری شده وارد شبکه برق سراسری می‌شود.

مسئولان کمیته امداد نیز از تأمین اعتبار و راه‌اندازی ۱۰۰ پنل خورشیدی در سال جاری خبر داده‌اند، سرمایه گذاری‌ای که سرمایه‌گذاری برای استقلال انرژی است و قطعاً استانی که بتوانند زیرساخت‌های انرژی خورشیدی و شبکه برق خود را سریع‌تر گسترش دهد، در رقابت برای تولید برق و توسعه اقتصادی، یک گام جلوتر از رقیب‌های خود خواهند بود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com